Det kan den faktiskt!
De flesta chokar har en kolv som går upp och ner, och på radmotorer är det vanligt med ett extra spjäll i förgasarventuri´n som "chokar".
På de varianterna med kolv, så är kolven i sig i 99.9 % av fallen tillverkad av mässing, som är en reagent metall, dvs den oxiderar, särskilt i kontakt med lättmetall/aluminium, som de flesta förgasare är tillverkade av. Därav kan den ärga fast i chokeloppet, personligen har jag varit med om detta flertalet gånger, särskilt på en Honda TRX 350 (ATV) där jag fick BORRA ut chokekolven. Satt verkligen bergfast. Lösningen är att rycka ut den, putsa rent den med vapenolja/rostlösningsolja och grön nylonputsduk.
Stålull/smärgelduk repar för mycket, och förvärrar bara problemet.
Återmontera med en hinna trögt smörjfett eller en fin hinna kopparpasta.
Så spjällchoke då, där sitter spjället såklart på en axel, som går tvärs igenom förgasarens venturi, från sida till sida. Axeln är i de flesta fall gjord av förnicklat stål, där både förnicklingen kan ärga, och stålet rosta, återigen särskilt i kontakt med lättmetall/Aluminium, som såklart de flesta förgasare är tillverkade av. Där axeln ligger fast mot lättmetallen, så kan den också ärga fast/kärva. Samma visa där, plocka isär(kan vara lite jävligt med fjädern) putsa rent som tidigare nämnt på kolvchoken, återmontera med lite smörj som håller länge. Kontrollera att fjädern som slår tillbaka choken inte har mattats av, de kan göra det med tiden.
Se till att alla wire´s är tiptop, även chokereglaget på styret ska ha sitt. Även om du får igenom smörj hela vägen tills det läcker ut ur änden på wirehöljet, så kan wiren ha rostat inuti och kärvar även om den är smord.
Investera i tidigare nämnd wiresmörjare är klokt, ett måste i verktygskitet. Den betalar sig snabbt med de extrawires du slipper köpa om du smörjer var gång hojen ska ha sitt. Håller avsevärt längre.