Coating eller svart värmefärg till avgassystem

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på med mitt kompressorbygge och det går som det går, inte fort i alla fall och jag stöter på lite probelm då och då.

Är inne på att bygga nytt avgassystem till den dels för att slippa det fula avgasbandaget som nu döljer de ännu fulare krökarna som är både rostiga och buckliga och sen för att få in det rören längre in under hojen för att öka på spelrummet för växel och bromspedalerna. Kan inte svetsa rostfritt så då får det bli av vanliga avgasrör och krökar i svartarör, jag gillar normalt inte svarta avgassystem och motorer och allt som kladdas svart på var och varannat cafebygge (undantaget Vincent dom ska ju vara svarta).

Kollade dock på lite bilder och Hondas RC166 för 60-talet hade ju svarta avgassystem och har jag otur så åker jag på att byta tanken för att det blir tajt runt kompressor och förgasare. Om man byter tank tänker jag att man byter färgtemat till de gamla Honda färgerna och kanske kompletterar med en liten silverfärgad toppkåpa runt lyset.

Nu till själva frågan finns det nåt man kan lacka avgasrören med själv så de håller eller är det bara nån form av coating som gäller?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Postade fel, kanske kan moderatorn flytta till teknik och mekhörnan, tråden passar nog bättre där.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag tycker coating är överskattat på tok för dyrt i förhållande till vad det erbjuder. Jag har provat kaminfärg med rimlig framgång. Inte alls lika stenskottsbetändigt som någon coating men kostar typ 100kr flaskan så man kan måla om när det börjar se trist ut.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Är kaminfärg bättre än värmefärg som säljs lite över allt eller är det samma sak?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år