Classic racing på Sviestad

Några bilder från lördagen

BSA caferacer, CBX, Husqvarna, 50 cc racers

Bifogat

• DSCN7003.JPG
    DSCN7003.JPG
    124.9 KB · Visningar: 62
  • DSCN7002.JPG
    DSCN7002.JPG
    73.4 KB · Visningar: 55
  • DSCN6967.JPG
    DSCN6967.JPG
    72.2 KB · Visningar: 57
  • DSCN6979.JPG
    DSCN6979.JPG
    71.3 KB · Visningar: 71
  • DSCN7007.JPG
    DSCN7007.JPG
    120.6 KB · Visningar: 86
  • DSCN6974.JPG
    DSCN6974.JPG
    92.1 KB · Visningar: 72
Underbart att se alla "gäntelmäns" komma in efter avslutade race, de såg tämligen glada ut...

Bifogat

• DSCN6964.JPG
    DSCN6964.JPG
    72.7 KB · Visningar: 60
  • DSCN7001.JPG
    DSCN7001.JPG
    88.7 KB · Visningar: 80
  • DSCN6970.JPG
    DSCN6970.JPG
    71.3 KB · Visningar: 63
  • DSCN6993.JPG
    DSCN6993.JPG
    99.7 KB · Visningar: 59
  • DSCN6962.JPG
    DSCN6962.JPG
    72.5 KB · Visningar: 46
  • DSCN6966.JPG
    DSCN6966.JPG
    68.4 KB · Visningar: 51
Racing

Tjena !

Jag kan bara intyga att vi hade en kanoooooonhelg.
Kör classic 50 cc med nr 72 på en av bilderna.Svartvitt skinnställ.
Är snabbaste nordiska förare med 1,17 tider på en gammal Tjeckisk traktor.

Tack alla ni som skötte om kontor flaggor och markservicen.

Med vänliga racinghälsningar
Roffe:tummenupp

sandstream skrev:
2356290
Kan du uppskatta hur mycket publik det var i förhållande till SM-helgen?
Vet faktiskt inte, man blir lite lurad av att det är så enormt mycket ekipage på hela anläggningen - det är ju cross m m också även om RR är störst. Som arrangemang räknat så är Årsracet rätt mycket större än SM:et. Supermono kör ju för övrigt på EM-nivå.

Vi har möte i morgon kväll med en del uppföljning så jag kanske kan återkomma med några officiella siffror.

VRM Roffe skrev:
2356282 Tjena !

Jag kan bara intyga att vi hade en kanoooooonhelg.
Kör classic 50 cc med nr 72 på en av bilderna.Svartvitt skinnställ.
Är snabbaste nordiska förare med 1,17 tider på en gammal Tjeckisk traktor.

Tack alla ni som skötte om kontor flaggor och markservicen.

Med vänliga racinghälsningar
Roffe:tummenupp
Det är imponerande hur fort en liten 50cc kan gå, lika imponerande hur fort folk kan köra dem, verkar vara ganska smalt effektregister :tummenupp

Jag var nere på Söndagen och hade ingen pejl på något (saknade program, hehe), efter lunchuppehållet var det en paradkörning, sen 50cc, 250, och så gick det ett heat jag inte uppfattade vad det var för storlek men det gick snabbt som tusan, det var en Norsk 16åring(?) som for runt på .57varv med en gul hoj, någon som kan berätta vilken klass det var?

Ozzian skrev:
2356313 ...och så gick det ett heat jag inte uppfattade vad det var för storlek men det gick snabbt som tusan, det var en Norsk 16åring(?) som for runt på .57varv med en gul hoj, någon som kan berätta vilken klass det var?
Klass 7C, maskiner mellan -80 och -87 (den modernaste klassen inom Classic). Han var tydligen bara 16 år ja, hojen däremot var 19 år (CBR600 -87) och på lördagen körde han 56,3 vilket placerat honom före de flesta i Rookie 600 på nya hojar.

Dock var han inte direkt någon förebild säkerhetsmässigt då han körde över gula linjen (depåutfarten) typ varannat varv. Vi svartflaggade honom, det ignorerade han så då strök vi hans tider. I racet på lördagen körde han om under gul flagg så då diskade vi honom (han var först i mål). På söndagen sprängde han motorn i ett stort blått moln i Torparn (han ledde då också) så helgen blev inte så bra för vår gutt.

Last edited:
Klassen heter 7 C "Formula 80 - 87. Och det är Maskiner mellan 1980 - 87 Klassen har växt fram i Norge nu finns det tävlingar i svergie och finland med. Trimmning är tillåten enligt klassens reglementet,.
Mer info: www.mchk-racing.org

Jag var med och tävla som burkslav i sidovagnsklassen nr:89. Vi prestera två heatsegrar.

Det är tävling igen 1-3 september på gelleråsen.

Neutral skrev:
2356344 Klass 7C, maskiner mellan -80 och -87 (den modernaste klassen inom Classic). Han var tydligen bara 16 år ja, hojen däremot var 19 år (CBR600 -87) och på lördagen körde han 56,3 vilket placerat honom före de flesta i Rookie 600 på nya hojar.

