Chassiestabilitet?!?!

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Jag kör en zxr 750 från -93. Är ganska ny på att köra sporthoj så det har gått långsamt genom kurvorna hittills. Men farten har börjat bli högre och då har hojen börjat slingra/åla sig i kurvorna och även små, små bakhjulssläpp infinner sig. Frågan är då om det är fjädringskomponenterna som är felinställda, jag som kör fel eller om det är tidens tand som visar att tekniken inte klarar mer på denna gamla hoj?!?!
Någon som har några tips???

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag kör en zxr 750 från -93. Är ganska ny på att köra sporthoj så det har gått långsamt genom kurvorna hittills. Men farten har börjat bli högre och då har hojen börjat slingra/åla sig i kurvorna och även små, små bakhjulssläpp infinner sig. Frågan är då om det är fjädringskomponenterna som är felinställda, jag som kör fel eller om det är tidens tand som visar att tekniken inte klarar mer på denna gamla hoj?!?!
Någon som har några tips???

Kolla om stötdämpare/Framgaffel är ok. På min R6 från 00 med ca 2500 mil på mätaren är det dags att renovera framgafeln, då stötdämpningen börjar bli dålig.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det är inget grundfel på hojen. Bara för att den blir "gammal" blir inte tekniken sämre, den där hojen är stadig! Snarare är det nåt som är slitet/felinställt och det kan vara nästan vad som helst.

- Styrlager
- Däckstryck
- Däckslitage
- Fel dimension på däck
- Hjullager
- Föraren kramphåller styret
- Felinställd fjädring
- Gammal/för lite olja i gaffeln
- Slutkörd bakdämpare

Börja med det enkla, kolla däcken och ställ tillbaka fjädringen fram och bak till originalinställningar. Kolla styrlagret så det inte glappar osv :tummenupp

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Tack för svaret. Jag menade inte att tekniken blivit sämre med åren utan att tekniken 1993 inte höll högre klass än så.

Dom satte nya packboxar i framgaffeln på hojen innan jag köpte den, men det var en HD försäljare så det är inte omöjligt att något är fel tex oljemängden i gaffelbenen ( dom stod med en verkstadshandbok och mycket huvudkli när dom skulle sätta ihop den igen):va Sen tycker jag den är lite konstig vid hårda inbromsningar, men jag har bara kört HD innan så jag vet inte vad jag ska förvänta mig.
Styrlager är ok och däcken är nästan nya så det kan det inte vara.

Hur känner man om bakdämparen är slut??

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
På min R6a är det tätningarna i framgafeln som är slut(inte packboxarna). Det resulterar i att oljan passerar/läcker förbi tätningarna i stället för att passera via ventilerna vid små snabba "gaffelrörelser". Hojen känns lite orolig i framändan vid hård bromsning & kurvtagning.
Men som Jåke skrev, det finns många andra saker det kan bero på.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln