Classic racing (fråga)

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Ducati o Jucati
Markus:

Jag har också några fråger:
1. Kan man ta vilken gammal hoj som helst eller måste den vara certifierad?

Svar: Måste ansöka om maskinkort, allt står på MCHK-R hemsida, besök den!

2. Måste man ha gammalt skinn ställ o hjälm eller får de vara nytt?
Svar: Måste vara helt och CE-godkänt, en gammal "potthjälm" duger inte men väl den nya "Rossihjälmen"

3. Kan man behålla sin R1 eller anses man som "hedare" då?
Svar: Du driver givetvis med oss men så länge du inte försöker tulla in den som "classicracer"....

4. Kan man bara krocka sin nya hoj så den blir "gammal" eller måste det vara äkta gammalt?

Svar: Det finns en kryptisk regel, "i oförändrat skick". Dvs delar får vara t.o.m nytillverkade men måste vara identisk i utförande som originalet inom tidsperioden. Så svaret är givetvis nej, det går inte att "slita" ned den där nollnians R1'a... se maskinkort.

De "tidsperioder" man tävlar inom är:

"Förkrigare",
-1972,
1973-1979,
1980-1987.
LC-klass
Supermono.

Detta med rasade motorer och växellådor känner jag inte till, körde 10 år med min racer och har haft ett ventilsäte som trillat ur....det beror väl lite på trimgrad, underhåll och kvalitet men visst skruvas det en hel del så om man är händig så finns det pengar att spara....

Däckskontot som brukar vara den stora utgiften är AVSEVÄRT lägre i Classic vs R1000 !!!

/A

Förtydligande; sedan finns det givetvis en massa undantagsregler.Tyvärr.

Det är inte så självklart att hojen i garage som "borde" klassa in gör detta. Kolla alltid med maskinkommiten om osäkerhet råder, speciellt de modeller som ligger nära "slutdatum".

Speciellt i Formula 1980-87 finns det en massa undantagsregler vilka som är tillåtna och inte. I vissa fall är helt obegripliga, om dessa är rätt eller fel diskuteras ibland. Har du tex en ORIGINAL Suzuki GSX-racer dvs "dubbel R" får du inte köra med denna, men du får bygga en replika på densamma! Hondas 600 är tillåten t.o.m 1990 om jag kommer ihåg rätt.

Femventils Yamaha FZR 1000 är OK men inte Ducati 4 ventilare (fanns 1986) utan motivering. Så där håller det på.... läs reglementet noga innan du köper hoj så att du inte blir besviken !

//A

Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Vad är det för klass du kör i då? 50cc. Vad är det för hästantal på dom, 10?
Är denna klassen en lite mer budgetklass eller är det ricktigt seriösa gräjer här.

Ursäktar dumma frågor och stavfel/

Hej !
Jag kör 50 cc classic racing som spänner över en tidsperiod från 1962 till och med 1983 då dom gick över till 80cc.

Det som är kul med våran klass är att det finns väldigt mycket utrymme att bygga och fixa inom ramen "Att det ska se tidstypiskt ut."

Det finns tre typer av reglementen gälland din 50 cc maskin.

Antingen så ska den vara orginal med dokumentation.
Eller en replika av någon maskin från specifik årgång och då ska den se ut och vara som den.
Eller tredje reglementet som jag tycker bäst om.
Det är att man bygger en tidstypisk maskin som ser ut och byggs med delar som fanns under just det året som din maskin ska företräda.

Oavsett klass och fabrikat så måste du ansöka om maskinkort så att den blir accepterad och godkänd för racing i den önskade klassen.

Gå in på MCHK-r hemsida för mer info.

Det finns eller ska finnas en klasspappa för varje klass som ska hjälpa till just dig när du vill veta mer om byggteknik och reglemente.

När det gäller 50cc racing så finns det två grupper kan man säga.
Elitracing och dom som kör under den gruppen.
Elitracingen har effektsiffror mellan 15 till 19 hästar på bakhjulet.
Topphastighet på racingbanorna vi kör på mellan 145 och 165 Km i timman.
Sen har vi gänget mellan 10-15 hästar på bakhjulet som har topphastigheter mellan 125-140 Km i timman.

När det gäller klädsel så är det ett avvägande mellan säkrare kläder och krash eller tidstypisk klädsel som gör ondare när man vurpar.....

Hur som helst så har vi väldigt kul på våra race.
Skickar med lite bilder på mina grejor samt bilder från Tyskland senast med Ralf Waldman Aalt Toersen med flera.
Skitskoj.
Häpp
Roffe

Bifogat

• Motorsnack i Frohburg.jpg
    Motorsnack i Frohburg.jpg
    231 KB · Visningar: 135
  • Silverraketen i verkstan 2009.jpg
    Silverraketen i verkstan 2009.jpg
    246 KB · Visningar: 123
  • Svenska delegationen Frohburg 2009.jpg
    Svenska delegationen Frohburg 2009.jpg
    226.4 KB · Visningar: 122

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Roffe! inte att förglömma det lilla jänget på 1 person med
6-8hk på slangen:hej
Så här kan ett bygge se ut i 50cc klassen.

Bifogat

• SNC11286.jpg
    SNC11286.jpg
    140.5 KB · Visningar: 188

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
så en -87a i 80-87 är det nyaste man kan åka på?

jag har ett förslag på ny klass, "15år gammalt" eller kanske 20.

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680

Näe. SUPERMONO får också plats hos klassikerna. Det kan du göra hur nytt/gammalt och dyrt/billigt du vill och samtidigt få samma stämning i depån, och lika mycket körtid. Som i de flesta "riktiga" racingklasser får du inte vara rädd för att meka. Se: www.supermono.se

lot

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
triumph daytona 955i,fzr 1000
Hej har en fråga om klassen 80-87.Får man köra på 17 tums fälgar fast det inte fanns på tex.750-1100 gsxr under den tidsperioden

Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

Gå in på norska förbundets hemsida, de kör en klass de kallar NASIONAL

Det är minst 6 år gamla hojar, samt att föraren inte får tagit NM (SM ?) poäng året innan eller något sådant.

Hej har en fråga om klassen 80-87.Får man köra på 17 tums fälgar fast det inte fanns på tex.750-1100 gsxr under den tidsperioden

16, 17, 18 är tillåten, dvs allt utom 16,5 och tidstypiskt utseende :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...