Sporthojarna representerar mellan 5 och 10% av hojbeståndet och brukar stå för mellan 40 och 50% av dödsolyckorna. Now please do Your math...
Detaljerad olycksstatistik på längden och tvären hittar Ni här:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/
Så ja. Trafikverk och försäkringsbolag har plockat av sig silkesvantar och avser uppenbarligen att låta Darwin råda - det är endast och allena upp till Sporthojsförarna att endera köra ihjäl sig på illegala fordon eller sluta köra ihjäl sig. De skiter uppenbarligen i vilket.
Personligen har jag denna säsong bytt fordonsslag till en klassiker med Öhlins, Brembo och BPF, strax under 100 hk i motorn. Värt att notera är att den är möjlig att försäkra hel/hel för under 2 000:-/år hos Svedea, jag valde ett något dyrare alternativ där mina kompisar kan prova hojen och landade på 2 600:-/år. Jag är gubbe och bor på vischan men räknar med, att döma av Era exempel, att min gamla Gixxer -09 skulle ha kostat mig 12-15 kkr med skyhöga självrisker och en massa restriktioner.
Noterbart är dock att Folksam var mer än tre gånger så dyra som Svedea på min nya maskin, alla möjliga och omöjliga rabatter till trots!
Så branschens budskap är bara alltför tydligt, notera gärna att försäkringsbolagen ingår i arbetsgruppen för MC- och Mopedstrategin, där går det att läsa svart på vitt vilka åtaganden som gör.
Surt sa räven...