Civila polismotorcyklar???

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Är det någon som vet om det finns civila polismotorcyklar?

Har hört dumma rykten om att det skulle funnits en här i Oskarshamn i veckan...

MangeH skrev:
2270289 Är det någon som vet om det finns civila polismotorcyklar?

Här i Götet så händer det att dom hyr motorcyklar av olika firmor, så dom har olika varje gång....

MangeH skrev:

Såg en R1:a med gamla polisstället med polis borttaget från ryggen (men det va solblekt så det syndes ändå) + att han hade öppningsbar hjälm.
Något säger mig att han va polis :hihi
Sen om han va snål och hade tjänstekläder på fritiden med privat hoj är ju en annan vinkling.
Vem vet?
Tror inte han köpt stället och hjälmen för att de va vakra iallafall :D

Jag var på MC-mässan i Gbg i vintras. Där visade polisen både sina nya FJR1300 (målade) och BMW 1200 (civila).

Finfina hojar båda typerna.

// aö

MangeH skrev:

QUOTE]
Igårkväll provkörde iaf fall den i Sthlm rätt omtyckte hojpolisen Kjelle en K6 på sveavägen inför ett positivt förvånat gäng bikers vid Mc Donken:
Det var många förbipasserande bilister som höjde på ögonbrynen vid det ekipaget kan jag säga!! :yoparty

Mvh
Jörgen
showimage.php

Last edited:
playdeath skrev:
2270314 De finns kompisen fick reda på det för några dagar sedan när han fick köra in till kanten..
Jag körde ikapp en blå hoj på motorvägen mot Uppsala från Stockholm.

Vi körde om bilar kors och tvärts när det tjockade ihop sig och blev köer.

Sen när vi kommit från köerna så la vi oss både i runt 130-140 vidare mot Uppsala. Men sen efter några mil så kommer vi ikapp ett gäng med bilar som ligger och kör 90-100 (på 110 sträcka!! :huvet).

Eftersom jag ser det på håll så släpper jag av och sen ser man något som ser ut som en moppe som ligger och fiser ute på väggrenen.

Sen ser man att snubben har en väst....hmm ser gul ut och när man är ytterligare något nämre så ser man att är ju fan en mc-snut som ligger och kör 70-80 på väggrenen.

Så jag lägger mig bakom bilarna en stund för att inte polisen ska bli sur och sen ihöjd med honom så ökar jag till typ 120 så att jag kommer förbi nötterna som kör 90.

Det roliga är att den blåa hojen hänger på, hmm kanske inget konstigt med det men när han sen kör om mig efter att jag gått in till höger (polisen har öppen sikt framåt) är mindre latjo. Blåa hojen försvinner i uppskattningsvis 140-150.

Så var det en civilare eller ej, döm själva...det fick mig att tänka efter i alla fall.

Last edited:
Jag satt och väntade i bilen utanför centralstationen i sthlm (uppe utanför busscentalen). Såg först en BMW (vet inte vilken modell men den var snygg) och sedan kom en R1. Båda parkerade på plats för utryckningsfordon, ut/av klev killar som gick in på centralstation. Några minuter senare kommer de ut uniformerade och avviker på hoj och i bil.

Såg klart mysko ut.. Om det är privata fordon eller ej vet jag inte.. Men varför då stanna och byta om där istället för hemma? ;)

I Östersund fanns det en ifjol en Enduro som polisen hyrde av en firma.
Men den användes främst till att jaga mopeder.

Sån här har de i alla fall i göteborg.

Bifogat

• IMG_7552small.jpg
    IMG_7552small.jpg
    137.6 KB · Visningar: 1,509
  • IMG_7554small.jpg
    IMG_7554small.jpg
    139.6 KB · Visningar: 608
  • IMG_7564small.jpg
    IMG_7564small.jpg
    127.1 KB · Visningar: 378
Såg 2 civila (grå) BMW häromveckan tror det var 650 scarver eller vad den heter eller liknande.
Jag kände dock igen körstilen (järnspett nerstoppat istället för ryggskydd detta såg jag 200 meter bort :hihi ) och när jag kom närmare ha de polismärken på axlarna fast inga "riktiga" polisställ.

För ett antal år sedan blev jag stoppad av en röd Honda Black Bird i Malmö. 1200:- fattigare blev man... :(

Hitecfrollo skrev:
2270319 Såg en R1:a med gamla polisstället med polis borttaget från ryggen (men det va solblekt så det syndes ändå) + att han hade öppningsbar hjälm.
Något säger mig att han va polis :hihi
Sen om han va snål och hade tjänstekläder på fritiden med privat hoj är ju en annan vinkling.
Vem vet?
Tror inte han köpt stället och hjälmen för att de va vakra iallafall :D

I civilbilarna har de uniform (blåskjorta etc), så antagligen är de tvugna att ha någon sort uniform eftersom de är tjänstemän.
Det går väll någon här i skåne också, hans jacka ser ut som den nya uniformen utan "Polis" på ryggen.
Bra mkt snyggare än de blå Fantomen ställen de hade förut... :hihi

PutteLiten skrev:
2270899 I civilbilarna har de uniform (blåskjorta etc), så antagligen är de tvugna att ha någon sort uniform eftersom de är tjänstemän.
Det går väll någon här i skåne också, hans jacka ser ut som den nya uniformen utan "Polis" på ryggen.
Bra mkt snyggare än de blå Fantomen ställen de hade förut... :hihi

Dem har inte alltid uniform på sig i civilbilarna... Tro mig, jag vet :näsblod

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S