COC intyg Husa

Flaskboll

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Husaberg 650 såld, R1-01 såld, R1- 05
Tjena jag har en FE 650 01, det är många som säger att det är ett evinerligt jobb med att lv regga en sådan hoj.
Jag fixade COC intyget hos husaberg, ringde bilprovningen och det är bara att åka dit och regg besikta den, med hastighetsmätare och allt. Den har varit enduroreggad förut så det ser inte ut att vara något problem.
// Niclas

Njae...

Det de flesta säger är att det är enkelt MED ett CoC-intyg men svårt utan. Åtminstone alla de gånger jag svarat på alla de evinnerliga frågorna om man kan LV-regga allt möjligt.

Men hur som - Grattis till en finfin hoj, numera gatreggad :tummenupp

Jag reggbesikta min 01a jag hade, den hade varit Lv-reggad från början men killen som köpte den regga om den till E-regg. Jag köpte den som e-reggad men regga om den till landsväg utan problem. Jag hade inte änns med mig några papper. Dom fick ju fram alla uppgifter dom behövde genom deras dator eftersom den hade varit lv-reggad från början.

Stryp ner ljudet så mycke du kan, på min hoj gjorde dom db mätning men ingen av gubbarna visste exakt hur mätaren funka så dom skrev bara in ett värde som var lagligt :-)

Jag hade COC papper och åkte in till besiktningen, gick inge vidare. Behövs ett till intyg för vissa årsmodeller :gnissla

philsson skrev:
1974350 Jag hade COC papper och åkte in till besiktningen, gick inge vidare. Behövs ett till intyg för vissa årsmodeller :gnissla

vad är det för intyg och på vilka årsmodeller?
/mvh erik

Last edited:
Går bara att få ut ett intyg om det sitter en id-plåt på ramen vid styrlagringen. ingen plåt=ingen lv-regg,enligt generalagenten för husaberq.

Tofte skrev:
2266109 Går bara att få ut ett intyg om det sitter en id-plåt på ramen vid styrlagringen. ingen plåt=ingen lv-regg,enligt generalagenten för husaberq.
Jag fick ut mitt första COC Utan rambrickan. Tillverkade en för att kunna reggbesiktiga som jag fick visa upp för att få ut ett nytt COC (lång historia). För er som är intresserade PMa. Bugg i systemet men det hjälptes inte.

Tyson. Det övriga intygen som krävs är en vägning på godkänd firmavåg (finns på vissa av bilprovningens stationer) och ett återställningsintyg vilket var det struliga för mig att få fram. Husaberg påstår sig inte ha behörighet att skriva ut ett sådant, inte heller deras auktoriserade verkstäder. Skulle verkstaden skriva ut intyget UTAN behörigheten så godkänner bilprovningen det ändå, finns inga krav ifrån bilprovningens sida om vilken verkstad som skriver intyget eller vilka behörigheter verkstaden har. Här har jag fastnat. Dock OM DU HAR TUR? så kan kontrollanten slinka förbi med detta intyget om återställning till CE typgodkänt utförande då han har all makt i sina händer.
Glömde säga att du behöver ett typintyg också.

Föresten (något som bilprovningen tydligen inte har så bra koll på) är att alla COC ifrån 03 eller tidigare inte längre är giltiga vad gäller avgaskrav så de ska inte fungera men detta anmärkte de dock inte på bilprovningen utan hos Husaberg.

Sen är det en del fix innan som dragning av viss el (parkeringsljus, bromsgivare på frambromsen, tuta...) Dessutom krävs CE godkänd instrumentering. Enligt bilprovningen är ett COC ett dokument gällande ett helfordonsgodkännande vilket innebär att allt som sitter på hojen måste vara originalprylar och inget annat. Till ex instrumenteringen.

philsson skrev:
2266165 .....Det övriga intygen som krävs är en vägning på godkänd firmavåg (finns på vissa av bilprovningens stationer) och ett återställningsintyg vilket var det struliga för mig att få fram. Husaberg påstår sig inte ha behörighet att skriva ut ett sådant, inte heller deras auktoriserade verkstäder. Skulle verkstaden skriva ut intyget UTAN behörigheten så godkänner bilprovningen det ändå, finns inga krav ifrån bilprovningens sida om vilken verkstad som skriver intyget eller vilka behörigheter verkstaden har. Här har jag fastnat......

Så allt du behöver göra är att få en verkstad att skriva ut ett sådant intyg? Är det inte bara för dem att skriva ut ett sådant intyg mot en påse chips och nåra hundralappar? Sen om du fixar elen mm så kan du väl lv-regga?

Last edited:
Migael skrev:
2267903 Så allt du behöver göra är att få en verkstad att skriva ut ett sådant intyg? Är det inte bara för dem att skriva ut ett sådant intyg mot en påse chips och nåra hundralappar? Sen om du fixar elen mm så kan du väl lv-regga?
Ja precis. Verkstaden skall skriva ut ett återställningsintyg till CE typgodkännt utförande enligt COC. Det är ett stort ansvar och kommer bilprovningen på dem att de inte har behörighet, till ex ringer upp dem under reggbesiktning med någon fråga de inte kan svara på så är det rökt för den verkstaden då bilprovningen kan gå in och stämma dem för att skrivit ut felaktiga papper som de dessutom inte har någon behörighet för. CE typgodkännandenummeret vet inte ens husaberg vad det innebär. De uppgifterna finns enbart hos bilprovningens register. Det innebär alltså ett ansvar för verkstaden och en risk att skriva ut ett intyg de inte har någon koll på. Men om intyget skrivs ut på rätt sett och det inte råder något tvivel hos bilprovningen (inget verkar mysko) så kollar de givetvis inte upp sådant men som sagt... risken finns så därför önskar jag dig lycka till med att en verkstad skulle ställa upp på att skriva ut ett intyg. Du skulle likväl kunna skriva ut det själv och stämpla med några loggor ifrån någon KTM / Husaberg verkstad om bilprovningen inte kollar upp något under registreringen. Väl registrerad så är ju allt detta och hur du fick tag på det skitsamma, det har inget värde längre och ingen har heller något ansvar när hojen väl är reggad.

Glöm inte alla strypningar också, de är bland annat dem verkstaden skall intyga är ditmonterade (återställandet gäller till lv-godkänt utförande mellan ca 8-11kw för husorna). Återställningintyget menar även till att hojen uppfyller rätta avgasvärden och bullernivå, detta är anledningen till att husaberg inte vill skriva ut något intyg. Ljuddämparen kan vara sliten... motorn kan gå lättare osv osv....

Glöm inte backspeglar och godkänd reflex. Som sagt.. fixar du papprerna är själva "fixandet" på hojen bara en smula i sammanhanget.

philsson skrev:
2268577 .....Glöm inte backspeglar och godkänd reflex. Som sagt.. fixar du papprerna är själva "fixandet" på hojen bara en smula i sammanhanget.

Du har en poäng där (vill inte citera hela långa texten) ;)

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back