Dock var han inte direkt någon förebild säkerhetsmässigt då han körde över gula linjen (depåutfarten) typ varannat varv. Vi svartflaggade honom, det ignorerade han så då strök vi hans tider. I racet på lördagen körde han om under gul flagg så då diskade vi honom (han var först i mål). På söndagen sprängde han motorn i ett stort blått moln i Torparn (han ledde då också) så helgen blev inte så bra för vår gutt.
Tack för infon. Jaja, förstånd kommer kanske med ålder iaf :)

Ganska fränt att tävla på en hoj som är äldre än en själv, fast det kanske inte är så ovanligt inom Classic Racing även om jag stod och pratade med en man som var 75bast och fortfarande tävlade... Så där vill jag också vara när jag är 75 :D

En annan fundering, var köps och säljs såna maskiner, typ gamla, rena, tävlingsmaskiner? Kan inte påminna mej om att de finns på blocket osv, finns det egna forum och tidsskrifter där sådant sköts eller är det mest via kontakter och bekanta?

Red Devil! skrev:
2356373 Klassen heter 7 C "Formula 80 - 87. Och det är Maskiner mellan 1980 - 87 Klassen har växt fram i Norge nu finns det tävlingar i svergie och finland med. Trimmning är tillåten enligt klassens reglementet,.
Mer info: www.mchk-racing.org

Jag var med och tävla som burkslav i sidovagnsklassen nr:89. Vi prestera två heatsegrar.

Det är tävling igen 1-3 september på gelleråsen.
Alltså, 7C börjar ju säkert bli "gamla" hojar men det var inte riktigt vad jag förväntade mej när jag åkte ner, jaja, man börjar nog bli gammal själv, hehe.

Last edited:
Ozzian skrev:
2356376
Alltså, 7C börjar ju säkert bli "gamla" hojar men det var inte riktigt vad jag förväntade mej när jag åkte ner, jaja, man börjar nog bli gammal själv, hehe.

Men den gula hojen #10 som poffade motorn på söndagen var enligt förarens far "hemmafixad" antagligen därför han poffade också...

Men hans 600 var nog snarare 600++ man får ju göra typ allt med hojarna! Den var jo Öhlinsdempare på och allt! Så det är nog en ganska modern hoj för att vara så "gammal"

Det finns mycket äldre och framför allt dyrrare maskiner än klass 7C. Dom kör t.e.x med maskiner från 40-talet. våran sidovagn är en replica av hur dom såg ut på 70-talet. Ramen är ett nybygge men motor och bromsar m.m får vara fram t.o.m 1972 och upp till 1000 kubik. vi åker med en honda cb 750 med bigblockcylinder på 998 kubik allt i motorn är nytt och det mästa specialbyggt. I stort sätt är det mästa tillåtet dock ska lösningarna vara tidstypiska med 70-talet.

Regler m.m finns på www.mchk-racing.org

Alx skrev:
2356399 Men den gula hojen #10 som poffade motorn på söndagen var enligt förarens far "hemmafixad" antagligen därför han poffade också...

Men hans 600 var nog snarare 600++ man får ju göra typ allt med hojarna! Den var jo Öhlinsdempare på och allt! Så det är nog en ganska modern hoj för att vara så "gammal"
Njae, känns inte som att det "gynnar" den klassiska racingen direkt men var drar man gränsen?

Red Devil! skrev:
2356412 Det finns mycket äldre och framför allt dyrrare maskiner än klass 7C. Dom kör t.e.x med maskiner från 40-talet. våran sidovagn är en replica av hur dom såg ut på 70-talet. Ramen är ett nybygge men motor och bromsar m.m får vara fram t.o.m 1972 och upp till 1000 kubik. vi åker med en honda cb 750 med bigblockcylinder på 998 kubik allt i motorn är nytt och det mästa specialbyggt. I stort sätt är det mästa tillåtet dock ska lösningarna vara tidstypiska med 70-talet.

Regler m.m finns på www.mchk-racing.org
Jo men -70tal känns fortfarande helt ok (för min del) det har i stort att göra med hur snarlik tekniken är mot dagens hojar.
Ska det vara klassiskt så borde ju specarna följa det tidstypiska(?)
Det är kanske så (har inte läst igenom reglementet än :rodnar )

Extremt bra länk dock, det löste det mesta :tummenupp

Neutral skrev:
2356344

Här kommer lite bilder på honom, först en stilstudie och sedan hur det såg ut lite senare...

Bifogat

• No10Stilstudie.jpg
    No10Stilstudie.jpg
    52.3 KB · Visningar: 64
  • No10UpInSmoke.jpg
    No10UpInSmoke.jpg
    46 KB · Visningar: 73
Ett par bilder till från denna toppenhelg.

Bifogat

• Hightechjpg.jpg
    Hightechjpg.jpg
    82.3 KB · Visningar: 47
  • 50ccmeck.jpg
    50ccmeck.jpg
    73.9 KB · Visningar: 53
  • start.jpg
    start.jpg
    80.2 KB · Visningar: 49
saxat från LMS hemsida:
Årets stora evenemang på Motorstadion - 41-års racet kördes i helgen

Årsracet som gick i helgen hade verkligen välsignats av vädergudarna. Årets tävling 41-års racet kördes i strålande solsken. Däremot såg det rätt mörkt ut dagen innan tävlingen startade då det kom ner ett skyfall med ca 80 mm regn som dränkte banor och campingsplats. Som tur är kom solen tillbaka och det kunde torka upp relativt snabbt.
Ca 600 förare med familjer och mekaniker deltog i årets arrangemang. Ca 3000 åskådare kunde se väldigt bra och rafflande tävlingar.
Resultat och mer detaljer om själva tävlingarna finns på MCHK:s sida och på sektionernas sidor.

Ett stort TACK vill vi rikta till alla funktionärer som ställde upp och gjorde att detta arrangemang gick att genomföra.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back