Markus:
Jag har också några fråger:
1. Kan man ta vilken gammal hoj som helst eller måste den vara certifierad?
Svar: Måste ansöka om maskinkort, allt står på MCHK-R hemsida, besök den!
2. Måste man ha gammalt skinn ställ o hjälm eller får de vara nytt?
Svar: Måste vara helt och CE-godkänt, en gammal "potthjälm" duger inte men väl den nya "Rossihjälmen"
3. Kan man behålla sin R1 eller anses man som "hedare" då?
Svar: Du driver givetvis med oss men så länge du inte försöker tulla in den som "classicracer"....
4. Kan man bara krocka sin nya hoj så den blir "gammal" eller måste det vara äkta gammalt?
Svar: Det finns en kryptisk regel, "i oförändrat skick". Dvs delar får vara t.o.m nytillverkade men måste vara identisk i utförande som originalet inom tidsperioden. Så svaret är givetvis nej, det går inte att "slita" ned den där nollnians R1'a... se maskinkort.
De "tidsperioder" man tävlar inom är:
"Förkrigare",
-1972,
1973-1979,
1980-1987.
LC-klass
Supermono.
Detta med rasade motorer och växellådor känner jag inte till, körde 10 år med min racer och har haft ett ventilsäte som trillat ur....det beror väl lite på trimgrad, underhåll och kvalitet men visst skruvas det en hel del så om man är händig så finns det pengar att spara....
Däckskontot som brukar vara den stora utgiften är AVSEVÄRT lägre i Classic vs R1000 !!!
/A
Förtydligande; sedan finns det givetvis en massa undantagsregler.Tyvärr.
Det är inte så självklart att hojen i garage som "borde" klassa in gör detta. Kolla alltid med maskinkommiten om osäkerhet råder, speciellt de modeller som ligger nära "slutdatum".
Speciellt i Formula 1980-87 finns det en massa undantagsregler vilka som är tillåtna och inte. I vissa fall är helt obegripliga, om dessa är rätt eller fel diskuteras ibland. Har du tex en ORIGINAL Suzuki GSX-racer dvs "dubbel R" får du inte köra med denna, men du får bygga en replika på densamma! Hondas 600 är tillåten t.o.m 1990 om jag kommer ihåg rätt.
Femventils Yamaha FZR 1000 är OK men inte Ducati 4 ventilare (fanns 1986) utan motivering. Så där håller det på.... läs reglementet noga innan du köper hoj så att du inte blir besviken !
//A
Jag har också några fråger:
1. Kan man ta vilken gammal hoj som helst eller måste den vara certifierad?
Svar: Måste ansöka om maskinkort, allt står på MCHK-R hemsida, besök den!
2. Måste man ha gammalt skinn ställ o hjälm eller får de vara nytt?
Svar: Måste vara helt och CE-godkänt, en gammal "potthjälm" duger inte men väl den nya "Rossihjälmen"
3. Kan man behålla sin R1 eller anses man som "hedare" då?
Svar: Du driver givetvis med oss men så länge du inte försöker tulla in den som "classicracer"....
4. Kan man bara krocka sin nya hoj så den blir "gammal" eller måste det vara äkta gammalt?
Svar: Det finns en kryptisk regel, "i oförändrat skick". Dvs delar får vara t.o.m nytillverkade men måste vara identisk i utförande som originalet inom tidsperioden. Så svaret är givetvis nej, det går inte att "slita" ned den där nollnians R1'a... se maskinkort.
De "tidsperioder" man tävlar inom är:
"Förkrigare",
-1972,
1973-1979,
1980-1987.
LC-klass
Supermono.
Detta med rasade motorer och växellådor känner jag inte till, körde 10 år med min racer och har haft ett ventilsäte som trillat ur....det beror väl lite på trimgrad, underhåll och kvalitet men visst skruvas det en hel del så om man är händig så finns det pengar att spara....
Däckskontot som brukar vara den stora utgiften är AVSEVÄRT lägre i Classic vs R1000 !!!
/A
Förtydligande; sedan finns det givetvis en massa undantagsregler.Tyvärr.
Det är inte så självklart att hojen i garage som "borde" klassa in gör detta. Kolla alltid med maskinkommiten om osäkerhet råder, speciellt de modeller som ligger nära "slutdatum".
Speciellt i Formula 1980-87 finns det en massa undantagsregler vilka som är tillåtna och inte. I vissa fall är helt obegripliga, om dessa är rätt eller fel diskuteras ibland. Har du tex en ORIGINAL Suzuki GSX-racer dvs "dubbel R" får du inte köra med denna, men du får bygga en replika på densamma! Hondas 600 är tillåten t.o.m 1990 om jag kommer ihåg rätt.
Femventils Yamaha FZR 1000 är OK men inte Ducati 4 ventilare (fanns 1986) utan motivering. Så där håller det på.... läs reglementet noga innan du köper hoj så att du inte blir besviken !
//A
Last edited: