Choken kärvar GSXR 750 -96

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Hej, jag undrar om nån vet om det är det är vajern till choken som kärvar eller om det är själva slid-grejerna som sitter vid förgasarna, för när jag vrider på tumreglaget så händer ingenting med spjället, har prövat och smörja utan lycka. men det verkar inte kärva in till förgasarna iaf (drog lite i den spjällaxeln som sticker ut och den löpte fint)
Går det att spänna vajern? (kändes lite glapp i handtaget)
Är detta ett vanligt fel?
vad kan man smörja upp med isåfall?

Tack på förhand
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
hur ser en sådan ut? var finns de att köpa?

På roffes.se, en aluminiumklump som du spänner fast i kabelhöljeändan, finns ett litet hål att spruta ngn bra smörja ( finns också på roffes )

Har gjort det på alla hojar de senaste åren, iaf de med vajer. Blir en märkbar skillnad, nya som gamla:tummenupp
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Har samma problem, men min sitter helt fast. Den kan väl knappast fastna nere i förgasaren???
 

*Anna*

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Alldeles för långt bort...
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Förmodligen är det vajern o inte choke-spjället som spökar.

Har precis bytt chokewire på min 600:a (verkar vara lite problem med den här vajern på äldre 600 o 750).

Den gick trögt länge o i höstas "lossnade" den o upptäckte nu när jag tog lös den att den faktiskt rostat av inuti plasthöljet. Fick tag på en bättre begagnad på en skrot för 120 riksdaler o har precis som redan föreslagits smort den m hjälp av wiresmörjare.
 

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Motala/Vadstena
Hoj
ein rejser mewtosewkel
Har samma problem, men min sitter helt fast. Den kan väl knappast fastna nere i förgasaren???

Det kan den faktiskt!

De flesta chokar har en kolv som går upp och ner, och på radmotorer är det vanligt med ett extra spjäll i förgasarventuri´n som "chokar".

På de varianterna med kolv, så är kolven i sig i 99.9 % av fallen tillverkad av mässing, som är en reagent metall, dvs den oxiderar, särskilt i kontakt med lättmetall/aluminium, som de flesta förgasare är tillverkade av. Därav kan den ärga fast i chokeloppet, personligen har jag varit med om detta flertalet gånger, särskilt på en Honda TRX 350 (ATV) där jag fick BORRA ut chokekolven. Satt verkligen bergfast. Lösningen är att rycka ut den, putsa rent den med vapenolja/rostlösningsolja och grön nylonputsduk.
Stålull/smärgelduk repar för mycket, och förvärrar bara problemet.
Återmontera med en hinna trögt smörjfett eller en fin hinna kopparpasta.

Så spjällchoke då, där sitter spjället såklart på en axel, som går tvärs igenom förgasarens venturi, från sida till sida. Axeln är i de flesta fall gjord av förnicklat stål, där både förnicklingen kan ärga, och stålet rosta, återigen särskilt i kontakt med lättmetall/Aluminium, som såklart de flesta förgasare är tillverkade av. Där axeln ligger fast mot lättmetallen, så kan den också ärga fast/kärva. Samma visa där, plocka isär(kan vara lite jävligt med fjädern) putsa rent som tidigare nämnt på kolvchoken, återmontera med lite smörj som håller länge. Kontrollera att fjädern som slår tillbaka choken inte har mattats av, de kan göra det med tiden.

Se till att alla wire´s är tiptop, även chokereglaget på styret ska ha sitt. Även om du får igenom smörj hela vägen tills det läcker ut ur änden på wirehöljet, så kan wiren ha rostat inuti och kärvar även om den är smord.
Investera i tidigare nämnd wiresmörjare är klokt, ett måste i verktygskitet. Den betalar sig snabbt med de extrawires du slipper köpa om du smörjer var gång hojen ska ha sitt. Håller avsevärt längre.
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Det kan den faktiskt!

De flesta chokar har en kolv som går upp och ner, och på radmotorer är det vanligt med ett extra spjäll i förgasarventuri´n som "chokar".

På de varianterna med kolv, så är kolven i sig i 99.9 % av fallen tillverkad av mässing, som är en reagent metall, dvs den oxiderar, särskilt i kontakt med lättmetall/aluminium, som de flesta förgasare är tillverkade av. Därav kan den ärga fast i chokeloppet, personligen har jag varit med om detta flertalet gånger, särskilt på en Honda TRX 350 (ATV) där jag fick BORRA ut chokekolven. Satt verkligen bergfast. Lösningen är att rycka ut den, putsa rent den med vapenolja/rostlösningsolja och grön nylonputsduk.
Stålull/smärgelduk repar för mycket, och förvärrar bara problemet.
Återmontera med en hinna trögt smörjfett eller en fin hinna kopparpasta.

Så spjällchoke då, där sitter spjället såklart på en axel, som går tvärs igenom förgasarens venturi, från sida till sida. Axeln är i de flesta fall gjord av förnicklat stål, där både förnicklingen kan ärga, och stålet rosta, återigen särskilt i kontakt med lättmetall/Aluminium, som såklart de flesta förgasare är tillverkade av. Där axeln ligger fast mot lättmetallen, så kan den också ärga fast/kärva. Samma visa där, plocka isär(kan vara lite jävligt med fjädern) putsa rent som tidigare nämnt på kolvchoken, återmontera med lite smörj som håller länge. Kontrollera att fjädern som slår tillbaka choken inte har mattats av, de kan göra det med tiden.

Se till att alla wire´s är tiptop, även chokereglaget på styret ska ha sitt. Även om du får igenom smörj hela vägen tills det läcker ut ur änden på wirehöljet, så kan wiren ha rostat inuti och kärvar även om den är smord.
Investera i tidigare nämnd wiresmörjare är klokt, ett måste i verktygskitet. Den betalar sig snabbt med de extrawires du slipper köpa om du smörjer var gång hojen ska ha sitt. Håller avsevärt längre.

Låter som ett kommande höstjobb =) vad ska man smörja upp vajern med då? 5-56 har nämts, ska man köra med det då?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top