Chock spak på Honda hornet 900

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Hoj
Bmw r1200r
Köpte en hornet 900 -05 igår och idag såg jag att det sitter en chock spak på den man kan dra ut så jag antar att utdraget läge så chockar man hojen?

När behöver man använda den egentligen? På min gamla moped använde jag den alltid då den var kall men ska det behövas på en mc?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
För att återgå till ursprungsfrågan (jag gör nu gissningen att det handlar om ett choke-reglage):
Det vanligaste användningsområdet för ett choke-reglage är att underlätta start vid kall motor.
Detta beroende på att en kall motor behöver extra tillskott av bränsle då blandningsförhållandet mellan bränsle/luft inte är detsamma vid kall- respektive varm motor. Choke-reglaget sköter detta.
-Varför skulle det inte behövas på en mc?
Modernare motorer med insprutning sköter detta automatiskt med hjälp av styrenheten till insprutningen.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det är en nödspak om du skulle råka tanka 95-oktanig bensin! Drar du i den spyr hojen ut all bensin på backen så att du kan tanka 96-oktanig bensin :tummenupp

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Tjååkspaken drar du i precis innan du planerar att klota. Detta gör att maskinen tömmer tanken och således inte exploderar vid nedslaget.

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Hoj
Bmw r1200r
Verkligen inte. Men tror inte jag märker så mkt skillnad än om det är 98 oktan i tanken?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Chock spaken används oftast på 900cc och motorcyklar därunder för att en kort stund under omkörning få ut en 1100cc effekt.Finns även andra varianter av den mer primitiva Chock spaken som då istället kallas för variabla ventiltider, kompressor eller turbo.Peter Gabriel försökte lösa denna effekt teori med ... Shock The Monkey. :crash

https://youtu.be/CnVf1ZoCJSo

Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
På en hoj med insprut styr choken inte bränsle/luftblandningen utan är en helt simpel mekanism för att öppna gasspjällen någon liten millimeter för att hålla hojen vid liv vid kallstarter.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA