Cocktailtråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Får testa en utan när jag provar de andra tonicsorterna, ifall man kan göra GT på Hendricks utan gurka? eller är det också hädelse? :hihi

Jag säger som Eddie: Jag blir aldrig riktigt vuxen jag... :banana Framförallt smaksinnet vägrar växa upp. Försvarsmakten är en sekt och dess gudom är kaffe, tror ni man framstår som lätt udda när man säger att "Nej tack, det har jag aldrig lärt mig uppskatta" :skrämd :rofl
Jag gillade Hendrick's bättre med lime. Klar hädelse...

Prova med sockerlag du
Är det din "cup of tea" så kör. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag gillade Hendrick's bättre med lime. Klar hädelse...

Prova med sockerlag du
Är det din "cup of tea" så kör. :)
Ska testa med Lime då :tummenupp

Går man för långt ifrån originalreceptet blir det ju något annat, kan ju vara så att det helt enkelt inte är GT man ska stirra sig blind på utan att någon annan Gindrink som ska innehålla sötning är mer för mig. Jag får prova runt lite, ska testa ett par andra GT-varianter innan jag ger upp :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
GT-test nr 2:
20220408_203606.JPG- 2oz Hendricks Gin.
- 1/3 lime, lätt pressad.

Skaka över is, häll upp, fyll upp med Fentimans Tonic (provsmakade både den och Fever Tree var för sig, tyckte denna var godare). Bättre än föregående variant, men fortfarande mest beskt... :hihi Kanske helt enkelt ska rikta in mig på andra (sötade) Gindrinkar och ge upp det här med GT...

Nåväl, drickbart är det ju även om det inte är någon favorit direkt. Skål på er! :fyllisar

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Om du tycker GT är för beskt skall du nog vänta ett tag med att testa Negroni, just sayin'. Malörtsbeskan i Campari är en klar vattendelare.
En tonic med fläder eller nåt annat fruktigt kanske passar din smak bättre än neutral? Finns ju mycket att välja på.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Om du tycker GT är för beskt skall du nog vänta ett tag med att testa Negroni, just sayin'. Malörtsbeskan i Campari är en klar vattendelare.
En tonic med fläder eller nåt annat fruktigt kanske passar din smak bättre än neutral? Finns ju mycket att välja på.
Tack för tipset :tummenupp

Jag vet inte om jag skulle säga att det är FÖR beskt, det är ju inte som att det är såpass beskt att jag inte kan dricka det... Och jag uppskattar ju god öl fastän det också är beskt. För mig handlar det mer om att GT (såhär långt) är främst beskt, jag tycker att det saknas något som bryter av liksom. Jag känner annat i bakgrunden som jag tycker är intressant, men bitterheten är det som märks av mest och det gör att jag inte uppskattar upplevelsen i stort. Så det kan ju vara så enkelt att en ginbaserad drink med någon form av sötning eller annan smaksättning är mer min melodi helt enkelt :) Jag ska ta och testa lite andra Gindrinkar innan jag ger mig på Negroni, tack för upplysningen :tummenupp

Verkar som att det finns en hel del ja, får kolla runt bland varianterna och se vad man hittar. Jag ger nog upp på GT för kvällen åtminstone, nu tar jag mig en caipirinha och glömmer allt vad envis beska heter :fyllisar :tummenupp :kär

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ska testa med Lime då :tummenupp

Går man för långt ifrån originalreceptet blir det ju något annat, kan ju vara så att det helt enkelt inte är GT man ska stirra sig blind på utan att någon annan Gindrink som ska innehålla sötning är mer för mig. Jag får prova runt lite, ska testa ett par andra GT-varianter innan jag ger upp :)
Du kan ju testa en gin-sour om du vill ha något med sockerlag.
Helt OK för att vara drink.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du kan ju testa en gin-sour om du vill ha något med sockerlag.
Helt OK för att vara drink.
Lägger till den på listan, tack för tipset :tummenupp

Jag är sugen på att testa mig genom dessa:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Internationella GT-dagen idag :fyllisar Eftersom gårdagens experiment/uppvärmning främst visade på att jag inte tycker om GT så tänkte jag dagen till ära istället experimentera vidare med andra Ginbaserade drinkar, och såhär dagen efter kvällen före så passar det väl bra att inleda med en ginbaserad brunchcocktail: Gordon's Breakfast.

20220409_153541.JPG

- 2oz gin.
- 3/4oz sockerlag.
- 4 skivor gurka.
- En halv lime, skuren i bitar och lätt pressad.
- En skvätt Tabasco.
- En skvätt Worcestershiresås.

Skaka kraftigt över is, häll upp och avsluta med en nypa salt och peppar (valfritt). Ett lättare alternativ till Bloody Mary eller vad man ska säga, jag var lite orolig efter gårdagens GT-test att jag inte skulle tycka om Ginsmaken i denna men tvärtom så tyckte jag att det smakade finfint! Kan varmt rekommenderas! :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Eftersom jag gillar Gimlet, så testade jag en Southside igår, mycket upskattad av samtliga.
Gimlet blir min nästa test :tummenupp

20220409_183305.JPG

- 2oz Gin.
- 1/2oz limejuice.
- 1/2oz sockerlag.

Skaka över is. Plättlätt :tummenupp Och ja, absolut godkänd som drink :) Mycket bättre än GT i min mening, friskt, fruktigt och blommigt utan överdriven obalanserad beska :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Experimenterar vidare med en Earl Grey MarTeani:
20220409_214124.JPG
- 1 1/2 oz Te-infuserad Gin (låt vanligt lösviktste dra i Gin i ca två timmar).
- 1oz sockerlag.
- 3/4oz citronsaft.
- 1 äggvita.

Skaka först samman ingredienserna utan is i syfte att fluffa upp drinken ordentligt, tillsätt därefter is och skaka på nytt för att kyla ned. Sila drinken, pressa lite citronskal över, klart!

Smakar, kanske inte helt överraskande, fluffigt te med citron :hihi En Sour med tydlig smak av te helt enkelt. Smakar absolut helt ok, nu är inte jag någon överdriven Te-fantast men för den som gillar te kan jag absolut tänka mig att detta är en hit. Jag kan ha låtit mitt te stå och dra lite för länge då det var lite strävt, kanske ska sikta på aningen mindre te/gin eller kortare dragtid. Men inte en dum drink!

Skål! :tummenupp

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
När vi ändå är inne på gin så är här min senaste. :hihi
Fick den av en kompis men har inte hunnit testa.
20220409_215641.jpg

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Lyckligtvis verkar min kropp vara allergisk mot $prit sen firmafesten 1988. Vatten från Enköpingsåsen funkar, 4 gradigt. Möjligtvis en Grape Tonic med Piggelin som isbit/sweetener när man tagit för mycket insulin/för lite mat. Gin, är inte det kärringdricka?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
När vi ändå är inne på gin så är här min senaste. :hihi
Fick den av en kompis men har inte hunnit testa.
View attachment 470575
Ser framför mig företagets beslutsfattande organ spåna fram den på firmafesten innan release:
"Grabbar, hur ska vi saluföra vår nya Gin? Och vad ska den heta?"
- Varför inte lite sjyst konst på flaskan, något som får den att sticka ut?
"Ok, vad för slags konst? Vad ska det föreställa?"
- En apa! En grön! Med distinkt röda skinkor! En grön Babian!...
"Fan vilket bra namn!!!" :banana :hihi

Du får återkomma med en recension:tummenupp Fastän man kanske borde vara försiktig med att sponsra ryssen i dagsläget så gör de ju sjyst vodka iallafall (Beluga som tillverkar denna också om jag förstod det rätt).

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Lyckligtvis verkar min kropp vara allergisk mot $prit sen firmafesten 1988. Vatten från Enköpingsåsen funkar, 4 gradigt. Möjligtvis en Grape Tonic med Piggelin som isbit/sweetener när man tagit för mycket insulin/för lite mat. Gin, är inte det kärringdricka?
Ja, jag undrar också vad som hände med den där känslan av odödlighet man hade som ung och dum student... Grogga bort en 70a, partajja hela natten och sen skriva tenta dagen efter, nemas problemas. Nuförtiden är det fan mycket begärt att över huvud taget fungera som människa dagen efter ett par öl... Ska det vara såhär att bli gammal? :va

Det får du fråga Ginconnoissörerna, det var ju bevisligen inget för mig med GT iallafall :hihi

Något jag däremot har upptäckt är att det blir asgott att göra en improved whisky cocktail på fin rom! :banana Recept och bild finns ju redan i tråden så det ska jag inte tråka ut er med, men uppmanar alla att testa att byta ut basen i era favoritdrinkar mot lite olika spritsorter. Har testat improved whisky cocktail med både amerikansk Ryewhisky, skottsk single malt och mörk rom och alla blev fantastiska med sin alldeles egen lilla twist :tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad anser du är finare Tonic och vad smaksätter du med om jag får fråga? :)
Provar lite olika. Fever Tree gillar jag - de har en del intressanta smaker. Sen blir det lite vadsom av konjak, sherry eller vfsh med några droppar och testar om det bryter av på ett bra eller mindre bra sätt. Men det är possenten som räknas...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Provar lite olika. Fever Tree gillar jag - de har en del intressanta smaker. Sen blir det lite vadsom av konjak, sherry eller vfsh med några droppar och testar om det bryter av på ett bra eller mindre bra sätt. Men det är possenten som räknas...
Får testa och se om det gör saken bättre med ett par droppar av något då :tummenupp

En klassiker. Vila i frid Sven :(

Nu är det fredag! Ikväll blir det Mai Tai:
20220415_231435.JPG
- 2oz Rom
- 1oz Limejuice
- 1oz Orgeat
- 1/2oz Dry curaçao
- 1/4oz sockerlag (valfritt)

Skaka över is, häll upp, garnera med en skiva lime och en kvist mynta (som jag tyvärr inte har någon ikväll), njut! :tummenupp

Och så hoppas jag inte att det är några bildRullar som får för sig att Rulla hem efter snapsarna nu i påsk! :ajjabajja

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning