Chockhöjning av Länsförsäkringar

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Och därför fattar jag inte varför sporthojar skall straffas.
Inte kan personskadorna vara så mycket högre på sporthoj?

Kika på olycksstatistiken så förstår du nog varför...

När Folksam genomförde sin chockhöjning för några år sen och "alla" började hylla och flytta sina försäkringar till LF som då blev billigare så skrev jag en post här på SH i stil med att "eftersom SH-förarna aldrig kommer att sluta krascha så ger jag det något år innan även LF chockhöjer sina premier pg a de nytillkomna kunderna.."

Trist att få rätt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Så om SportHojar blir så dyra att ingen med normal lön kan försäkra så försvinner skadorna? :va

Det kan inte vara så att de som vurpar ofta kommer att vurpa på andra sorters hojar istället? :va

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Så om SportHojar blir så dyra att ingen med normal lön kan försäkra så försvinner skadorna? :va

Det kan inte vara så att de som vurpar ofta kommer att vurpa på andra sorters hojar istället? :va

Du är inte den förste att tänka de tankarna.
Risken lär följa föraren till det som för tillfället är billigare om inte avställt och oförsäkrat för somliga känns som ett kortsiktigt "tillräckligt bra" alternativ.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Du är inte den förste att tänka de tankarna.
Risken lär följa föraren till det som för tillfället är billigare om inte avställt och oförsäkrat för somliga känns som ett kortsiktigt "tillräckligt bra" alternativ.

Men då har vi lämnat statistiken som är det viktiga nuförtiden och är inne på gammaldags logik...

Tragikverket har ju sagt att människan inte går att påverka så då måste det vara fordonet. Noll vision...
Att försöka få människor att ändra dålig attityd och att bli bättre på att hantera sitt fordon är ålderdomligt.

Och att göra något ålderdomligt är inte modärnt! :huvet

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Utan att strö salt i såren lät det grymt billigt med 8600 för en R1-försäkring hel. Surt med höjningen dock.

jag bodde i ett ganska dåligt område tidigare, då skulle försäkringen kosta 18 tusen om året, men när vi flyttade till utkanten av stan, så sjönk den 10 tusen.
att jag blir 44 i år har säkert något med saken att göra också.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Och därför fattar jag inte varför sporthojar skall straffas.
Inte kan personskadorna vara så mycket högre på sporthoj?
Sporthojarna representerar mellan 5 och 10% av hojbeståndet och brukar stå för mellan 40 och 50% av dödsolyckorna. Now please do Your math...

Detaljerad olycksstatistik på längden och tvären hittar Ni här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Så ja. Trafikverk och försäkringsbolag har plockat av sig silkesvantar och avser uppenbarligen att låta Darwin råda - det är endast och allena upp till Sporthojsförarna att endera köra ihjäl sig på illegala fordon eller sluta köra ihjäl sig. De skiter uppenbarligen i vilket.

Personligen har jag denna säsong bytt fordonsslag till en klassiker med Öhlins, Brembo och BPF, strax under 100 hk i motorn. Värt att notera är att den är möjlig att försäkra hel/hel för under 2 000:-/år hos Svedea, jag valde ett något dyrare alternativ där mina kompisar kan prova hojen och landade på 2 600:-/år. Jag är gubbe och bor på vischan men räknar med, att döma av Era exempel, att min gamla Gixxer -09 skulle ha kostat mig 12-15 kkr med skyhöga självrisker och en massa restriktioner.

Noterbart är dock att Folksam var mer än tre gånger så dyra som Svedea på min nya maskin, alla möjliga och omöjliga rabatter till trots!

Så branschens budskap är bara alltför tydligt, notera gärna att försäkringsbolagen ingår i arbetsgruppen för MC- och Mopedstrategin, där går det att läsa svart på vitt vilka åtaganden som gör.

Surt sa räven... :3freak

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Sporthojarna representerar mellan 5 och 10% av hojbeståndet och brukar stå för mellan 40 och 50% av dödsolyckorna. Now please do Your math...

Så enkelt tar man bort mellan 5 och 10% av hojbeståndet så försvinner mellan 40 och 50% av dödsolyckorna. Now please use your logic!

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84

Detaljerad olycksstatistik på längden och tvären hittar Ni här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Så ja. Trafikverk och försäkringsbolag har plockat av sig silkesvantar och avser uppenbarligen att låta Darwin råda - det är endast och allena upp till Sporthojsförarna att endera köra ihjäl sig på illegala fordon eller sluta köra ihjäl sig. De skiter uppenbarligen i vilket.

