"Civil" mc-polis

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Var på väg hem ifrån trafikskolan med mamma och hon har lite bråttom till jobbet. Så åker vi vid Brollsta golfbana då jag säger till henne "Kör inte så fort här, polisen brukar övningsköra på torsdagar " Mycket riktigt, i slutet av raksträckan står en hel hög med motorcyklar och folk. Alla har reflexväst på sig där det på baksidan står "Polis". För övrigt så kör dom helt normala offroad/touring hojar. Ett par BMW F650GS och några hojar som liknar Varadero eller något. Vissa var röda, vissa silvriga, några svarta och några blåa.

Det jag ville komma till var att jag aldrig har sett något liknande tidigare och att dom blir mer och mer civila :gnissla

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
R1
När jag körde bud såg man flera såna där ute i trafiken... det enda som visade vad dom var att det stod polis med reflextext på ryggen..

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
dom föredrar ju bmw att köra med vad jag har sett men den stora frågan är,har dom fortfarande vita hjälmar på sig:confused:
möter man en bmw hoj med en förare med vit hjälm så ringer ju varningsklockan rejält i allafall för mig.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En civil mc-polis (omålad hoj) hade stoppat en bil på nynäsvägen igår t ex.. så ja, de finns helt klart.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Här i Finland kör de omkring på R1:eek:r med små, små blå lampor under speglarna + svarta skinnställ! :brinnerup

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Cessna 172N -74
Har sett dom förut, men då har det varit deras stora feta touringhojar som dom övningskört på.
Men såg inga skyltar/västar eller något som det stod övningskörning på.

Kan ju bero på att de redan har MC-kort. När man övningskör för att bli MC-polis måste man dels redan vara polis, dels redan ha körkort A. :tummenupp

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Tidigt i våras såg jag en hel flock med polisens mc-ställ på vanliga F800r. Antagligen tränar de inte med fullutrustade hojar direkt.

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
660-04
såg en civilhoj igår senast, vid trafik/hastighetskontrollen utanför naturhistoriska riksmuseet. han inte se vilken modell han körde men ngn typ av touring fast med polisuniform..

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Här i Finland kör de omkring på R1:eek:r med små, små blå lampor under speglarna + svarta skinnställ! :brinnerup

Det lär vi inte behöva oroa oss för i Sverige iaf..

Här kan man nog lita på att facket går in och stoppar en sån grej av hänsyn till att dom inte är särskilt ergonomiska..

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
För kanske 10 år sen körde jag om en Yamaha med bilen.Sen körde han om mej o gav mej böter .Kommer inte ihåg vad för Yamaha det var men civil var den iallafall

kippez

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
2001, Yamaha R1
En civil mc-polis (omålad hoj) hade stoppat en bil på nynäsvägen igår t ex.. så ja, de finns helt klart.

Jag blev av med kortet i måndags av en polis på en Blå BMW Touring-hoj.
Helt svartklädd som vilken annan hojförare som helst.
Väldigt fegt tycker jag :p

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ingen fara, jag tror mer på att det var Polis MC som var ute på torsdagskörning o hade stannat för att käka glass. Fint väder idag :tummenupp

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
dom föredrar ju bmw att köra med vad jag har sett men den stora frågan är,har dom fortfarande vita hjälmar på sig:confused:
möter man en bmw hoj med en förare med vit hjälm så ringer ju varningsklockan rejält i allafall för mig.

Jag kör BMW och med vit hjälm. Sen har jag polisblå ögon!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Polisen lånar hojar/bilar av handlare för olika ändamål så det kan nog dyka poliser på lite olika hojar.
Jag har hyrt ut bil till polisen för några år sedan när jag jobbade på en bilfirma.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tidigt i våras såg jag en hel flock med polisens mc-ställ på vanliga F800r. Antagligen tränar de inte med fullutrustade hojar direkt.
Med tanke på att deras färdigkitade hojar är våldsamt dyra så undviker dom nog som sagt att träna på dom, det är nog mycket billigare att slänga en sån i backen än riktig polishoj.

Polisen lånar hojar/bilar av handlare för olika ändamål så det kan nog dyka poliser på lite olika hojar.
Jag har hyrt ut bil till polisen för några år sedan när jag jobbade på en bilfirma.
Är inte det mest krim/knarkspan som lånar/hyr bilar för att vara anonyma? Trafikarna måste ju installera en massa prylar för att kunna mäta hastigheten osv.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA