Chopperbygge (HD)

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Ort
piteå
Hoj
Harley bygge
Har efter många år nu kommit till skott och ska bygga en egen hoj.
Ingredienser hittills är en 1340cc Black/Chrome Evo motor, custom 280 stelbensram 6 tum stretch 42 graders rake.

Bygget är beräknat att vara besiktigat och klart till sommaren 2013.

Så i denna tråd kommer jag lägga upp bilder och funderingar under byggets gång, till en början kommer det inte hända så mycket på byggfronten eftersom att med min budget så kan det endast handlas grejer då och då (speciellt nu när dom dyra sakerna börjar komma på plats så händer det väll mest kring den 25e :brinnerup).

Håll tillgodo
/M
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad du än gör, lägg ut massor med bilder!

Det är kul att se vad som händer i andras garage, inte bara läsa.
 

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Ort
piteå
Hoj
Harley bygge
Just det ja, kanske lite bilder!

Skylle lyfta in motorn i ramen imorse och insåg till min fasa att den inte passade pga insprutningen som byggde för mycket och det antagligen är tänkt att man ska ha förgasare (vilket jag även planerat att ha), så efter några svordomar fick jag lös insprutningen och skulle fridfullt lyfta i motorn helt utan problem! trodde jag :huvet:huvet

Eftersom att det var så tight mellan ventilkåpa och ramen så fick jag skruva lös 2 bultar på ventilkåpan för att kunna lyfta in motorn, inseksbultarna som satt där ska bytas ut till vanliga bultar med litet huvud som inte bygger lika mycket.

Men nu är iallafall motorn på plats i ramen och jag väntar på att gaffeln skall anlända i slutet på mars/början på april.
 

Bifogat

  • SDC10572sm.JPG
    SDC10572sm.JPG
    78.8 KB · Visningar: 291
  • SDC10575.JPG
    SDC10575.JPG
    113.5 KB · Visningar: 779
  • SDC10583.JPG
    SDC10583.JPG
    114.3 KB · Visningar: 277
  • SDC10579.JPG
    SDC10579.JPG
    99.9 KB · Visningar: 672
  • SDC10580.JPG
    SDC10580.JPG
    91.6 KB · Visningar: 627
  • SDC10582.JPG
    SDC10582.JPG
    95.2 KB · Visningar: 245
  • SDC10570sm.JPG
    SDC10570sm.JPG
    63.5 KB · Visningar: 434
  • SDC10573sm.JPG
    SDC10573sm.JPG
    57.1 KB · Visningar: 672

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Ort
piteå
Hoj
Harley bygge
Lite fler

Bild 1&2, visst brukar man snacka om fitthår?
 

Bifogat

  • SDC10576.JPG
    SDC10576.JPG
    68 KB · Visningar: 232
  • SDC10577.JPG
    SDC10577.JPG
    79.3 KB · Visningar: 284
  • ram 1.jpg
    ram 1.jpg
    56.1 KB · Visningar: 188
  • ram 2.jpg
    ram 2.jpg
    59 KB · Visningar: 258
  • evo3.jpg
    evo3.jpg
    62.7 KB · Visningar: 204
  • evo1.jpg
    evo1.jpg
    26.8 KB · Visningar: 254

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Just det ja, kanske lite bilder!

Skylle lyfta in motorn i ramen imorse och insåg till min fasa att den inte passade pga insprutningen som byggde för mycket och det antagligen är tänkt att man ska ha förgasare (vilket jag även planerat att ha), så efter några svordomar fick jag lös insprutningen och skulle fridfullt lyfta i motorn helt utan problem! trodde jag :huvet:huvet

Eftersom att det var så tight mellan ventilkåpa och ramen så fick jag skruva lös 2 bultar på ventilkåpan för att kunna lyfta in motorn, inseksbultarna som satt där ska bytas ut till vanliga bultar med litet huvud som inte bygger lika mycket.

Men nu är iallafall motorn på plats i ramen och jag väntar på att gaffeln skall anlända i slutet på mars/början på april.

Jag skulle bygga så att man kan demontera ventilkåporna med motorn kvar i ramen, ty isf kan man även ta av topparna med motorn kvar i ramen. Så har jag gjort på min hoj, dvs min större motor gick precis in, men jag valde ändå att höja övre ramröret 6 mm så att jag kan ta av ventilkåporna och därmed även toppar och cyllar med motorn kvar i ramen.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle bygga så att man kan demontera ventilkåporna med motorn kvar i ramen, ty isf kan man även ta av topparna med motorn kvar i ramen. Så har jag gjort på min hoj, dvs min större motor gick precis in, men jag valde ändå att höja övre ramröret 6 mm så att jag kan ta av ventilkåporna och därmed även toppar och cyllar med motorn kvar i ramen.

Nu är det ju inte alla som lyfter på topparna och tittar på sotbilden på kolvtoppen istället för att slå på tv'n som du, men helt klart ett värdefullt tips, jag skulle nog också försöka vinna det utrymmet.

Man kan ju dra ned tanken nära topparna ändå om man vill åt det tighta utseendet.

Lättmekat är aldrig fel om man bygger på Amerikansk mutterspridare!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu är det ju inte alla som lyfter på topparna och tittar på sotbilden på kolvtoppen istället för att slå på tv'n som du, men helt klart ett värdefullt tips, jag skulle nog också försöka vinna det utrymmet.

Man kan ju dra ned tanken nära topparna ändå om man vill åt det tighta utseendet.

Lättmekat är aldrig fel om man bygger på Amerikansk mutterspridare!

Ja även om dessa moderna Evo-motorer är väldigt driftsäkra så har de ju fortfarande den ingenjörsmässiga skönheten att kunna demonteras väldigt modulärt. Dvs man kan tex byta kam med motorn kvar i ramen, bara att lätta på vipparmarna och lyfta bort stötstänger och lyftare, sedan kan man byta kam med toppen kvar på plats. Men då måste man som sagt kunna ta bort ventilkåporna. Så jag tycker det är dumt att bygga bort den verkligt stora fördelen med HD-motorn, dvs alla möjligheter man får tack vare att motorn är uppbyggd som ett mekano.

Men jag gillar ju att sätta funktionen först, sedan arrangera detta på ett estetiskt sätt, som en vacker maskin, ånglok etc.

OCC gör ju mer tvärtom, estetiska mål först, sedan försöka rädda funktionen så att det hjälpligt går att köra.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
de ska va tight :tungan

hur ser planen ut i helhet? hur ska den se ut? har du nån inspiration?
el bygger du på måfå? :D
 

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Ort
piteå
Hoj
Harley bygge
Jag skulle bygga så att man kan demontera ventilkåporna med motorn kvar i ramen, ty isf kan man även ta av topparna med motorn kvar i ramen. Så har jag gjort på min hoj, dvs min större motor gick precis in, men jag valde ändå att höja övre ramröret 6 mm så att jag kan ta av ventilkåporna och därmed även toppar och cyllar med motorn kvar i ramen.

Det är inte omöjligt att det blir så med tanke på att jag är osäker om transkåpan kommer rymmas mot det nedre ramröret och plockar isådanafall 2 flugor i en smäll. För det känns som att dom 6-7mm som mellanrummet är på nu är lite för lite.

Nu är det ju inte alla som lyfter på topparna och tittar på sotbilden på kolvtoppen istället för att slå på tv'n som du, men helt klart ett värdefullt tips, jag skulle nog också försöka vinna det utrymmet.

Man kan ju dra ned tanken nära topparna ändå om man vill åt det tighta utseendet.

Lättmekat är aldrig fel om man bygger på Amerikansk mutterspridare!

Precis som du säger är ju lättmekat aldrig fel! Men jag kommer nog ha ändrat mig både 1 och 2 gånger innan allting är på plats om hur den bästa lösningen kommer att bli.

de ska va tight :tungan

hur ser planen ut i helhet? hur ska den se ut? har du nån inspiration?
el bygger du på måfå? :D

Men inte för tight :näsblod
Planen i helhet är att det kommer vara lågt, brutalt, elakt och mycket svart färg med tanke på utseendet på motorn. Har velat fram och tillbaka över färgen på den, men när all plåt börjar komma på plats så kommer nog färgval och liknande falla på plats naturligt. Annars finns ju ni här på forumet som bollplank :fyllisar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är inte omöjligt att det blir så med tanke på att jag är osäker om transkåpan kommer rymmas mot det nedre ramröret och plockar isådanafall 2 flugor i en smäll. För det känns som att dom 6-7mm som mellanrummet är på nu är lite för lite.



Precis som du säger är ju lättmekat aldrig fel! Men jag kommer nog ha ändrat mig både 1 och 2 gånger innan allting är på plats om hur den bästa lösningen kommer att bli.

Ventilera frågan om klarning till bakre ventilkåpan med ramtillverkaren. Säg att du önskar kunna demontera ventilkåpan. De kanske har ngn easy fix på den frågan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är inte omöjligt att det blir så med tanke på att jag är osäker om transkåpan kommer rymmas mot det nedre ramröret och plockar isådanafall 2 flugor i en smäll. För det känns som att dom 6-7mm som mellanrummet är på nu är lite för lite.



Precis som du säger är ju lättmekat aldrig fel! Men jag kommer nog ha ändrat mig både 1 och 2 gånger innan allting är på plats om hur den bästa lösningen kommer att bli.



Men inte för tight :näsblod
Planen i helhet är att det kommer vara lågt, brutalt, elakt och mycket svart färg med tanke på utseendet på motorn. Har velat fram och tillbaka över färgen på den, men när all plåt börjar komma på plats så kommer nog färgval och liknande falla på plats naturligt. Annars finns ju ni här på forumet som bollplank :fyllisar

Personligen så gillar jag busiga och oborstade choppers.
Inte för extremt (gaffelvinkel, gaffellängd, däcksbredd) utan riktiga åkhojjar.
Men å andra sidan, så vill jag ha japanfyra eller Triumphrova i den då.
På en harleychopper tycker jag att det är mysigt med Swedisch style och småglassig lack.
Enkelt, men med genomarbetade detaljer.
 

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Ort
piteå
Hoj
Harley bygge
Personligen så gillar jag busiga och oborstade choppers.
Inte för extremt (gaffelvinkel, gaffellängd, däcksbredd) utan riktiga åkhojjar.
Men å andra sidan, så vill jag ha japanfyra eller Triumphrova i den då.
På en harleychopper tycker jag att det är mysigt med Swedisch style och småglassig lack.
Enkelt, men med genomarbetade detaljer.

Jo alla motorcyklar har ju sin charm.
Hade tänkt försöka mig på att kompinera halvextremt och körglädje, planen är väll att ha den rullandes komplett med mestadelen av plåt till hösten så redan nu arbetas det för fullt i hjärnkontoret med att försöka bestämma lack men som jag sa tidigare faller det förhoppningsvis på plats när man får se bygget i sin helhet med tank, skärmar osv.

Ventilera frågan om klarning till bakre ventilkåpan med ramtillverkaren. Säg att du önskar kunna demontera ventilkåpan. De kanske har ngn easy fix på den frågan.

Bra förslag, får ta och ringa säljaren så kanske han har några tips.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Hur är det med (mark)frigång nedåt?

Skulle det gå att modifiera motorfästen och sänka dessa 5-10mm nedåt?
Det kanske bli lustig geometri med kedjan osv.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hogtech har rätt mycket inspirationsbilder för åkbara tjoppers.
Första gången jag läste om Peder ("Greven") så skulle han åka jorden runt på en långgaffel.
world_wide.jpg

Största framgången var väl S&S jubileumstälingsbygget.
Så djävla snygg och oamerikanskshowhojjig.
SOO_0113.JPG
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Betänk då att Grevens fru Visnja satt bak på denna lilla skinnlappen jorden runt. Fy fan. Han spräckte visst ett ramrör i Thailand.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Betänk då att Grevens fru Visnja satt bak på denna lilla skinnlappen jorden runt. Fy fan. Han spräckte visst ett ramrör i Thailand.
Hon fick väl inte följa med för mamma om de inte gifte sig först?
En oerhört imponerande man, även om långgafflade hashtraktorer inte är min grej.
 

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Ort
piteå
Hoj
Harley bygge
Har varit väldigt dålig med uppdateringar eftersom att det tyvärr inte funnits någonting att uppdatera om, men nu har ju löningen kommit och man kan utöka me lite mer delar.

Men under denna jättefattiga period har jag haft tid att fundera lite på vad jag ska ha för grejer på bygget så på inköps/bygglistan står nu

*upsidedown gaffel 10" 5 graders rake på kronan (vilket kommer resultera i 47 grader rake totalt)
*Fotkoppling
*Handväxel
*Ekerfälgar 21" fram(kan förändras) och 18"x11" bak
*Växellåda med kick
*3" öppen belt för primärdrivning
*Förgasare
*Stor strechad tank

Så om någon har något av detta liggandes på hyllan som mest skräpar så hör gärna av er!
Har även ett komlett insprut som skulle behöva ett nytt hem..

Återkommer med bilder när jag fått hem lite delar, och kom gärna med synpunkter!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du inte redan gjort det så är mitt tips att du även reggar dig på Harleyportalen. Där finns det en massa människor som både sitter på delar samt kan alla do's and don'ts vad gäller att bygga evochopper och få dem smärtfritt genom pappersexercisen. Du kan ju tex starta en byggtråd på Harleyportalen under "Chassin & Hojbyggen" parallellt med denna, så kan du länka bilderna från SH. Ty på harleyportalen kan man inte direktuppladda bilder. På harleyportalen finns även att rätt stort annonstorg med tyngdpunkt på just den typ av delar du far efter.


Har varit väldigt dålig med uppdateringar eftersom att det tyvärr inte funnits någonting att uppdatera om, men nu har ju löningen kommit och man kan utöka me lite mer delar.

Men under denna jättefattiga period har jag haft tid att fundera lite på vad jag ska ha för grejer på bygget så på inköps/bygglistan står nu

*upsidedown gaffel 10" 5 graders rake på kronan (vilket kommer resultera i 47 grader rake totalt)
*Fotkoppling
*Handväxel
*Ekerfälgar 21" fram(kan förändras) och 18"x11" bak
*Växellåda med kick
*3" öppen belt för primärdrivning
*Förgasare
*Stor strechad tank

Så om någon har något av detta liggandes på hyllan som mest skräpar så hör gärna av er!
Har även ett komlett insprut som skulle behöva ett nytt hem..

Återkommer med bilder när jag fått hem lite delar, och kom gärna med synpunkter!
 

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Ort
piteå
Hoj
Harley bygge
Om du inte redan gjort det så är mitt tips att du även reggar dig på Harleyportalen. Där finns det en massa människor som både sitter på delar samt kan alla do's and don'ts vad gäller att bygga evochopper och få dem smärtfritt genom pappersexercisen. Du kan ju tex starta en byggtråd på Harleyportalen under "Chassin & Hojbyggen" parallellt med denna, så kan du länka bilderna från SH. Ty på harleyportalen kan man inte direktuppladda bilder. På harleyportalen finns även att rätt stort annonstorg med tyngdpunkt på just den typ av delar du far efter.



Jo jag är medlem där, har varit på gång att starta en byggtråd där men det har inte blivit av..
Men det kommer bara jag får tummen ur och slutar surfa runt på onödiga grejer :näsblod

Har kollat runt på annonstorget där men svars e-mailfunktionen är ju under all kritik och när säljaren inte har något nummer ute så är det tyvärr väldigt svårt att få tag på dem.
 

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Ort
piteå
Hoj
Harley bygge
Har precis kommit hem efter en liten fyndar resa, fick nys om en karl som hade lite harleyprylar liggandes i garaget i en by utanför piteå så jag åkte dit i jakt på någonting användbart.

Så när jag åkte därifrån hade jag fått med mig följande
*4vxl låda med kick
*Komplett kedjetrans med ny koppling
*Bakskärm
*Div. drev
*S&S förgasare och insug
*Kedja till både primär och sekundär
och lite annat smått och gott till en spottstyv eftersom att det bara låg och skräpade.

Givetvis så passar ju inte lådan in i fästena i ramen men det får bli morgondagens problem
 

Bifogat

  • förgasare.jpg
    förgasare.jpg
    54.2 KB · Visningar: 138
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top