Några funderingar
På Bilsport och mc:s "tema"försäkringar (tjej-30-40-50 etc) och även classica så är det ett villkor att hojen står inlåst nattetid på hemorten.
Det är ett krav de har valt att ha, precis som godkända skyddskläder.
Sedan beror det på var man bor om det är fördelaktigt eller inte.
När jag hade min Honda (CBX600-83) här i Stockholm så hade den blivit dyr för mig, den är ju klass 5.
Men med classicaförsäkringen så blev det löjligt billigt. (1383kr, än så länge) Den tar ju ingen hänsyn till var man bor, bara till hur gammal cykeln är (och att ramen är orginal).
Det är deras villkor som gör att de kan hålla nere priset (inte för alla föräkringar, de är inte alltid billigast!).
Jämför med tex Aktsam (bilförsäkring) som inte vill försäkra en stöldbegärlig BMW 730.... Klart att det blir billigare om man håller ökade risker borta.
Vad som är risk går alltid att diskutera, men det är klart större risk att hojen blir stulen om den står på gatan än inlåst utan insyn. Sen går tjuvar in i garage och förråd också, men det gör det lite svårare för dem!
(Märk att det inte står garage, utan "låst utrymme". Underligt nog står det garage vid tillämpningen av självrisken
Försäkringsbolag alltså!
).
min fråga är vad som händer om man tecknar classica-försäkringen fast man inte har hojen inlåst vid en stöld?
Som svar på din fråga: vid stöld (utan att den är inlåst) höjs självrisken till 6000kr om du haft godkänd lås, 12000kr om du inte haft det.
Den högre självrisken tillämpas inte om du haft den i ett garage som bara du haft tillgång till.
Källa:
http://www.bilsport-mc.com/admin/upload/20070110153812.pdf
Tack vrod.