CMOS checksum bad!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Köpte en burk till syrran igår, som ska användas som surfdator/slitåslängdator.

Dum som jag är handlade jag av en redigt sôpen gubbe på blocket och får inte riktigt grejerna att lira, alls. När jag startar upp händer det mestadels ingenting, står bara och drar fläkt och hela skiten på max...

Emellanåt när man startar kommer man till lite text varvid den säger;
"Cmos checksum Bad och sedan alternativen Press F1 to run setup och Press F2 to load default values and continue." Har provat båda varianterna och har kommit in i XP några gånger, men väl där hänger sig datorn efter litet användande och vid omstart så dröjer det X-antal provstarter till man kommer till valen ovan igen.

Så, vad kan felet vara? Tillvägagångssätt för att avhjälpa? Har hört och nystat lite kring byte av batteri på moderkortet? Kan det vara nåt? Har även hört något om att resetta BIOS m.h.a. någon knapp eller dyl. på moderkortet, bra skit, eller?

Hjälp skulle tacksamt mottagas!

//N. Othacker

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Ja, förmodligen är batteriet dåligt; testa det med en voltmeter och/eller byt ut det.
Att datorn inte funger som den ska/är instabil beror nog iofs å någonting annat också; Windowsinstallation som inte fungerar som det ska? Trasigt minne (enkelt att testa med memtest86)? Processor som blir för varm?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ja, förmodligen är batteriet dåligt; testa det med en voltmeter och/eller byt ut det.
Att datorn inte funger som den ska/är instabil beror nog iofs å någonting annat också; Windowsinstallation som inte fungerar som det ska? Trasigt minne (enkelt att testa med memtest86)? Processor som blir för varm?
Windows ska jag ge mig på att byta ut så fort jag kommer in i burken, memtest86 = ?, processorn håller sig ok om man ser i bios, och dessutom ser dess fläkt jobba på.

Ska börja med batteribyte, så får vi se vad det ger.

Tackar så länge.

Ende

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Hoj
CB600 Hornet
Det brukar bara moderkortbatteriet det är ett klockbatteri kostar ett par tior
Kolla även tempraturen efter den har stått på ett tag kan vara dam och skit i cpu fläkten.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Prova att resetta CMOS, det brukar sitta en "jumper" brevid batteriet, kolla i manualen vart du ska flytta jumpen för att resetta.
Ta ut batteriet & flytta jumpern vänta i 1min & sätt tillbaks allt igen, då ska alla inställningar vara nollställda.
Ett batteribyte låter ju inte heller fel...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Prova att resetta CMOS, det brukar sitta en "jumper" brevid batteriet, kolla i manualen vart du ska flytta jumpen för att resetta.
Ta ut batteriet & flytta jumpern vänta i 1min & sätt tillbaks allt igen, då ska alla inställningar vara nollställda.
Ett batteribyte låter ju inte heller fel...
Har ju dessvärre ingen manul, så jag vetefan hur den där "jumpern" ska flyttas, men det ger la sig imorrn när jag slänger i det nya batteriet och pillar lite.

Dum fråga; Kommer jag tvunget att behöva mecka om XP och liknande när jag resettat CMOS?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
http://www.nordichardware.se/Guider/?skrivelse=220&page=31

där har du en bild på en "jumper" och lite allmänna felsökningstips

:tummenupp

Nej... CMOS är grundinställningar i hårdvaran och har inget med OS:et att göra. Vissa val kan ju i och för sig göra att datorn inte kan boota mot XP men det är ju bara att undvika dessa.
Kolla vad det är för moderkort (fabrikat, modell) som du har och ladda hem en manual från tillverkarens hemsida.

I will.

Jag fick btw ringa och hota en Yngve från Tjöping i lördags natt för att han och hans feta Audi S8 stod på min parkeringsplats. :mad:

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Du skulle hälsat att du tjänner folk i Tjöping som luftar han hjul i en månads tid för en 5-hundring.
Lett!

Nu lirar det här! Kör från datorn som är omskriven i tråden. Det luktar ju död apekatt när man kör med burken öppen, eftersom fülleguppen rökte ihjäl både löss, loppor och katter i sin kackiga lya.

Men men, ett batteribyte gjorde süsen!

Mangen taekk gott folk!

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
:tummenupp

I will.

Jag fick btw ringa och hota en Yngve från Tjöping i lördags natt för att han och hans feta Audi S8 stod på min parkeringsplats. :mad:

Sov han i bilen eftersom han också var parkerad på platsen? :gnissla
Nedå, men va dålig stil av han.
Du skulle hälsat att du tjänner folk i Tjöping som luftar han hjul i en månads tid för en 5-hundring.

Lett, ge mig 5hundra enkronor så ska jag lufta morbrors däck:D

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Sov han i bilen eftersom han också var parkerad på platsen? :gnissla
Skulle nästan kunna tro det, med den mängden alkohol i kroppen.
Nedå, men va dålig stil av han.
Ja, som fan eftersom jag hade haft en riktig pissdag och eftersom det inte var första gången någon "råkat" ställa sig på min plats.

Läs på skyltarna gattämn! :mad:

Plextor

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
???
blanda ättika och lite vatten i en burk och ställ vid datorn detta tar bort lukten

Lett!

Nu lirar det här! Kör från datorn som är omskriven i tråden. Det luktar ju död apekatt när man kör med burken öppen, eftersom fülleguppen rökte ihjäl både löss, loppor och katter i sin kackiga lya.

Men men, ett batteribyte gjorde süsen!

Mangen taekk gott folk!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
On topick... grabbar.
Lucktar datorn gammal fyllegubbe nu längre ?

Börja med att ta bort allt synligt damm inne i.
Ja den luktar rätt bäääd. Har inget synligt damm däri, däremot en liten smågod fet yta på det mesta inne i burken.

Luktar som en blandning av myrsyra, ciggrök, kattpiss, damm och dijonsenap ungefär.

Nu är det ju visserligen syrrans dator, så jag har ju varit snabb att slänga ut den från min lägenhet iaf. :tungan

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Tänk om världen vore en underbar plats att leva på. Tänk om datorer vore sådär driftsäkra som en GSXR-motor är. Tänk om det var fred på jorden.

:mad:

Okej, helvetesdatorn lirar en stund, sen hänger sig skiten. Det går inte att stänga av "naturligt", går inte att göra något annat än att dra ur sladdjäveln, varvid skiten tappar CMOS-inställningarna och man får plocka ur batteriet, och köra en factoryreset igen.

Det känns således som att batterihelvetet bara gjorde processen längre. Typ. Så, nästa steg är att?

a) Fysiskt boota om datorn, plocka isär komponenter, sätta ihop, ladda och fixa?
b) Göra allt ovan, inklusive blåsa ur OS'et?
c) Kasta skiten åt helvete?
d) Ladda ner nånting som heter samma som moderkortet, och försöka köra några "installationsmumbojumbofiler" för att få skiten att lira?
e) Lämna in?

HILFE! Jag kommer bli asfull om jag inte löser det här. :mad:

Edit: På en fredag och allt... :mad:

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Att datorn förlorar BIOSinsällningarna när du drar ur sladden är onekligen lite märkligt, datorer brukar inte bete sig så. Kanske batteriet börjar bli svagt?

1. Blir processorn för varm? (ladda exempelvis ner prime95 och cpucool (googla på dessa program så hittar du dem). Stresstesta systemet med prime95; kontrollera temperaturen med cpucool.
2. Testa minnet med memtest86 (googla på det så hittar du programmet)
3. Kanske är det något fel i windowsinstallationen? Exakt vad som kan vara fel och hur du ska fixa det har jag ingen aning om, men en ominstallation brukar vara standardåtgärden. Testa dock 1 o 2 först eftersom det är enklare/snabbare.
4. Vänta med 1-3 tills imorgon, det är trots allt fredag kväll.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Att datorn förlorar BIOSinsällningarna när du drar ur sladden är onekligen lite märkligt, datorer brukar inte bete sig så. Kanske batteriet börjar bli svagt?

1. Blir processorn för varm? (ladda exempelvis ner prime95 och cpucool (googla på dessa program så hittar du dem). Stresstesta systemet med prime95; kontrollera temperaturen med cpucool.
2. Testa minnet med memtest86 (googla på det så hittar du programmet)
3. Kanske är det något fel i windowsinstallationen? Exakt vad som kan vara fel och hur du ska fixa det har jag ingen aning om, men en ominstallation brukar vara standardåtgärden. Testa dock 1 o 2 först eftersom det är enklare/snabbare.
4. Vänta med 1-3 tills imorgon, det är trots allt fredag kväll.

Kalas! I will! :tummenupp

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...