CNC broms/kopplingsgrepp på Blocket skojare?

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Känner också igen det där med att klacken "ligger på"
Köpte Titax handtag till mitt Monster förra säsongen och var inte så noga när jag monterade utan bara satte dit och körde ut på en tur, efter några km tyckte jag att den nöp fram när man kopplade, visade sig att justerings skruven (ställbar klack) var inskruvad något varv för mycket så skiten nöp efter en stund.

Skruvade ut ett varv och körde utan problem resten av säsongen
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
USCH för kinaskit till alu håller ju inte för nånting och helt kass passform.

nää passa er för de tycker jag iallafall.

jag har kollat in ett par handtag vad tro ni om dessa?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SHOR...Accessories&hash=item588c56bb7e#ht_4825wt_900

Hmmmm.... dyr kinaskit??? Eller?

Bra inlägg.

Jäkligt viktigt att kolla att det finns ett litet glapp/dödgång längst ut i handtagsrörelsen om man monterar eftermarknadsbromshandtag. Har skrivit det på SH flera ggr genom åren, men tål att upprepas.

Om det inte finns en liten dödgång får man fila på klacken på handtaget som trycker på pumpkolven. Annars fungerar bromsoket mer som en domkraft, kolvarna går längre ut för varje bromsning.

Se där. Det var nytt. Mig har det hänt (att bromsen nypt) en gång när jag monterade nya belägg och inte tömde ur bromsvätskebehållaren. Efter ett slag slog det stopp. Obra.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
ig har det hänt (att bromsen nypt) en gång när jag monterade nya belägg och inte tömde ur bromsvätskebehållaren. Efter ett slag slog det stopp. Obra.

OT ursäkta.... men din broms nöp för att du inte tömt bromsvätskebehållaren? Det där får du allt utveckla lite...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
OT ursäkta.... men din broms nöp för att du inte tömt bromsvätskebehållaren? Det där får du allt utveckla lite...

Hmmmm, uttrycker mig lite kort och slappt.. detta var några år sedan, men som jag minns var det att bromsen blev stummare och stummare för att till slut inte gå tillbaka alls. Efter en stund vid bankanten släppte det. Väl tillbaka i depån sa någon som sett mig byta belägg att "Du har väl kollat att inte bromsvätskebehållaren är full? Om inte kan den låsa sig för vätskan inte kan gå tillbaka till behållaren"
Den var full, tömde ut en del, problem solved!

Var jag/han experten, fel ute? Kan det inte bli så berodde låsningen på något annat?:va
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Hmmmm, uttrycker mig lite kort och slappt.. detta var några år sedan, men som jag minns var det att bromsen blev stummare och stummare för att till slut inte gå tillbaka alls. Efter en stund vid bankanten släppte det. Väl tillbaka i depån sa någon som sett mig byta belägg att "Du har väl kollat att inte bromsvätskebehållaren är full? Om inte kan den låsa sig för vätskan inte kan gå tillbaka till behållaren"
Den var full, tömde ut en del, problem solved!

Var jag/han experten, fel ute? Kan det inte bli så berodde låsningen på något annat?:va

han var nog rätt ute, bromsvätskan expanderar ju nr den blir varm och är då systemt överfullt kan det ju bli mer o mer bromsverkan, antaglgien därför det släppte när det fick kallna.

kom ihåg att bromsbehållaren är hermetiskt tillsluten, när gummimembranet i den är helt ihoppressade mot locket är det stopp.


mina kinahandtag har funkat fint hela säsongen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
han var nog rätt ute, bromsvätskan expanderar ju nr den blir varm och är då systemt överfullt kan det ju bli mer o mer bromsverkan, antaglgien därför det släppte när det fick kallna.

kom ihåg att bromsbehållaren är hermetiskt tillsluten, när gummimembranet i den är helt ihoppressade mot locket är det stopp.


mina kinahandtag har funkat fint hela säsongen.

