Cocktailtråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vi har en whiskytråd, en cigarrtråd, en piprökartråd, en grilltråd, en sousvide-tråd... Känns som att sporthojarna i allmänhet uppskattar god mat, goda drycker, rökverk och så vidare. Så, varför inte en cocktailtråd?

Jag vill inleda med att tipsa om följande Youtube-kanal:

Jag blandar gärna egna mojitos och är svag för Rom å cola, men mycket längre än så har jag inte utforskat det här med cocktails och drinkar. Förrän nu vill säga. Greg och hans "How to drink"-kanal öppnade mina ögon, och vips har jag en ny hobby. Som att jag behövde fler såna... :rolleyes: Nåväl, hur är det med er andra? Är det bara jag som tycker att det är förnöjsamt att blanda, mixtra och skaka fram kulinariska drycker, eller är vi fler här på forumet?

Kvällens cocktail: The improved Whisky cocktail.
20220326_003650.JPG
- 1/4 oz (ca 8ml) sockerlag.
- 1/4 oz Maraschino likör.
- 1 skvätt Absinthe.
- 2 skvättar Angostura bitters.
- 2 oz Rye whisky, i mitt fall Rittenhouse.

Rör om över is, garnera med en remsa pressat citronskal och njut :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ikväll: El Presidente.
20220326_223424.jpg- En knapp tesked grenadine.
- 1/4 oz dry curaçao.
- 1 1/2 oz söt vermouth (Martini Rosso).
- 1 1/2 oz mörk rom (El Dorado 12yr).

Rör om över is, garnera med en remsa pressat apelsinskal och njut :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Känns som att jag är hyfsat ensam om denna hobby, men man vet ju aldrig. Någon kanske blir inspirerad :) Nu tar vi helg, och för den som gillar syrliga och friska drinkar som Mojito kan jag verkligen rekommendera kvällens drink: Caipirinha.

1648926271719.jpg

- 1 lime.
- 1oz sockerlag.
- 2oz Cachaça (Brasiliansk ljus "rom")

Skär limen i bitar och mortla lätt, tillsätt resterande två ingredienser, skaka över is och häll allting i ett glas. Drick med välbehag :tummenupp

För något med så få och enkla ingredienser är detta en helt magiskt god drink. Cachaça har verkligen en helt egen karaktär som jag älskar, det går inte att göra denna drink med vanlig ljus rom då det helt enkelt inte blir samma grej. Alla som älskar ljusa romdrinkar borde testa Caipirinha :tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Just nu är det att banta ner sig med keto och dygnsfasta, men lite lyx får man ju unna sig. Då blir det dock polsk vodka och sockerfri läsk i enkel grogg. Findrinkarna får komma i sommar. GT, Tom Collins och Bloody Mary tillhör favoriterna...

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Just nu är det att banta ner sig med keto och dygnsfasta, men lite lyx får man ju unna sig. Då blir det dock polsk vodka och sockerfri läsk i enkel grogg. Findrinkarna får komma i sommar. GT, Tom Collins och Bloody Mary tillhör favoriterna...

Gin och mineralvatten är väl max dietgrogg. Smakar faktiskt helt okej dessutom.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

GT går att göra med Tonic Zero. :tummenupp

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Gin å tonic som jag gör är hälften gin å andra hälften schweppes tonic water me en liten skvätt limesrose, lime å citron skiva i, å krossad is..
Inga light produkter..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Gin å tonic som jag gör är hälften gin å andra hälften schweppes tonic water me en liten skvätt limesrose, lime å citron skiva i, å krossad is..
Inga light produkter..
Jag är verkligen inte expert på GT, men ska det inte vara gurka i? :va

När jag dricker "nyttigt" kör jag nästan uteslutande Rom och Cola på Pepsi Max, har testat att göra Mojito genom att byta ut socker och sodavatten mot någon lightläsk typ sprite/7-up men det blir sisådär... :zpy Jag resonerar att ska man göra det kan man lika gärna göra det ordenligt och använda bra ingredienser. Man får passa på att njuta och unna sig medan man har chansen helt enkelt :tummenupp

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag är verkligen inte expert på GT, men ska det inte vara gurka i? :va

När jag dricker "nyttigt" kör jag nästan uteslutande Rom och Cola på Pepsi Max, har testat att göra Mojito genom att byta ut socker och sodavatten mot någon lightläsk typ sprite/7-up men det blir sisådär... :zpy Jag resonerar att ska man göra det kan man lika gärna göra det ordenligt och använda bra ingredienser. Man får passa på att njuta och unna sig medan man har chansen helt enkelt :tummenupp
Gurka bara om du har Hendrick's gin.

Jag har sedan länge svårt för söta drycker.
Så jag föredrar faktiskt GT på Tonic Zero.
Helst med Hernö Blå gin och lime. :kär

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Gurka bara om du har Hendrick's gin.

Jag har sedan länge svårt för söta drycker.
Så jag föredrar faktiskt GT på Tonic Zero.
Helst med Hernö Blå gin och lime. :kär
Aha, så det är en märkesgrej? Tycker mig se gurka lite varstans i diverse GT-recept men det kan ju vara så att just de jag snubblat på förespråkar specifikt Hendricks...

Min far är likadan, såpass att när han kokar glögg om jularna så blir det i princip rent kryddat vin utan socker :hihi

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Aha, så det är en märkesgrej? Tycker mig se gurka lite varstans i diverse GT-recept men det kan ju vara så att just de jag snubblat på förespråkar specifikt Hendricks...

Min far är likadan, såpass att när han kokar glögg om jularna så blir det i princip rent kryddat vin utan socker :hihi
Man kan gott ha gurka i annan gin också. Peppar är inte heller fel i en GT. Anledningen att många har extra gurka till Hendricks är att den innehåller gurkextrakt.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Gurka i GT har jag aldrig hört då....

Jag pallar inte dricka Zero eller light läsk, de smakar suketter... Har äkligt bismak...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Man kan gott ha gurka i annan gin också. Peppar är inte heller fel i en GT. Anledningen att många har extra gurka till Hendricks är att den innehåller gurkextrakt.
Peppar har jag också sett ja, några recept nämner också kvistar av timjan och andra örter, verkar finnas varianter med worcestershiresås och tabasco... Jag avser utforska det här med GT och andra Gincocktails såsom Fizz, Negroni, Gordons cup etc lite djupare framöver, det har inte varit min typ av drink såhär långt då jag inte är överdrivet förtjust i den bittra enbärssmaken men man vet ju aldrig. Provar man runt lite kan man ju hitta något man gillar :)

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Hellströms Gin ska man köra med en liten bit timjan i.
En bra tonic är minst lika viktig som en bra gin.
Tex
En dålig tonic kan förstöra mycket.
Annars är ju en Piggelin en klassiker eller en Isbjörn.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Personlig favorit är Dark & Stormy:
pressa (och släng i) en limeklyfta i glas
några droppar Angostura
mörk rom efter smak, 4-6cl typ
Ginger Beer.

_Inte_ Ginger Ale, det är barndricka, utan en riktig. Ex. Fentimans, Fever Tree eller Thomas Henry.

En dirty martini till matlagningen en lördag är inte heller fel.
Bra gin, gillade ex. 'Le Gin' men finns många.
Liten slatt vit Vermouth
Grön oliv
1 tsk olivspad (därav 'dirty')

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hellströms Gin ska man köra med en liten bit timjan i.
En bra tonic är minst lika viktig som en bra gin.
Helheten är viktig. Hellströms gin har bara en nackdel - den tar slut alldeles för fort. Jag köpte ett par flaskor i somras av Elisabeth själv (hon kampanjade sin gin på färjan), men de var slut efter bara någon vecka :)
Jag lyxar ofta till det med finare tonic med olika smaker och kan även blanda i några droppar av annan sprit för att sätta prägel på drickat.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Peppar har jag också sett ja, några recept nämner också kvistar av timjan och andra örter, verkar finnas varianter med worcestershiresås och tabasco... Jag avser utforska det här med GT och andra Gincocktails såsom Fizz, Negroni, Gordons cup etc lite djupare framöver, det har inte varit min typ av drink såhär långt då jag inte är överdrivet förtjust i den bittra enbärssmaken men man vet ju aldrig. Provar man runt lite kan man ju hitta något man gillar :)
Fredag, och varför inte ta och göra slag i saken? :)

Just Hendricks är vad Gin jag råkar ha hemma, så vi börjar väl i den änden:

20220408_190324.JPG

- 2oz Hendricks Gin.
- 4 skivor gurka.
- ett kvarnvred svartpeppar.

Skaka lätt (gurkan ska masseras och inte mosas sönder om jag förstått det hela rätt) över is, häll i ett högt glas och fyll upp med Tonic. Inleder med att testa Schweppes som jag läst ska vara ett hyfsat budgetalternativ:
Men jag har köpt hem både Fever Tree och Fentimans som ska vara "best overall" respektive "Best for Gin&Tonic" enligt testet.

Min initiala tanke är "Blegh, beskt..." :hihi Jag vet inte, det här med GT kanske helt enkelt inte är något för mig... När jag dricker öl så dricker jag gärna röd Ale, de har ofta en hyfsad beska men även en sötma som tar udden av bitterheten vilket gör att beskan inte dröjer sig kvar lika länge... GTn jag sitter här med är främst bitter, och det sitter i länge på ett sätt som jag inte uppskattar. Jag känner igen känslan från vissa mörka ölsorter som inte har den där Alesötman som jag tycker om, strävt och beskt som sitter i länge... Där finns ju dock en hel del andra spännande smaker i GTn, det är fruktigt och blommigt, friskt på nåt sätt, väldigt mycket enbär... Man kanske skulle testa med ett halvt mått sockerlag och se om det blir bättre? :va Eller är det som att svära i kyrkan, att söta en GT? :hihi

Edit: Blandade i två teskedar sockerlag i andra halvan av glaset, bättre men inte bra... :va

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Helheten är viktig. Hellströms gin har bara en nackdel - den tar slut alldeles för fort. Jag köpte ett par flaskor i somras av Elisabeth själv (hon kampanjade sin gin på färjan), men de var slut efter bara någon vecka :)
Jag lyxar ofta till det med finare tonic med olika smaker och kan även blanda i några droppar av annan sprit för att sätta prägel på drickat.
Vad anser du är finare Tonic och vad smaksätter du med om jag får fråga? :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Fredag, och varför inte ta och göra slag i saken? :)

Just Hendricks är vad Gin jag råkar ha hemma, så vi börjar väl i den änden:

View attachment 470541

- 2oz Hendricks Gin.
- 4 skivor gurka.
- ett kvarnvred svartpeppar.

Skaka lätt (gurkan ska masseras och inte mosas sönder om jag förstått det hela rätt) över is, häll i ett högt glas och fyll upp med Tonic. Inleder med att testa Schweppes som jag läst ska vara ett hyfsat budgetalternativ:
Men jag har köpt hem både Fever Tree och Fentimans som ska vara "best overall" respektive "Best for Gin&Tonic" enligt testet.

Min initiala tanke är "Blegh, beskt..." :hihi Jag vet inte, det här med GT kanske helt enkelt inte är något för mig... När jag dricker öl så dricker jag gärna röd Ale, de har ofta en hyfsad beska men även en sötma som tar udden av bitterheten vilket gör att beskan inte dröjer sig kvar lika länge... GTn jag sitter här med är främst bitter, och det sitter i länge på ett sätt som jag inte uppskattar. Jag känner igen känslan från vissa mörka ölsorter som inte har den där Alesötman som jag tycker om, strävt och beskt som sitter i länge... Där finns ju dock en hel del andra spännande smaker i GTn, det är fruktigt och blommigt, friskt på nåt sätt, väldigt mycket enbär... Man kanske skulle testa med ett halvt mått sockerlag och se om det blir bättre? :va Eller är det som att svära i kyrkan, att söta en GT? :hihi

Edit: Blandade i två teskedar sockerlag i andra halvan av glaset, bättre men inte bra... :va
Jag har aldrig gillat GT med gurka.
Tycker det blir just den beska gurksmaken som stannar kvar.
Och njae tror inte jag skulle gilla GT med sockerlag. ;)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag har aldrig gillat GT med gurka.
Tycker det blir just den beska gurksmaken som stannar kvar.
Och njae tror inte jag skulle gilla GT med sockerlag. ;)
Får testa en utan när jag provar de andra tonicsorterna, ifall man kan göra GT på Hendricks utan gurka? eller är det också hädelse? :hihi

Jag säger som Eddie: Jag blir aldrig riktigt vuxen jag... :banana Framförallt smaksinnet vägrar växa upp. Försvarsmakten är en sekt och dess gudom är kaffe, tror ni man framstår som lätt udda när man säger att "Nej tack, det har jag aldrig lärt mig uppskatta" :skrämd :rofl

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning