Kia
Guest
1. Om du är hemmafru utan egen inkomst i X-antal år för att sedan bli singel bör du tänka igenom ett par saker utifall att du i framtiden skulle skiljas. Pensionen exempelvis baseras ju på vad du haft för inkomst från att du är 27 fram tills pensionsåldern, om du är gift från att du är 25-45 så får du det väldigt fattig som pensionär.
2. Finns det ett äktenskapsförord? Det är klart att man tror och hoppas på att det kommer att hålla när man är nygifta och svävar på rosa moln. Men tänk på hur både du och din man skrivit om era ex här på forumet.
3. Jag anser att ett utopiskt förhållande är när man inte har någon form av beroende av sin partner utan är med varandra enbart för att man vill det. Inte för att man har ett gemensamt ansvar för sina barn, eller att man inte skulle klara sig så bra ekonomiskt på egen hand.
Var lite smart och se till att din framtid är tryggad även om din rike, kärleksfulle man skulle dumpa dig för en yngre förmåga om 15 år. När du inte själv kan ha ett eget sparande p.g.a. ni gemensamt kommit fram till att du ska vara hemma och sköta om ert hem och era barn, se till att han sätter undan pengar på ett konto som du äger samt att han pensionssparar åt dig.
Är fullt medveten om vad pensionen grundas på. Kommer inte att ha några sådana problem heller.
Nej, vi har inget äktenskapsförord. Vi tyckte att det inte behövdes eftersom båda parter klev in i äktenskapet med ungefär lika stora tillgångar. Så vid en eventuell skiljsmässa så finns det ingen "förlorande part".
Vi har ingen som är i beroendeställning av den andra i vårat äktenskap. Hur jag får våran ekonomi att gå runt utan att jobba är någonting som ingen har med att göra.
Ja, Gabor drar in mer varje månad till hushållskassan men det är inte många tusenlappar mer än mig. Så som sagt ingen är i någon beroendeställning jämte den andra alls. Vi har valt att ha gemensam ekonomi för att det är enklast så. Men vi har båda bott och klarat oss ensamma i egna hushåll innan vi beslutade att vi skulle leva ihop. Vårat äktenskap grundas endast på massor av kärlek till varandra. Tror inte man skulle stå ut med allas fördomar annars.