Clip-ons vs Styre

Chirith

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Kawasaki Z1000 J3 -83
Har kollat lite på de två sistnämnda också. Jag får helt enkelt testa. Har Clip-ons hemma så får bli dem först.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är det till en caféräser så ska det ju vara clip ons eller TT-styre.
En caféräser är ju inte till för att vara bekväm.

Om trådskaparen inte valt ännu, så kan jag bara hålla med.

Caféräser = Clip-on
Streetfighter = styre

Finns naturligtvis utrymme för skillnader, men café "ska" ha clipon för att få det rätta stuket. imho.

:hej

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
image.jpg

Clipons valde jag på min för att få lite coolare stuk. Visst, kör man i stan bland bilar och korsningar är det skönare med vanligt styre, men ligger man i +50 km/h så tycker jag clipons funkar bra. Framförallt funkar det rejält mkt bättre när man kommer ut på landsvägar och touringåker lite, och det är ju ändå DET som är hojåka mer än att ta sig från Karlavägen till Hornstull mitt i rusningen typ. Så jag gick på utseendet med bonusen att det även förbättrar känslan när man väl kör hoj på riktigt.

Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Om trådskaparen inte valt ännu, så kan jag bara hålla med.
Caféräser = Clip-on
Streetfighter = styre
Finns naturligtvis utrymme för skillnader, men café "ska" ha clipon för att få det rätta stuket. imho.
:hej

Mjae... skillnaden är ju i huvudsak var handtagen hamnar i relation till resten av hojen.
Generellt så är det ju att Streetfighter har "högt" styre, medans cafe har lågt.

Jag kör styre, ångrar det inte en sekund plus att det blev mindre meck att få styrkronan snygg (räckte med lite pulver).
yamma.jpg

Men oavsett vad du väljer så se till att välja rätt modell som passar dig, inte bara de billigaste clipons du kan hitta på ebay (kosta helst på dig ett par som går att justera så det blir enklare att hitta rätt vinkel för dig). detsamma gäller styret, finns olika djup o vinklar även där.

Chirith

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Kawasaki Z1000 J3 -83
Har inte hunnit mecka på dem ännu men jag valde att rata de clip-on jag hade då jag inte kände att de passade. Så i vinter skall det på clip-ons som jag fortfarande jagar på nätet.

Chirith

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Kawasaki Z1000 J3 -83
Snyggt. Jag går på svarta med då resten av hojen skall gå i matt svart och grön.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha