Classica-försäkring hos Bilsport & Mc

Ferret

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Kalmar
Hoj
zx6r -96
Bilsport & Mc har ju som bekant en classica-försäkring med väldigt bra pris, ca 1300 hel/helår, enda kruxet är att man måste ha hojen inlåst nattetid på hemorten.
Om man inte har nått garage att ställa in den så tyckte de att man skulle teckna basförsäkring istället där det kostar runt 10 000:- för mig vilket inte är lika intressant.

min fråga är vad som händer om man tecknar classica-försäkringen fast man inte har hojen inlåst vid en stöld?
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Bilsport & Mc har ju som bekant en classica-försäkring med väldigt bra pris, ca 1300 hel/helår, enda kruxet är att man måste ha hojen inlåst nattetid på hemorten.
Om man inte har nått garage att ställa in den så tyckte de att man skulle teckna basförsäkring istället där det kostar runt 10 000:- för mig vilket inte är lika intressant.

min fråga är vad som händer om man tecknar classica-försäkringen fast man inte har hojen inlåst vid en stöld?

Du får kraftigt höjd självrisk. KRAFTIGT höjd...

/ JKay på Japps konto
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Avdrag med 25% på ersättningen har jag för mig att det är.. :näsblod
Åtminstone på min 25+ försäkring och jag tror dom har ungefär samma vilkor på sina special-försäkringar.

Sitter själv och göra samma kalkyl.. billig vagnsskadesjälvrisk (3000) och mindre ersättning vid stöld, eller en dyrare försäkring med svindyr självrisk vid vagsskada (10000). :va

edit: minst 25% nedsättning står det i det finstilta, gäller även clasica.
 
Last edited:

Ferret

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Kalmar
Hoj
zx6r -96
hade ju varit fint om man kunde teckan classican för trafik och vagnskada och nått annat bolag för stöld.

tycker att det är helskumt, hela kalaset iaf.
På trygg-hansa som jag har nu så kostar delkasko-delen ca 300:- / år och där är det minsann inget tvång att låsa in den. på classica så skulle då motsvarande del kosta 9000:-

minst 25% avräkning... undrar hur många % de kan avräkna för en sån försummelse?

men men, det är väl bara att gilla läget antar jag. föräskringen är ju inte så jättedyr hos trygg-hansa heller...
 

ceicli

Jag kör så långsamt jag vill!!! *basta*
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Tollered
Hoj
Honda CBX600E-83
Några funderingar

På Bilsport och mc:s "tema"försäkringar (tjej-30-40-50 etc) och även classica så är det ett villkor att hojen står inlåst nattetid på hemorten.
Det är ett krav de har valt att ha, precis som godkända skyddskläder.

Sedan beror det på var man bor om det är fördelaktigt eller inte.
När jag hade min Honda (CBX600-83) här i Stockholm så hade den blivit dyr för mig, den är ju klass 5.
Men med classicaförsäkringen så blev det löjligt billigt. (1383kr, än så länge) Den tar ju ingen hänsyn till var man bor, bara till hur gammal cykeln är (och att ramen är orginal).

Det är deras villkor som gör att de kan hålla nere priset (inte för alla föräkringar, de är inte alltid billigast!).
Jämför med tex Aktsam (bilförsäkring) som inte vill försäkra en stöldbegärlig BMW 730.... Klart att det blir billigare om man håller ökade risker borta.

Vad som är risk går alltid att diskutera, men det är klart större risk att hojen blir stulen om den står på gatan än inlåst utan insyn. Sen går tjuvar in i garage och förråd också, men det gör det lite svårare för dem!
(Märk att det inte står garage, utan "låst utrymme". Underligt nog står det garage vid tillämpningen av självrisken :va Försäkringsbolag alltså! :huvet ).

min fråga är vad som händer om man tecknar classica-försäkringen fast man inte har hojen inlåst vid en stöld?

Som svar på din fråga: vid stöld (utan att den är inlåst) höjs självrisken till 6000kr om du haft godkänd lås, 12000kr om du inte haft det.
Den högre självrisken tillämpas inte om du haft den i ett garage som bara du haft tillgång till.
Källa:
http://www.bilsport-mc.com/admin/upload/20070110153812.pdf
Tack vrod.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
På Bilsport och mc:s "tema"försäkringar (tjej-30-40-50 etc) och även classica så är det ett villkor att hojen står inlåst nattetid på hemorten.
Det är ett krav de har valt att ha, precis som godkända skyddskläder.

Sedan beror det på var man bor om det är fördelaktigt eller inte.
När jag hade min Honda (CBX600-83) här i Stockholm så hade den blivit dyr för mig, den är ju klass 5.
Men med classicaförsäkringen så blev det löjligt billigt. (1383kr, än så länge) Den tar ju ingen hänsyn till var man bor, bara till hur gammal cykeln är (och att ramen är orginal).

Dom kollar väl också så att hojen har sin ursprungseffekt? det gjorde dom på min CBX, den fick inte vara strypt :(
 

ceicli

Jag kör så långsamt jag vill!!! *basta*
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Tollered
Hoj
Honda CBX600E-83
Dom kollar väl också så att hojen har sin ursprungseffekt? det gjorde dom på min CBX, den fick inte vara strypt :(

Det frågade de inte mig om.
Bara om ramen var förändrad, det fick inte vara ett chopperbygge.

Så här står det på hemsidan:

""Classica" är försäkringen för dig som äger en mc eller mc-scooter som är 20 år eller äldre. Fordonet ska vara i fint skick och inte ombyggt. Vi accepterar dock vissa små förändringar t ex omlackering, ljuddämparbyte, påmonterade kåpor och sadelbyte. Förändringar som chassiförändringar och byte av framgaffel accepterar vi inte."

Jag hittar ingenting om strypning någonstans.
Vad sade de till dig?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det frågade de inte mig om.
Bara om ramen var förändrad, det fick inte vara ett chopperbygge.

Så här står det på hemsidan:

""Classica" är försäkringen för dig som äger en mc eller mc-scooter som är 20 år eller äldre. Fordonet ska vara i fint skick och inte ombyggt. Vi accepterar dock vissa små förändringar t ex omlackering, ljuddämparbyte, påmonterade kåpor och sadelbyte. Förändringar som chassiförändringar och byte av framgaffel accepterar vi inte."

Jag hittar ingenting om strypning någonstans.
Vad sade de till dig?

Vad skumt, i och för sig var detta för 2 år sedan så de kan ju ha ändrat reglerna.

När jag ringde så frågade hon jag pratade med om motorcykeln hade ursprungseffekten, då sa jag nej den är strypt till 25kw och då sa hon att de inte då kan försäkra den utan att jag måste då ta en 25kw-försäkring vilket skulle kosta ca 4000kr mer men efter ett tag mixtrade hon ihop det så jag fick en classica-försäkring till slut :tummenupp
 

ceicli

Jag kör så långsamt jag vill!!! *basta*
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Tollered
Hoj
Honda CBX600E-83
Vad skumt, i och för sig var detta för 2 år sedan så de kan ju ha ändrat reglerna... ...men efter ett tag mixtrade hon ihop det så jag fick en classica-försäkring till slut :tummenupp

Jag tecknade min för 3 år sedan, 2004. :va
Men det var bra att du fick en försäkring iallafall!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top