Choken glider för lätt

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
inget jätteproblem, men på min gamla förgasar honda från 1983 så glider chokereglaget för lätt. När jag drar upp den i max stannar den i max, men om jag sätter den halvvägs så glider den ned till noll. Inget jätteproblem men vore samtidigt gött att fixa till det. När jag läser manualen så ser jag att denna endast beskriver hur den skall smörjas för inte gå trögt medan jag har motsatt problem, så finns det någon här med någon ide?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
inget jätteproblem, men på min gamla förgasar honda från 1983 så glider chokereglaget för lätt. När jag drar upp den i max stannar den i max, men om jag sätter den halvvägs så glider den ned till noll. Inget jätteproblem men vore samtidigt gött att fixa till det. När jag läser manualen så ser jag att denna endast beskriver hur den skall smörjas för inte gå trögt medan jag har motsatt problem, så finns det någon här med någon ide?
Nu vet jag inte hur det ser ut. Men är det bara metall (ingen plast #) så kanske det blir trögare efter lite rengöring med aceton ? (Ej aceton till damens nagellack innehåller olja !)
Jag använder aceton vid den vinterliga rengöringen av bromsok och bromskivor, tvättar /torkar av bromsskivorna med aceton och hushållspapper, sköljer av bromsbeläggen. Efter jag gjort detta första gången så låste jag framhjulet på nästa inbromsning .... helt oväntat.
# PLAST Kan skadas av aceton, inte bra .....:huvet
 
Last edited:

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Vet inte riktigt hur choken ser ut på den modellen, men en vanlig honda choke som du drar ut som en pinne rakt upp fixar du detta lätt genom att spänna den räfflade "kragen" som sitter längst ner (under ett gummi skydd) och fungerar som bas för choken.
När du spänner denna så nyper den åt metalpinnen som du drar upp.703995015_01_s.jpg
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nu vet jag inte hur det ser ut. Men är det bara metall (ingen plast #) så kanske det blir trögare efter lite rengöring med aceton ? (Ej aceton till damens nagellack innehåller olja !)
Jag använder aceton vid den vinterliga rengöringen av bromsok och bromskivor, tvättar /torkar av bromsskivorna med aceton och hushållspapper, sköljer av bromsbeläggen. Efter jag gjort detta första gången så låste jag framhjulet på nästa inbromsning .... helt oväntat.
# PLAST Kan skadas av aceton, inte bra .....:huvet
Det bör vara ett chokereglage av ringtyp som sitter på styret bredvid kopplingshandtaget - kan nog innehålla en del plast. Har inte riktigt klart för mig om det sitter några justerbara friktionselement i den
1726650144085.png
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Nu vet jag inte hur det ser ut. Men är det bara metall (ingen plast #) så kanske det blir trögare efter lite rengöring med aceton ? (Ej aceton till damens nagellack innehåller olja !)
Jag använder aceton vid den vinterliga rengöringen av bromsok och bromskivor, tvättar /torkar av bromsskivorna med aceton och hushållspapper, sköljer av bromsbeläggen. Efter jag gjort detta första gången så låste jag framhjulet på nästa inbromsning .... helt oväntat.
# PLAST Kan skadas av aceton, inte bra .....:huvet
jag borde göra rent belägg o bromskivor fram, den saken är då klar
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
exakt, en sådan ringtyp är det, den går så lätt att den ramlar ned av gravidationen,
Jag hade plockat av den för att se om den går att justera. Kan bli lite meckigt eftersom den verkar vara tvungen att dras över styret = ta bort kopplingshandtag med kablage (som kanske på Honda-vis är draget genom styret.
Kolla även på förgasarsidan om där finns någon "broms" på hävarmen som chokevajern drar i
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top