Exakt! Och eftersom jag kör så INNIHELLVETE fort och bromsar så INNIHELLVETE sent och hårt, så måste bromsvätskan expandera så INNIHELLVETE!!! Juh!:)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
ASV ska va bra grejjer, har några liggandes i nån låda nånstans men inte testat nog för o säga själv.

Har ett kopplingshandtag från ASV och är helhöjd.

Jäkla bra finish och kvalitet på grejerna och mina har då slitits nötts och används flitigt samt tålt en hel del krascher och stryk men ändå lika nice känsla som när det var nytt, även om lite skrapat då.

Så rekommenderas av mig i alla fall
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det där har egentligen inget med billiga grejer å göra, det går att flytta originalgrepp mellan olika pumpar också, det passar i dom allra flesta fall, men det är inte alls säkert att man får det där spelet mellan klacken på greppet och pumpen. Tex har R1 98-01 samma pump och grepp, men 02-03 har ett annat, som ser väldigt lika ut, antagligen passar greppen, men spelet mellan klack och pump kanske inte alls lirar. Med sunt förnuft kollar man alltid, även om man köper original över disk, både han bakom disken kan ta fel å han som packar i Japan kan också ta fel...
Äntligen ett vettigt inlägg"
Bara för att "det passar" behöver det inte fungera...:va
Diskussionen känns lite som om man skyller sin egen mek-inkompetens på materialet.
En ojordad stickpropp "passar" i ett jordat vägguttag med minimal bearbetning - intill den stund då skyddsjorden behövs pga ett fel...
- Att man t ex kollar vätskenivån i behållaren efter beläggbyte, är inte det självklart??
- Att man ska ha ett litet glapp mellan masterbromskolv och "påverkare" (greppet) är väl också självklart? Grundläggande fysik. Det är ju i det tillståndet som det sker en vätskeutjämning mellan system och behållare.
Påfyllning av vätska när beläggen slits och bromskolvarna åker utåt, och utjämning när allt blir varmare och utvidgar sig (inkl koll vid beläggbyte..)...
Vill man sen blanda in "kinaskit" står det var och en fritt men disk har lite missat målet, tycker jag..
a
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
VARNING om du har en Yamaha.

Handlade pirathantag till R1:an (-01) från Kina.
Bromshantaget var inte rätt dimensionerat så returen fungerade inte som den skulle. Allt kändes ok vid start men det byggs upp ett tryck allt eftersom man bromsar, helt plötsligen låste sig framhjulet och hojen lade sig givetvis på sidan (går snabbt när man inte fattar vad som händer) Framdäcket satt helt fast, var tvungen att öppna luftnipplen på oket för att kunna rulla hojen. RIKTIGT JÄVLA FARLIG KINASKIT!

Googlade på det och det var många fler som drabbats av detta Verkar dock som att det är vissa årsmodeller från Yamaha som drabbas av detta…

Blev en dyr historia men man kunde lika väl åkt rakt ner i graven :död

Kanske funkar med handtagen du tittat på men kolla upp returen noga om du monterar dit något potentiellt livsfarligt handtag :tummenupp

Jag har varit med om samma sak, men med helt orginaldelar.
Skillnaden var att delarna var några år gamla. Det byggde då på rost/oxid på kontaktytan mellan kolv och handtag. Nu märkte jag det redan innan jag rullade ut ur garaget, eller snarare, det rullade inte alls.
Så Varningen kan vara på sin vakt även för orginalhandtag.

Nu var det lätt fixat genom att putsa av ytorna med lite Smärjelduk.

Mats
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
De som köpt Pazzo-kopiorna från Kina verkar generellt nöjda, men det varierar uppenbarligen beroende på hoj. Ytfinnishen är inte i klass med originalen, men tydligen väldig marginell skillnad enligt de som har båda. Mina gick på ca 300 kr inkl frakt (köpt av http://stores.ebay.com/The2Wheels/C...971191613&_stpos=&_trksid=p4634.c0.m322&gbr=1 . Att jämföras mot över 2000 kr + tull för originalen. Har inte fått dem ännu, återstår att se hur pass kvalitativa de är. Godsen i originalhandtagen brukar väl vara anpassade för att böjas och inte brytas, så man ska kunna puttra hem efter lättare marksyning.

Gällande eftermarknadsbromshandtag och kontroll av glapp/dödgång så bör det verkligen repeteras, då man lätt missar det om man inte tänker hela vägen.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vettigaste priserna jag kunde hitta på ASV/Pazzo/CNR var hos motomummy.com (om man nu inte hittar svensk återförsäljare som har för din modell av hoj).
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
De som köpt Pazzo-kopiorna från Kina verkar generellt nöjda, men det varierar uppenbarligen beroende på hoj. Ytfinnishen är inte i klass med originalen, men tydligen väldig marginell skillnad enligt de som har båda. Mina gick på ca 300 kr inkl frakt (köpt av http://stores.ebay.com/The2Wheels/C...971191613&_stpos=&_trksid=p4634.c0.m322&gbr=1 . Att jämföras mot över 2000 kr + tull för originalen. Har inte fått dem ännu, återstår att se hur pass kvalitativa de är. Godsen i originalhandtagen brukar väl vara anpassade för att böjas och inte brytas, så man ska kunna puttra hem efter lättare marksyning.

Gällande eftermarknadsbromshandtag och kontroll av glapp/dödgång så bör det verkligen repeteras, då man lätt missar det om man inte tänker hela vägen.

Köpte av dem också, fick dem för 2 veckor sen och ser väldigt bra ut fin finish och passade väldigt bra.. Kan trycka mina lite framåt är dem ok då?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Köpte av dem också, fick dem för 2 veckor sen och ser väldigt bra ut fin finish och passade väldigt bra.. Kan trycka mina lite framåt är dem ok då?

Som det skrevs i tidigare inlägg, det ska vara ett litet glapp mellan klacken på bromshandtaget och bromspumpen (som trycksätter bromssystemet). Handtaget ska alltså gå ut helt när det inte är intryckt, och inte bygga upp tryck i bromssystemet.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
På vissa handtag (även på helt nya cyklar) så är det inte alltid lätt att känna glappet mellan tryckytan på kolven och handtaget. Då kan man pröva att försöka lufta med en vacuumpump på en luftnippel, går det så är returen fri, kommer det ingen bromsvätska så är returen blockerad och man måste fila upp glappet.
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Jag har handlat av den här käpp-kinesen:

http://stores.ebay.com/The2Wheels/Clutch-Brake-Levers-/_i.html?_fcid=192&_fsub=1999156013&_jgr=0&_localstpos=&_sid=971191613&_stpos=&_trksid=p4634.c0.m322&gbr=1


Känns robusta och bra finish, dock inte monterat dom än så vågar inte säga för mycket. Tog ca 3 veckor att få hem dom.

Honom har jag handlat av åxå. De kändes helt ok för pengen. Leverarades på 10dagar. Blir ett set till gammelsukkan o ZX6an.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Aha... Då är jag mer med på noterna. Lät lite skumt först men "överfullt" system + lite värme så har du problem helt klart ;)

Hmmmm, uttrycker mig lite kort och slappt.. detta var några år sedan, men som jag minns var det att bromsen blev stummare och stummare för att till slut inte gå tillbaka alls. Efter en stund vid bankanten släppte det. Väl tillbaka i depån sa någon som sett mig byta belägg att "Du har väl kollat att inte bromsvätskebehållaren är full? Om inte kan den låsa sig för vätskan inte kan gå tillbaka till behållaren"
Den var full, tömde ut en del, problem solved!

Var jag/han experten, fel ute? Kan det inte bli så berodde låsningen på något annat?:va
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top