Citronsyra i rostig tank

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
Hej! Har några frågor:
1. Hur stark koncentration skall det vara på citronsyran?
2. Är det okej att använda vanligt vatten i syran eller måste det vara destillerat?
3. Har en gsxr-tank med två hål på ca 8 och 4 cm i dameter respektive, hur återförsluter jag den bäst? Är det okej att ha bensinlåset kvar över ena hålet?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
1. Jag tog två såna här påsar till en tank.

Citronsyra.jpg

2. Vanligt varmt vatten funkar.
3. En vinkork i botten, och locket kan den stå utan över natten.

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
Tack för svar! Köpte 900g så då borde det räcka till en tank då. Hålet i botten är 8 cm i diameter så det blir svårt med vinkork.

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
Hur stark blir reaktionen, kan man göra detta i duschen i ett hyreshus? Tänker främst om det är skadligt eller luktar starkt?

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
Är det okej att ha i bränslelocket fortfarande? Isåfall skulle jag kunna ställa den upp och ner och ha det undre hålet oskyddat.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har testat det och det funkar, dock tror jag att jag hade testat med fosforsyra om jag skulle gjort samma operation idag för min tank fick lätt ytrost igen även fast jag noga sköljde den nog med maskindiskmedel och sen tryckluftssprit för att få ut vattnet snabbt.

Jag köpte citronsyran på http://allt-fraktfritt.se/citronsyra-2-kg-hink.html betydligt billigare än små påsar på Ica. Kommer inte ihåg exakt men blandade kanske 1 d citronsyra i 2 liter vatten, kokade vattnet med vattenkokare, blandade sen i syran och hällde sedan den varma blandningen i tanken, värmen skall snabba på reaktionen.

Aluminium ska inte gilla citronsyra så om tanklock och bensinkran är av aluminium så är det mindre bra för dessa, jag tog loss bensinkranen och satt en en gummislang med slangklämma runt gängan till kranen och sen en bult i andra änden på slangen.

Dock tror jag att min syrabehandling tog och gjorde så att jag fick fyra porer i tanken men dom hade väl kommit förr eller senare i vilket fall som helst.

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Jag köpte ett sånthär kit för att få bort rost och laga små rosthål i tanken på min förra hoj. http://www.por15.com/POR-15-Fuel-Tank-Repair-Kit

Fungerade mycket bra. Jag behövde också låta tanken ligga upp och ner med rostlösningsmedlet för att få bort all rost i "taket" på tanken. Jag skruvade bort tanklocket och tejpade igen hålet med silvertejp. Det fungerade även om det läckte ut några droppar. Om det kan ha nån skadlig effekt på lacken på utsidan av tanken om det läcker vågar jag inte svara på...

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
Update! Mycket nöjd med resultatet, här kommer för- och efterbild, tyvärr inte tagna ur samma hål men tanken blev i stort sett plåtren, använde 900g citronsyra inhandlat från Hemköp.
IMG_8024.JPG

Bifogat

• IMG_8025.JPG
    IMG_8025.JPG
    1.4 MB · Visningar: 86

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
Sitter på mobilen så kunde inte få in bilderna i samma inlägg.
IMG_8025.JPG

Tillvägagångssätt:
1. Muttrar och destillerat vatten för att få ut den grövsta skiten, fick ut en tjock jävla sörja av rost.
2. Spolade rent ett par gånger.
3. Citronsyra och varmt vatten i ett par timmar.
4. Spolade igenom tillsammans med diskmedel några gånger.
5. Spolade igenom tillsammans med T-sprit några gånger.
6. Avslutade med att dränka insidan i WD40.

Nu till ett problem som har uppstått. Båda hålen till tanken har en bit rör som fortsätter in någon centimeter in i tanken vilket gör att jag har mycket svårt att spola ur det allra allra sista, har varit där med fingret och gjort så gott jag kan men går verkligen inte. Några tips? Kan jag nöja mig så här?

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Har även utloppet på tanken en rörbit som sticker in?
Ta högtryckstvätten från ena och anda hållet så skiten studsar ut?
Mycket bra med sprittvätt, det löser både olja och vatten!

När jag skulle ta bort rost i en mopedtank så kastade jag i en näve grus och en liter vatten. Skakade tanken så häftigt som jag orkade i ett par minuter. Blev helt blank inuti. Spolade ur med vattenslang, sedan sprittvätt som du skriver.
Nytt filter på soppaledningen och i med bensin, kickade igång och funkade fint:tuttar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati