chippade Nintendo wii (med d2c)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Är det någon som har erfarenheter av chip för att modifiera Nintendo wii av senare modell - de med d2c-chip? Det pratades tidigare om klippta ben (på d2b?), men med det nya chipset:et är det väl inte ens aktuellt?

Tydligen ska chip som Wasabi fungera ändå och vara hyfsat enkla att löda fast, utan att det behöver slipas några kapslar eller annat sattyg. Det lutar åt Wasabi efter vad jag kunnat läsa mig till, men vore fint med mer input i frågan.

Nyinköpta konsolen har serienummer LEH171... (purfärsk m.a.o.).

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Ska finns dem som man inte behöver lödda fast heller...

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Wasabi är inte alltid helt stabila, googla lite på det innan du bestämmer dig för ett chip med 9 kabelanslutningar.

Lödfritt gillar jag inte, risken är rätt stor att man sabbar kretsen man skall trycka "lödfriadaptern" över, det är tunna ben där.

Vi kör nästan uteslutande mer Argon och 17 anslutningar när vi chippar WII. Skall vi göra en med 9 anslutningar så använder vi Infectuschip.

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R
Min Wii är chippad med Wasabi och den har fungerat till 100%. Dock är min lite äldre, har serienummer LEH1237XXXX så det är klippta ben, D2B.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Wasabi är inte alltid helt stabila, googla lite på det innan du bestämmer dig för ett chip med 9 kabelanslutningar.

Lödfritt gillar jag inte, risken är rätt stor att man sabbar kretsen man skall trycka "lödfriadaptern" över, det är tunna ben där.

Vi kör nästan uteslutande mer Argon och 17 anslutningar när vi chippar WII. Skall vi göra en med 9 anslutningar så använder vi Infectuschip.

Lödning är inget problem - det viktiga är att det blir stabilt och fungerar bra + uppgraderingsbart. Fungerar Argon även med de allra senaste konsolerna?

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor

va kosta sig att chippa ett nytt wii med chip och arbete dvs tutti frutti??

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Min Wii är chippad med Wasabi och den har fungerat till 100%. Dock är min lite äldre, har serienummer LEH1237XXXX så det är klippta ben, D2B.

Overkill att chippa en d2b wii med wasabi, när ett wiikey gör jobbet för halva priset. Iofs lättare med wasabi när man slipper gå på de klippta benen för den som är ovan att löda.

Lödning är inget problem - det viktiga är att det blir stabilt och fungerar bra + uppgraderingsbart. Fungerar Argon även med de allra senaste konsolerna?

Argon har fungerat i alla konsoller (d2c, serienummer LEH-1353... eller högre samt LEF...som är nyare än LEH) som vi monterat det i, MEN det ryktas på nätet om någon serie konsoller som inga chip fungerar på just nu.

va kosta sig att chippa ett nytt wii med chip och arbete dvs tutti frutti??

Vi tar 1200:- för argon inkl montering. Finns säkert någon som gör det billigare också :)

Last edited:

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Uppdateringsdags! :) Hur ser det ut på marknaden idag med chip? Det blev ju inte av att modifiera konsolen och en massa annat kom emellan, men nu är det dags.

serienummer LEH171...

Dominator-Rocks

Guest
Info: Mailade Pc punkten i Linköping idag ang chippning, 799:- tog dom.

Bra pris :tummenupp

Men har inte fått svar på vilka chipp dom använder en.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag beställde ett "Wiikey 2" - ser ut att vara det bästa just nu och ska funka även på de nyare konsolerna... Enkel lödning och uppgraderingsbar via DVD-läsaren.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad gav du för chip och montering?
Fungerar chippet bra?

Chip för 495:- och så en trestjärnig mejsel för 50:- för att kunna öppna konsolen. Paketet är på väg med posten just nu, så jag får återkomma med recension av hur pass det fungerar (men vad jag läst mig till så ska det vara riktigt bra grejer).

Monteringen gör jag själv - är snudd på född med lödpenna i handen :)

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...Resultatet var lysande. Det går att köra brända skivor av diverse slag - inget strul än så länge. Monteringen var dock något pysslig, så om man inte är riktigt skicklig med lödpenna (en mycket smal och fin en) är det säkrast att lämna in konsolen - den minsta lödpunkten var liten som en mygglort och en stadig hand är a och o.

En sak jag noterat, är att det inte är alla brännarprogram som kan bränna en iso-fil avsedd för wii. Jag fick använda Nero för att få det att fungera - de vanliga programmen under t.ex. Linux vägrade acceptera filerna.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa