Clip-ons/Clipons

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
a,
Jag undrar om det 'är ok', dvs inte osäkert/oansvarigt, att ta bort den mutter som låser 'the sweep', dvs vinkeln mellan en linje "dragen genom båda hjulen" och linjen av styret sett ur fågelperspektiv?
Den konstruktionen av clipons verkade skilja sig ifrån 'ej orginaldelar'/racingstyren genom att bara ha en mutter i fästet runt gaffelbenet, vilket jag trodde var orsaken till den 'vertikala spärrmuttern' men desto mer jag surfade olika tillverkare av clipons så insåg jag att det fanns många sådana som också 'bara'(?) hade en mutter runt gaffelbenet så orsaken föll bort.
Därav frågan.
Om man bör/måste köpa 'ej orginaldelar'/racingstyren så mottages tacksamt tips.
Åsikter om dessa? : https://www.probrake.de/Clip-on-handlebars-CLIP2-for-Yamaha-YZF-R6-17-20-RJ27

b.
Såhär i black-friday-som-började-för-en-månad-sedan-och-håller-i-sig-över-jul-tider så skulle jag dessutom gärna få tips på vilken/vilka momentnycklar jag kommer att behöva och bör köpa när jag nu skall lägga mig till med att meka motorcykel.
Jag har ingen aning om jula är ok eller om man bör gå till specialistfirma och köpa dyrt.
Tips?

#noob #sporthoj #pedroacosta2025
:shrules
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
a) troligen är jag trögfattad, men kan du lägga upp en bild på vilken mutter du menar??

b) Julas funkar - har en liten sådan som jag kollat/kalibrerat på jobbet - Kamasa är bättre men kostar extra - har en sådan också
Dyrare än Kamasa behöver du inte för hobbybruk - det är vad jag tycker
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
När det gäller a) antar jag att det finns ett öra/fäste på cliponet som skruvas i övre gaffelkronan, så att styrhalvan är fixerad och inte bara klämd runt gaffelbenet.
 

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
a) troligen är jag trögfattad, men kan du lägga upp en bild på vilken mutter du menar??

b) Julas funkar - har en liten sådan som jag kollat/kalibrerat på jobbet - Kamasa är bättre men kostar extra - har en sådan också
Dyrare än Kamasa behöver du inte för hobbybruk - det är vad jag tycker
jag borde ha skrivit #noob i titeln då jag är osäker på nomenklaturen....

a.
de klumpigt ritade röda pilarna pekar på höger och vänster "clipon-vrid-spärr-mutter".
Om man tar lös den kan man vrida ut/in cliponen kring gaffelbenet.
Men då sitter dom klämda runt varsitt gaffelben med enbart en mutter och frågan är om detta är något man bör undvika eller ej eftersom 'aftermarket' clipons ändå sitter klämda på det sättet?
 

Bifogat

  • r6.mutter.jpg
    r6.mutter.jpg
    101 KB · Visningar: 28

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
När det gäller a) antar jag att det finns ett öra/fäste på cliponet som skruvas i övre gaffelkronan, så att styrhalvan är fixerad och inte bara klämd runt gaffelbenet.
Aha......... aldrig noterat en sådan konstruktion....
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
jag borde ha skrivit #noob i titeln då jag är osäker på nomenklaturen....

a.
de klumpigt ritade röda pilarna pekar på höger och vänster "clipon-vrid-spärr-mutter".
Om man tar lös den kan man vrida ut/in cliponen kring gaffelbenet.
Men då sitter dom klämda runt varsitt gaffelben med enbart en mutter och frågan är om detta är något man bör undvika eller ej eftersom 'aftermarket' clipons ändå sitter klämda på det sättet?
OK - på mina tidigare ägda hojar med clip-on har dessa bara varit klämda med två skruv-mutter. Men det viktiga är att de inte vrids vid en panikbromsning om du lägger hela kroppstyngden på styret (utan att klämma knäna runt tanken). Sedan kanske man vill justera läget i höjdled på gaffelbenet - även då är det bra att skippa muttern.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Såhär i black-friday-som-började-för-en-månad-sedan-och-håller-i-sig-över-jul-tider så skulle jag dessutom gärna få tips på vilken/vilka momentnycklar jag kommer att behöva och bör köpa när jag nu skall lägga mig till med att meka motorcykel.
Jag har klarat mig med en momentnyckel genom livet.
Har den här nu, spannet 40-200:

Wera.png

Det enda jag drar med moment är lageröverfall, och ibland topplocksbultar, allt annat fixar jag med inbyggd känsla.
Så beroende på hur djupt du tänker gå i det mekaniska, så kan du mycket väl klara dig utan momentnycklar.....tycker jag.
 

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Det enda jag drar med moment är lageröverfall, och ibland topplocksbultar, allt annat fixar jag med inbyggd känsla.
Så beroende på hur djupt du tänker gå i det mekaniska, så kan du mycket väl klara dig utan momentnycklar.....tycker jag.
Jag hade tänkt kompensera min brist på verkstadserfarenhet med en god förmåga i att läsa service-manualen.
6-130 nm verkar vara det relevanta intervallet vilket inte överensstämmer med nån modell av momentnyckel jag surfat fram.
Hur hårt drar man fast ett däck t.ex.?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag har klarat mig med en momentnyckel genom livet.
Har den här nu, spannet 40-200:

View attachment 507007

Det enda jag drar med moment är lageröverfall, och ibland topplocksbultar, allt annat fixar jag med inbyggd känsla.
Så beroende på hur djupt du tänker gå i det mekaniska, så kan du mycket väl klara dig utan momentnycklar.....tycker jag.
Min erfarenhet är att skruv med låga moment drar för hårt.
Skruv med höga moment (över 100Nm) dras för löst
Bilhjul 140Nm
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag kör med dessa från FXCNC, bra kinagrejer. En M8 skruv med fjäderbricka, inget behov av Loctite å skit. Aldrig några problem.

Det bästa är att de är öppningsbara.
 

Bifogat

  • 20221125_163110.jpg
    20221125_163110.jpg
    1.5 MB · Visningar: 5

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
På min Supersport dras Clipon-skruvarna med 9Nm
På 1098 tror jag det är 20Nm, men orkade inte leta upp det nu. Så det är låga moment.
Ett tips är att om man inte vet så googlar man på generella moment för resp skruvdimension, så är man inte helt galet ute. Sen är ju material och gods mm en faktor.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
På min Supersport dras Clipon-skruvarna med 9Nm
På 1098 tror jag det är 20Nm, men orkade inte leta upp det nu. Så det är låga moment.
Ett tips är att om man inte vet så googlar man på generella moment för resp skruvdimension, så är man inte helt galet ute. Sen är ju material och gods mm en faktor.
Ja, jag är ingen fysiker men klämkraften är oerhörd och ökar förjävligt för varje Nm var det någon som lärde mig
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top