Civilstatus+poll

Civilstatus?

• Antal röstningar
    0

Kia

Guest
1. Om du är hemmafru utan egen inkomst i X-antal år för att sedan bli singel bör du tänka igenom ett par saker utifall att du i framtiden skulle skiljas. Pensionen exempelvis baseras ju på vad du haft för inkomst från att du är 27 fram tills pensionsåldern, om du är gift från att du är 25-45 så får du det väldigt fattig som pensionär.

2. Finns det ett äktenskapsförord? Det är klart att man tror och hoppas på att det kommer att hålla när man är nygifta och svävar på rosa moln. Men tänk på hur både du och din man skrivit om era ex här på forumet.

3. Jag anser att ett utopiskt förhållande är när man inte har någon form av beroende av sin partner utan är med varandra enbart för att man vill det. Inte för att man har ett gemensamt ansvar för sina barn, eller att man inte skulle klara sig så bra ekonomiskt på egen hand.

Var lite smart och se till att din framtid är tryggad även om din rike, kärleksfulle man skulle dumpa dig för en yngre förmåga om 15 år. När du inte själv kan ha ett eget sparande p.g.a. ni gemensamt kommit fram till att du ska vara hemma och sköta om ert hem och era barn, se till att han sätter undan pengar på ett konto som du äger samt att han pensionssparar åt dig.

Är fullt medveten om vad pensionen grundas på. Kommer inte att ha några sådana problem heller.
Nej, vi har inget äktenskapsförord. Vi tyckte att det inte behövdes eftersom båda parter klev in i äktenskapet med ungefär lika stora tillgångar. Så vid en eventuell skiljsmässa så finns det ingen "förlorande part".
Vi har ingen som är i beroendeställning av den andra i vårat äktenskap. Hur jag får våran ekonomi att gå runt utan att jobba är någonting som ingen har med att göra.
Ja, Gabor drar in mer varje månad till hushållskassan men det är inte många tusenlappar mer än mig. Så som sagt ingen är i någon beroendeställning jämte den andra alls. Vi har valt att ha gemensam ekonomi för att det är enklast så. Men vi har båda bott och klarat oss ensamma i egna hushåll innan vi beslutade att vi skulle leva ihop. Vårat äktenskap grundas endast på massor av kärlek till varandra. Tror inte man skulle stå ut med allas fördomar annars.

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Är fullt medveten om vad pensionen grundas på. Kommer inte att ha några sådana problem heller.
Nej, vi har inget äktenskapsförord. Vi tyckte att det inte behövdes eftersom båda parter klev in i äktenskapet med ungefär lika stora tillgångar. Så vid en eventuell skiljsmässa så finns det ingen "förlorande part".
Vi har ingen som är i beroendeställning av den andra i vårat äktenskap. Hur jag får våran ekonomi att gå runt utan att jobba är någonting som ingen har med att göra.
Ja, Gabor drar in mer varje månad till hushållskassan men det är inte många tusenlappar mer än mig. Så som sagt ingen är i någon beroendeställning jämte den andra alls. Vi har valt att ha gemensam ekonomi för att det är enklast så. Men vi har båda bott och klarat oss ensamma i egna hushåll innan vi beslutade att vi skulle leva ihop. Vårat äktenskap grundas endast på massor av kärlek till varandra. Tror inte man skulle stå ut med allas fördomar annars.

Jag bryr mig inte om hur du och Garbor gör. Den enda kontakten jag haft med din man är ett elakt inlägg han skrev i min gästbok när jag var relativt ny på SH.

Om det är många som har fördomar kanske du bör rannsaka hur du framställer dig själv. Jag säger inte så för att vara elak, men ofta bidrar man själv till allra största del i hur omgivningen uppfattar en. Jag skrev inte mitt inlägg ovan för att vara elak utan för att jag sett hur andra hamnat i svåra situationer, men du gick direkt i försvarställning. Varför tror du att alla som tilltalar dig har onda avsikter?

Kia

Guest
Jag bryr mig inte om hur du och Garbor gör. Den enda kontakten jag haft med din man är ett elakt inlägg han skrev i min gästbok när jag var relativt ny på SH.

Om det är många som har fördomar kanske du bör rannsaka hur du framställer dig själv. Jag säger inte så för att vara elak, men ofta bidrar man själv till allra största del i hur omgivningen uppfattar en. Jag skrev inte mitt inlägg ovan för att vara elak utan för att jag sett hur andra hamnat i svåra situationer, men du gick direkt i försvarställning. Varför tror du att alla som tilltalar dig har onda avsikter?

Fördomar har folk oavsett vad jag eller Gabor säger. Sånt springer man på ibland. Så det jag vill få fram är att om vårat förhållande grundade sig på någonting annat än just kärlek så skulle det inte vara lika lätt att bara skratta åt de.
Att "omgivningen" härinne uppfattar mig som käftig eller vad fan de nu vill beror nog mer på att de inte klarar av ett mothugg. Den verkliga "omgivningen" dvs människor som jag träffar IRL som jag har runt mig har nog inte samma uppfattning. Visst uppfattas jag nog även av dessa ibland som någon som inte är rädd för att sticka ut hakan lite. Men alltid med glimten i ögat. Svårt att se sånt på en skärm eller hur? Så hur man uppfattas på nätet kanske inte stämmer så jävla bra i verkligheten eftersom man just inte ser ansiktsuttryck och kroppsspråk så bra.
Går absolut inte direkt i försvar. Du fick ett svar på ditt inlägg helt enkelt, det lät lite som att du undrade? Men jag kanske uppfattade dig fel. Ville bara göra klart att det inte behövs någon oro eller omsorg för mig eller min framtid. Jag är inte helt spåndum utan kan sopa min egen trapp. Jag har också sett och upplevt en del, tillräckligt för att inte göra om samma dumhet en gång till.
Jag tror absolut inte att alla som tilltalar mig har onda avsikter, väljer bara att parera ett påstående med fakta. Hur du sen tar det är upp till dig. Så jag får väl då tacka för dina goda råd även om det inte var något nytt. :pannkyss

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept