Chevrolet Uplander växlar inte upp!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har en Chevrolet Uplander -08 som inte lägger i 4:an vid jämn landsvägsfart.
Den har en 3,9 l V6 med 4-vxl automat. Eftersom bilen är handikapp-anpassad har den mycket elektronik som drar motsv en 60W-lampa när bilen står parkerad. Måste alltså i princip stå med laddning på jämt.
Nu har den varit oladdad = strömlös några dar och vid provtur (ca 4 mil) läggs aldrig 4:an i. Vad kan felet vara? Har dåligt laddat batteri öht med saken att göra?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, det kan ju vara så enkelt som att den "lärande" automatlådan (skall anpassa till körstil) har hamnat på noll? Eller att oljenivån sjunkit pga läckage?

Är det 4 steg eller 3+1 OD?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tja, det kan ju vara så enkelt som att den "lärande" automatlådan (skall anpassa till körstil) har hamnat på noll? Eller att oljenivån sjunkit pga läckage?

Är det 4 steg eller 3+1 OD?
Kan det va så, att lådan ska anpassa sig? Har faktiskt ingen aning, och inte heller om det är
3 + 1.
Jag har haft bilen i tio år/6000 mil och det här har jag aldrig varit med om tidigare.
Min plan som ovetande, är att ladda batteriet inatt och hoppas på att felet lagar sig självt. Skulle eg ha kört en 50-milaresa imorron, men...

...Och inga "läckagefläckar" på P-platsen iaf.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Något elrelaterat lär det ju vara iaf och de flesta moderna automatlådor har funktionen att vara adaptiva (åtminstone från mitten 90- och framåt, oklart jänkare).

Kolla nivån är iaf gratis… och knappen till OD har du förstås kollat…

Ett fel till som KAN hända är att vajern till kickdown-funktionen fastnat och låser lådan i kickdown. Sitter ofta på gasspjället (från gaspedalen) och det kan ju vara att du kom åt den när du fipplade med batteriladdningen.

Jag skulle börja där.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Något elrelaterat lär det ju vara iaf och de flesta moderna automatlådor har funktionen att vara adaptiva (åtminstone från mitten 90- och framåt, oklart jänkare).

Kolla nivån är iaf gratis… och knappen till OD har du förstås kollat…

Ett fel till som KAN hända är att vajern till kickdown-funktionen fastnat och låser lådan i kickdown. Sitter ofta på gasspjället (från gaspedalen) och det kan ju vara att du kom åt den när du fipplade med batteriladdningen.

Jag skulle börja där.
Tack för svaren! :)

Skulle tro att det mesta i den här bilen ligger generationer efter t.ex en VW-buss, särskilt växellådan - 4vxl mot 8. Och fjädringen/hjulupphängningen påminner om stadsbussarna som tog mig till plugget på 80-talet.
Nej, finns ingen OD-knapp.
Och nej, har inte varit under huven och grejat. Stoppar sladden "motorvärmaruttaget" i nosen, som är kopplat till en laddare, just för att bilen drar ström även när den står stilla. Finns ingen motorvärmare.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Problemet löst! :banana

Allt som krävdes var en natt med sladden i nosen, dvs batteriladdning på. Så jäkla skönt! :)
Kunde aldrig tänka mig att problem med vxllådan kunde bero på för dålig batterispänning, men nu vet jag det. Hade föreställt mig en ändlös jakt efter felkodläsare och lediga verkstadstider...

Men, en följdfråga:
Bilen har som sagt gått 6500 mil under tio år, alltid i "bensinsparartempo", alltså med väldigt lätt belastning. Kan det vara dags för att byta olja i lådan? Vad är lämplig bytesintervall för automatolja?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Brukar vara 8-10 tusen mil.
Min förra pickis började gnälla om att det var knas på drivlinan vid 10 tusen ungefär
Knepigt att kolla nivån den (Ford Ranger)
Det visade sig att det var nästan 2 liter för lite i lådan, aldrig en oljedroppe under den bilen.
Troligtvis har det varit för lite i från början.
Vi bytte olja och fyllde till rätt nivå och efter det körde jag 8 tusen till innan jag sålde den.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Brukar vara 8-10 tusen mil.
Min förra pickis började gnälla om att det var knas på drivlinan vid 10 tusen ungefär
Knepigt att kolla nivån den (Ford Ranger)
Det visade sig att det var nästan 2 liter för lite i lådan, aldrig en oljedroppe under den bilen.
Troligtvis har det varit för lite i från början.
Vi bytte olja och fyllde till rätt nivå och efter det körde jag 8 tusen till innan jag sålde den.
Haha, det är inte såå känsligt alltså.
Brukar göra oljeservice på hösten eftersom jag ställer av på vintern, så då väntar jag nog med autolja till nästa vinter.

Tack för input!
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top