Civilpoliser

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
ja å två kompisar var ute å åkte i en gammal risig opel kadett i skövde vi skulle till statoil i ryd å köpa mat
innand detta har vi varit ute å buskört lite

dår får vi en saab 9000 från sent 80 tal efter oss saken e de att vi har snutradio med oss vi gillar inte riktigt att den saaben ligger efter oss så ja säger till chauffören sväng in här för där visste ja de var en återvändsgata åker in saaben följer inte efter oss kommer ut från återvändsgatan lite längre fram är de en skymd parkering va står där jo samme jävla saab jaha fortsätter

ne nu börjar man bli irreterad åker in på x-baren å stannar saaben fortsätter bestämmer att ge igen börjar följa efter saaben följer den till statoil går in å köper lite gott ställer mej i kön jo vem står där chauffören i saaben han had elite mysko klädsel fina putsade skor å byxor som polisen har börjar bli nervös kommer ut i bilen sätter mej lite lugnt då knastrar de i snutradion
följande sägs
-de misstänkta fordonet är nu borta i från x-baren
- de misstänkta fordontet är nu på statoil i ryd avaktar eller nåt
då bestämmer vi oss att sticka hem fort
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Varför detta jaefl gnabb? Varför inte kunna säga OK du menar si och så. Var i sånt iver att skriva eftersom man blev lite smått upprörd så förlåt för missförstådda meningar och felsägelser. Skrev en rad senare detta FFS: "så kanske det är lika bra att folket där ute får lära sig att ett flertal trafikpoliser har extra backspeglar" Men men jag säger inget när du står där med en trafikpolis i arslet med blåljusen på och som har den där extra backspegeln.. Då lär du väl få äta dina egna ord och dina egna erfarenhter och uppfattningar. Men säger detta efter mina egna erfarenhter då jag varit i kontakt med farbror blå. Men som sagt förut, alla har rätt till sig egna uppfattning eftersom Sverige fortfarande är ett demokratiskt samhälle. :hej
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Mmmm... Men du kan ju ta din lååånga, maximalt fyråriga, erfarenhet i trafiken mot mina 14 får vi se hur långt det räcker...


Jag säger ju att det finns UNDANTAG. Det finns INGA regler utan undantag.. Ska man åka fort måste man göra det enkelt för sig och vad som är mest sannolikt. Nog fan bromsar jag ner när jag ser en Säpobil med extra backspegel, men jag VET också att sannolikheten är låg att han bryr sig så länge jag kör någorlunda snyggt. Jag VET oxå att han inte har utrustning i bilen avsedd för trafikövervakning. Men som jag sa förut behöver inte det hindra honom från att stoppa en. Däremot är hans förutsättningar att sätta dit mig sämre än om han har filmat min framfart...

Jag har kört ifrån polisen ett antal gånger, suttit på förhör efter dessa dumheter, har kompisar som är poliser, tom polis i släkten om detta nu har blivit en "VemKanPissaLängst"-tävling.


Jag har sagt nog i denna fråga. Man kan inte vara överens med alla om allt.

Tro vad du tro, jag vet vad jag vet...


/R


/R
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Haha ROFL. Det var ju iaf en livad diskussion som det brukar vara.. GL HF med bågeåkandet..
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Raid72 skrev:
Folk brukar undra över lister med civilarnas regnummer, lägg ner (om ni inte besitter fotografiskt minne vill säga). Följ dessa punkter och använt sunt förnuft och du kommer att klara dig från civilare iaf.

Civilare/trafikpoliser HAR:

- Inga dimljus (på).
- Ingen reklam för vinstrdrivande organisation. Men klistermärken som "Ge Blod" osv är i sin ordning.
- Sällan smutsiga, spruckna rutor etc. Bilarna servas/tvättas av deras verkstad och brukar alltid vara i bra skick.
- Ovanligt med dragkrok, tackräcke och tackbox. Jag har aldrig stött på någon.
- Antenner är inget måste.
- Räcker med en person i bilen.
- Kan finnas blåljus i bakrutan. Oftast bakom nackstöden dolda under tyg och svåra att se.
- Kameran sitter alltid väl synlig vid backspegeln. Det är av praktiska skäl då de ska kunna justera den under jakt.
- Ovanligt med S-märke. Eftersom dessa bilar aldrig/sällan åker utanför rikets gränser.
- Sällan is på rutorna/snö på taket vintertid. Förvaras i garage...
- Åker ofta Volvo/Saab av nyare modell. Men finns allt möjligt blandat från japaner till familjebussar.
- Åker nästan alltid standard bilar. Dvs original fälgar, osänkta etc etc... De gör så lite som möjligt för att sticka ut.

har INTE:
- Extra backspeglar. Det är Säpo/livvaktsbilar som är utrustade med detta. Hindrar inte att de kan stoppa dig men de har ingen mätutrustning.
- Extra backljus i kofångaren, se ovan.

Bra lista! du vet vad du skriver om ser jag. :tummenupp

ang. listor så håller jag delivis med, men bor man i en mindre stad är dessa mycket bra.
I kombination med lokalkännedom om de "farliga" bilarna.
Vanligtvis finns det ändast någon trafikcivilare i en mindre stad.
Dessa är ju betydligt farligare för oss hojåkare så ta reda på deras regnr och utseände.

Eskilstunas civilbilar: http://polis.8m.com


"- Antenner är inget måste."
Antenner är mkt vanligt (möjligen ovanligare i stockholm, malmö och gbg)
 
Last edited:

Mad Mike

Yxa
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
TL 1000R
P.S. Använd inte "dem" så ofta.... [/B][/QUOTE]

:D
vad har hänt med alla moralnissar??
det borde kommit ett: " kör man för fort så förtjänar man....."
nu.

En gång la jag mej bakom en snut hoj på centralbron (ingen civilare så det här är igentligen fel tråd för mitt inlägg men jag har tråkigt så jag skiter i det, börjar jag glida från ämnet? ja ok)
Helt plötsligt lossnar hans antenn och träffar mej i huvudet, så när kön stannar åker jag upp och påtalar detta för grisen..
Istället för "jag ber om ursäkt för min skruttiga hoj som kunde kostat dej ett öga" så säger idioten: plockade du upp den????
JAAA jag stannade förmodligen på centralbron i rusning för att plocka delar åt dej, sosse! ...sa jag inte men visst skulle det varit kul?
 

R-Sexxa

Sporthoj.cum'are
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 Röd ..Devil Slip-on, Dynojet, Stålomspunnet...o lite tjaffs
Civila Poliser.... vardå ?

I staden Örebro är civil polisbilarna försädda med en antenn mitt på taket. om det inte är en vit volvo för 940 då har den tre antenner.
ingen har extra backspegel ..inte äns säpo! :p
offtast använder dom en röd och en grön volvo V70 classic med tonade bakrutor och turbo fäljar.... extra ljusen är jag tveksam på .... (reg nr. kommer senare)
Dom har inga civila hojar iaf.
Ute i fjugesta har dom en blå V70 med nya karossen... med blåa/röda strobes längst upp i framrutan....även denna har tonat bak.

sen kan det ju alltid hända att dom på span hyr en bil på statoil ... men då är det bara att blåneka :confused:
:notme
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top