Personligen har jag denna säsong bytt fordonsslag till en klassiker med Öhlins, Brembo och BPF, strax under 100 hk i motorn. Värt att notera är att den är möjlig att försäkra hel/hel för under 2 000:-/år hos Svedea, jag valde ett något dyrare alternativ där mina kompisar kan prova hojen och landade på 2 600:-/år. Jag är gubbe och bor på vischan men räknar med, att döma av Era exempel, att min gamla Gixxer -09 skulle ha kostat mig 12-15 kkr med skyhöga självrisker och en massa restriktioner.

Noterbart är dock att Folksam var mer än tre gånger så dyra som Svedea på min nya maskin, alla möjliga och omöjliga rabatter till trots!

Så branschens budskap är bara alltför tydligt, notera gärna att försäkringsbolagen ingår i arbetsgruppen för MC- och Mopedstrategin, där går det att läsa svart på vitt vilka åtaganden som gör.

Surt sa räven... :3freak

Nu blandar du nog ihop underlaget.
Försäkringsbolagen hänvisar till personskador och statistiken du hänvisar till visar dödsfall.
Om du dör i MC olycka betalar väll inte FB ut dyr ersättning för personskador???

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Precis så är det...en inte överdrivet kvalificerad gissning säger att Tuono och SD kommer toppa statistiken...och sporthojar kommer köras oförsäkrat av mindre nogräknade fuckon.

Och jag som är cyniskt lagd, även om statistiken skulle förbättras på sporthojarna, så finns det inte en chans i h-vetet att det kommer bli billigare, har något en gång höjts...

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Hade en extrem båt på 90 talet fick byta försäkringsbolag varje år, Först fick man en på cirka 8000kr året efter fick man en på 18000kr.

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
I en olycka är ju inte hojen det dyra eller som en försäkrings kille sa till mig "det bästa är om dom stryker med då behöver vi bara betala hojen a 160 000 livsförsäkring a 200 000 eller vad man nu har". Men att ligga på sjukhus eller bli invalid de kostar stålar för försäkrings bolaget.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Nu blandar du nog ihop underlaget.
Försäkringsbolagen hänvisar till personskador och statistiken du hänvisar till visar dödsfall.
Om du dör i MC olycka betalar väll inte FB ut dyr ersättning för personskador???
Njae, det finns ett engångsbelopp vid dödsfall som också utfaller, däremot är livräntan för de som är arbetsoförmögna för resten av sitt liv den stora kostnadsposten, det finns skador vars kostnader prognostiseras till sjusiffriga belopp.

Den statistik jag länkade till redovisar såväl döda som svårt skadade, så det är bara att bläddra vidare. Tyvärr blir slutsatsen densamma vilken indikator Du än väljer att följa... :(

Så enkelt tar man bort mellan 5 och 10% av hojbeståndet så försvinner mellan 40 och 50% av dödsolyckorna. Now please use your logic!
Japp, om Du frågar TrV och försäkringsbolagen. Nu försöker Du blanda in logik vilket i deras ögon inte är mer än ett försök att blanda bort korten när argumenten tryter - ALLA vet ju t ex att fortbildning av förare efter körtkortsutbildningen rent av är farligt! Tyvärr håller jag varken med eller delar deras uppfattning, men så bestämmer jag inte heller. Vänligen skjut inte budbäraren... ;)

Om jag utvecklar resonemanget något så är TrV numera lika besinningslöst fascinerade av statistik och data när det gäller trafiksäkerhet som de sedan ett sekel tillbaka är när det gäller brokonstruktioner. Finns inte objektiva, helst nationella data som bevisar Din logiska hypotes - så lämnas den tillsvidare därhän.

Kan Du bevisa att de som ger upp Sporthojsförsäkring fortsätter att köra illegalt? Finns det forskning som visar att de väljer en annan hojtyp? Varför kan de inte i stället avsluta sin mc-karriär när de inte längre kan köra det värsta och i stället övergår till basejump, raketdrivna rullskridskor eller fridykning för att få sina adrenalinkickar? I brist på bevisning hävdas så att alla tre alternativen är lika plausibla och därmed väljer man att tro på det sistnämnda.

Sorgligt men sant...

Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Njae, det finns ett engångsbelopp vid dödsfall som också utfaller, däremot är livräntan för de som är arbetsoförmögna för resten av sitt liv den stora kostnadsposten, det finns skador vars kostnader prognostiseras till sjusiffriga belopp.

Var inne och kollade villkoren nu och här kommer då det som är obegripligt.
Personskada ersätt genom trafikförsäkringen och inte genom halv eller helförsäkringen.
Ändå valde LF att höja från 9000 hel/hel till 9000 halv/hel och 19000 hel/hel.
Då visar de tydligt att sista 10 000 är bara för hojen, men de hänvisar höjningen till personskadorna.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...Då visar de tydligt att sista 10 000 är bara för hojen, men de hänvisar höjningen till personskadorna.
Visst är det så, trafikdelen är ju vad som ersätter personskador/tredje man. Det låter ju liksom bättre att hänvisa till trafiksäkerhetsmål men det är de unga oförsiktiga förarna på ny sporthoj man vill komma åt. Förmodligen tänker man att om Du står hela risken för Din ZXR1GSXRSVS1000RR så tänker Du efter lite till innan Du kranar fullt längs Bulten...? Och som ägare sitter vi i en rävsax, passar inte galoscherna byter vi bara bolag. Men till vilket?

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Fick samma höjning jag med. Fick en offert i mars på 8200:- hel/hel på min rsv4-10. I måndags när jag skulle teckna kostade den helt plötsligt 15800:-
Så nu blev det en avställningsbar då kommer jag undan med ca: 11k totalt på året om jag har den påställd 4 mån.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Men då har vi lämnat statistiken som är det viktiga nuförtiden och är inne på gammaldags logik...

Tragikverket har ju sagt att människan inte går att påverka så då måste det vara fordonet. Noll vision...
Att försöka få människor att ändra dålig attityd och att bli bättre på att hantera sitt fordon är ålderdomligt.

Och att göra något ålderdomligt är inte modärnt! :huvet

Du menar med det t.ex sådana där bilar som plötsligt kommer över på fel sida, förlorar fäste m.m till synes helt utan mänsklig påverkan?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Japp, om Du frågar TrV och försäkringsbolagen. Nu försöker Du blanda in logik vilket i deras ögon inte är mer än ett försök att blanda bort korten när argumenten tryter - ALLA vet ju t ex att fortbildning av förare efter körtkortsutbildningen rent av är farligt! Tyvärr håller jag varken med eller delar deras uppfattning, men så bestämmer jag inte heller. Vänligen skjut inte budbäraren... ;)

Om jag utvecklar resonemanget något så är TrV numera lika besinningslöst fascinerade av statistik och data när det gäller trafiksäkerhet som de sedan ett sekel tillbaka är när det gäller brokonstruktioner. Finns inte objektiva, helst nationella data som bevisar Din logiska hypotes - så lämnas den tillsvidare därhän.

Kan Du bevisa att de som ger upp Sporthojsförsäkring fortsätter att köra illegalt? Finns det forskning som visar att de väljer en annan hojtyp? Varför kan de inte i stället avsluta sin mc-karriär när de inte längre kan köra det värsta och i stället övergår till basejump, raketdrivna rullskridskor eller fridykning för att få sina adrenalinkickar? I brist på bevisning hävdas så att alla tre alternativen är lika plausibla och därmed väljer man att tro på det sistnämnda.

Sorgligt men sant...

Jag härmade ditt inlägg utan :) eftersom du inte hade det. :tungan :krama
Tyvärr har vi fått ett samhälle med jasägare där det är fel att ifrågasätta. Samtidigt får vi chefer utan branscherfarenhet för vi behöver "nya idéer" och vi måste "tänka utanför lådan"...
Men när de inte ens vet var lådan är blir det inte svårt att vara utanför... :huvet

Men grattis till ny hoj! Hade Triumph tillverkat den för 20 år sedan hade jag köpt den istället för min Daytona. Jag hade kört likadant som med min "farliga" SportHoj på landsväg men det förstår inte Tragikverkets statistiker. Det hade dock inte gått lika fort uppför Hailwoods rise men eftersom jag är långsammare än någon med 200-hästarshoj ändå så hade jag klarat det. :D

Du menar med det t.ex sådana där bilar som plötsligt kommer över på fel sida, förlorar fäste m.m till synes helt utan mänsklig påverkan?

Japp, föraren kan inte påverka fordonet i Tragikverkets värld! :D
Därför behövs det miltals med vajerräcken att fånga upp dessa stackars bilister trots all säkerhet i fordonen som inte klarar av mobilpratare som halvsovande framför sitt fordon! :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati