Civila polismotorcyklar???

PutteLiten skrev:
2270899 I civilbilarna har de uniform (blåskjorta etc), så antagligen är de tvugna att ha någon sort uniform eftersom de är tjänstemän.
Det går väll någon här i skåne också, hans jacka ser ut som den nya uniformen utan "Polis" på ryggen.
Bra mkt snyggare än de blå Fantomen ställen de hade förut... :hihi
Ja det här va verkligen en fantomen look :hihi
Undra om man kan få tag på ett gammalt polisställ :)
Skulle se bra ut på stuntfilm eller kanske på en rr tävling :hihi

mangeh in da house:
Är det någon som vet om det finns civila polismotorcyklar?

Uppsala Polisen har en grå BMW men även om dom åker i grått skinställ så är alltid puffran vid höften och den öppningsbara hjälmen ett ganska säkert bevis på att det inte är någon touringåkare som kommer.....

DP says: En uniformerad Polis spandes på Tuonon runt Enköping häromdagen....

Civila Polis mc.

Jo visst finns dom, fråga mig för jag vet då jag nämligen fick en sådan på mig. Först fattade jag inte vad eller vem det var då man inte ser det på dom. Han kom upp bakifrån och jag trodde det var en vanlig vänlig mc nisse som ville göra med häng. Men så var inte fallet. Nissen visade sig vara benke batong på två hjul och innan jag fattade att det var han som flaxade för att jag skulle stanna och inte hade glömt någon blinkers eller missat något på vägen längre fram. När jag sedan kollade för tredje gången om jag möjligtvis känner persnen i frågan, så får jag se det lilla Polis märket på hjälmen och inser ganska snart vad alla viftningar innebar. Så börja hjärnan arbeta febrilt med om val möjligheterna. Ganska snart inser jag att lappen står över både liv och läm samt dyra kostnader för ev rep om det skulle gå åt pipan. Jag kan visserligen köra men jag hade bara kört rakt fram på motorvägen och det hade presic slutat regna och det kommer en flaskhals längre fram vid ett vägbygge. Så jag valde och stanna var inte så svårt. DEss utom trodde jag inte att han hade något speciellt på mig och defenitiv inte på video. Resultatet blev mängd rabbat på flera förteelse och av med lappen på tre månader. Fortkörning, felaktig reg plåt (lite) men för övrig uppfyller alla kriterier och omkörning på fel sida.

Smakar det så kostar det. :banana

Last edited:
Blev av med körkortet 1991 i Västerås tack vare en civil snuthoj, Yamaha FJ1200.
:mad: Dom fanns redan då.

MangeH skrev:
2270289 Är det någon som vet om det finns civila polismotorcyklar?

Har hört dumma rykten om att det skulle funnits en här i Oskarshamn i veckan...
Alla BMW är väl civila polismotorcyklar??? :3freak

MangeH skrev:
2270289 Är det någon som vet om det finns civila polismotorcyklar?

Har hört dumma rykten om att det skulle funnits en här i Oskarshamn i veckan...

Ja det finns. Jag och mitt ex blev stoppade av en civil snut på mc för två år sen. Trodde han skämta tills jag fick se legitimationen. Så ja, visst finns dom alltid. Vilket suger btw

Freedom skrev:
2271894 Blev av med körkortet 1991 i Västerås tack vare en civil snuthoj, Yamaha FJ1200.
:mad: Dom fanns redan då.
Jodå... när jag jobbade på snuten några år senare så hade vi en sån... civilmålad med pilot å hela kittet.

Möjligt att det var samma hoj t.o.m. (även om dom hade fler i landet).

Men den hade endast 70-radiosystemet, och i Stockholm kör man mest med 80-systemet.
Så den användes väldigt lite i tjänsten när den var hos oss.

Det var mest jag som rände runt på den, när jag uträttade lite ärenden mellan Näpo-områdena.
Fin hoj, kul att köra 2 dar efter man tagit kortet. :yoparty

Dom hade även civila KLR 600, och XT600'or för moppejakt då också.

För övrigt: Nej, i civila bilar sitter dom oftast civilklädda. :)

Tror det mest är trafikpolisen som sitter uniformerade i civila bilar, men övriga civila bilar nyttjas mest i civila kläder.

Deimos skrev:
2270695 För ett antal år sedan blev jag stoppad av en röd Honda Black Bird i Malmö. 1200:- fattigare blev man... :(
Hehe du kanske inte blev blåst av en vanlig hojåkare då :rofl

C.Barrow skrev:
2271077 Dem har inte alltid uniform på sig i civilbilarna... Tro mig, jag vet :näsblod
Trafikpolisen har väll det? sen finns det ju vanliga civilbilarna med narki pojkarna och andra spanisarna som inte går i poliskläder

Unidoc skrev:
2272356 Trafikpolisen har väll det? sen finns det ju vanliga civilbilarna med narki pojkarna och andra spanisarna som inte går i poliskläder
Jag har blivit stoppad... samt varit i rättegång mot trafikpoliser som haft munktröjjor på sig.

semper skrev:
2270664 och i stockholm har jag sett iallafall 1 civil african twin
Han har stoppat mig, sur jävel som tyckte att jag måste vara en rånare eftersom jag körde utan reg-plåt. Jag tror att den tillhör Nacka-kommun :kulspruta

War-psycho skrev:
2272161
För övrigt: Nej, i civila bilar sitter dom oftast civilklädda. :)

Tror det mest är trafikpolisen som sitter uniformerade i civila bilar, men övriga civila bilar nyttjas mest i civila kläder.

Det var naturligtvis Trafikpoliser jag menade när jag sa att det sitter alltid sitter i uniform.
Det var ett antagande jag gjorde eftersom alla jag sett har haft det.
Gissar att jag missat de som inte har vit eller blåskjorta på sig :hihi

Fast, jag brukar mer spana efter "blå-blink-lampor" i bakrutan och kamerafästet under backspegel på "suspekta" bilar.

:hej

PutteLiten skrev:
2272521
Fast, jag brukar mer spana efter "blå-blink-lampor" i bakrutan och kamerafästet under backspegel på "suspekta" bilar.

Samma här.. Tittar man lite extra så brukar man se ganska klart vilka som är "normala" civilbilar för trafikbevakning.

Men jag har inte sett andra civilhojar än en Africa Twin och en XT600(?). Båda i sambande med Onsdag och Brostuga (F*n det var länge sedan man hängde där).

Sen har jag IOFS sett en GSX-R K5 med blåljus jagande en BMW bil.. Men den killen hade ingen pikadol.. Konstigt.. ¨
:D (f-låt.. kunde inte låta bli) :D

PutteLiten skrev:
2270899 I civilbilarna har de uniform (blåskjorta etc), så antagligen är de tvugna att ha någon sort uniform eftersom de är tjänstemän.
Det går väll någon här i skåne också, hans jacka ser ut som den nya uniformen utan "Polis" på ryggen.
Bra mkt snyggare än de blå Fantomen ställen de hade förut... :hihi

:confused: :confused: har aldrig sett en uniformerad civilpolis, vad är vitsen med det? Att vissa gillar blå skjortor är väl en sak men min (lyckligtvis begränsade) erfarenhet av civilpoliser är att det kan vara klädda precis hursomhelst, även de som tillhör trafiken.

IronMike skrev:
2272318 Hehe du kanske inte blev blåst av en vanlig hojåkare då :rofl

Ha ha ha neeeej så illa var det inte. Fick titta på hans lilla polisbricka... :)
Har aldrig sett nån Honda BB som målad polishoj, bara denna civilare.

fazerfun skrev:
2272565 :confused: :confused: har aldrig sett en uniformerad civilpolis, vad är vitsen med det? Att vissa gillar blå skjortor är väl en sak men min (lyckligtvis begränsade) erfarenhet av civilpoliser är att det kan vara klädda precis hursomhelst, även de som tillhör trafiken.

Det är skillnad på Civilpoliser och poliser i Civila bilar.

Polisen har "dress code" uniform på arbetstid, om inte särskilda skäl finns. Hur mycket som ska till för att en sak ska bli "särskild" vet jag inte eller hur "hård" denna dress code är. Det kan ju vara en rekomendation, och då är det ju upp till var och en av poliserna att klä sig som de behagar.

Jag känner bara två poliser men vi pratar aldrig om deras jobb, eftersom de tycker det är lite tjatigt...
(Och det var rätt länge sedan vi umgicks, singlar och småbarns familjer har relativt lite gemensamt normalt sett.)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...