Compact Flash till kameran

Senetrec

Multiskilled !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Innan du går på det billigaste...tänk på att det finns minnen med olika hastigheter, se här :

Jämförelsetabell över hastigheten på olika minneskort. De vanliga Compactflash-korten från Sandisk motsvarar 8x hastighet och Ultra-korten ligger på ca 18x hastighet (2,8 MB/s). Sandisks kommande 1 GB Ultra-kort kommer preliminärt att ha en hastighet på upp till 6 MB/s!

Minnesmedia Hastighet

Compact flash 4x 600 kB/s
Compact flash 8x 1,2 MB/s
Compact flash 12x 1,8 MB/s
Compact flash 24x 3,6 MB/s

Multimediacard 300 kB/s
Smartmedia 600 kB/s
Memorystick 800 kB/s
Secure digital 1,5 MB/s
xD 3,0 MB/s

USB-hastigheten ligger på ca 1,2 MB/s så för att fullt kunna utnyttja överföringshastigheten på de snabbare minneskorten är firewire- eller USB 2.0-läsare att föredra.

Kolla här : http://www.cyberphoto.se/pri_cf.php

Hoppas detta hjälper dig lite i alla fall.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Senetrec skrev:
Innan du går på det billigaste...tänk på att det finns minnen med olika hastigheter, se här :

Jämförelsetabell över hastigheten på olika minneskort. De vanliga Compactflash-korten från Sandisk motsvarar 8x hastighet och Ultra-korten ligger på ca 18x hastighet (2,8 MB/s). Sandisks kommande 1 GB Ultra-kort kommer preliminärt att ha en hastighet på upp till 6 MB/s!

Minnesmedia Hastighet

Compact flash 4x 600 kB/s
Compact flash 8x 1,2 MB/s
Compact flash 12x 1,8 MB/s
Compact flash 24x 3,6 MB/s

Multimediacard 300 kB/s
Smartmedia 600 kB/s
Memorystick 800 kB/s
Secure digital 1,5 MB/s
xD 3,0 MB/s

USB-hastigheten ligger på ca 1,2 MB/s så för att fullt kunna utnyttja överföringshastigheten på de snabbare minneskorten är firewire- eller USB 2.0-läsare att föredra.

Kolla här : http://www.cyberphoto.se/pri_cf.php

Hoppas detta hjälper dig lite i alla fall.

öööh... ok , men rent praktist då...
är det när man ska tanka ur kortet som överföringshastigheten spelar in, eller är det när man tar kortet ??

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Det är när du tankar över bilderna till datorn som det spelar störst roll om du inte ha en väldigt avancerad kamera!

Alla kameror (vad jag vet) har ett internminne som dom dumpar först bilden på innan det förs över till kortet.

Kan du dock ta hela bildserier (alltså flera bilder i ett svep) så går det snabbare att väl komma åt och ta flera bilder igen.

Tex min Eos 10D så går det att ta 9 bilder i ett svep sedan så måste kameran arbeta ett tag med att få över bilderna till kortet innan man kan ta nya bilder.
Den tiden går snabbare om man har ett snabbare kort.
Jag kör dock med ett "vanligt" 8x och när jag har tagit den 9:de bilden så har kameran dumpat den första så det går att ta 10 bilder i ett svep. Sedan så får man vänta några sek innan man kan forsätta att ta.

Tänk på att kortläsaren eller om du använder kameran direkt för att föra över bilderna måste vara anpassad för USB 2 med annars så kan du inte utnyttja det snabbare kortet!

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
MT skrev:
Det är när du tankar över bilderna till datorn som det spelar störst roll om du inte ha en väldigt avancerad kamera!

Alla kameror (vad jag vet) har ett internminne som dom dumpar först bilden på innan det förs över till kortet.

Kan du dock ta hela bildserier (alltså flera bilder i ett svep) så går det snabbare att väl komma åt och ta flera bilder igen.

Tex min Eos 10D så går det att ta 9 bilder i ett svep sedan så måste kameran arbeta ett tag med att få över bilderna till kortet innan man kan ta nya bilder.
Den tiden går snabbare om man har ett snabbare kort.
Jag kör dock med ett "vanligt" 8x och när jag har tagit den 9:de bilden så har kameran dumpat den första så det går att ta 10 bilder i ett svep. Sedan så får man vänta några sek innan man kan forsätta att ta.

Tänk på att kortläsaren eller om du använder kameran direkt för att föra över bilderna måste vara anpassad för USB 2 med annars så kan du inte utnyttja det snabbare kortet!

Ok... ja nu vet jag varken fram eller bak.. =)
men jag beställde ett kort ifrån http://www.dataparadiset.com
Men de va alldeles innan du svarade..

de blev ett 256 ... för 562 spänn inklusive frakt. Det stog inte hur snabbt minnet var... ?? finns det nåt standard ??

Kameran jag har är en Pentax 430 RS med 4.0 Megapixlar.
det går åxå att ta serier med den.. och filma nåra sekunder.
Men om jag har fattat de rätt så är det när jag ska har ur bilderna ur kameran som det kommer att ha störst betydelse ?? minnet alltså..??
Kameran har 11 meg inbyggt minne åxå..

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Men halllååå...

Killen skall ju bara ha ett minneskort till kameran. han skall väl inte ha ett kort som slår en håddisk eller ett ramminne på fingrarna heller.
Köp ett billigt minne för det räcker alla gånger för normalt bruk.
Har du sen kortläsare så spelar det väl ingen större roll om det tar 2 eller 3 minuter att få över bilderna.

//Ick E prylbög

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
fireblade skrev:
rackarns ....för sent

för sent... ?? ja har ju redan beställt... , tog de billigaste jag hittade..
ja fattar inte ett skit nu *asg*

kan vi inte snacka droger eller anatomi nu...i stället :p

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Precis som du skriver så är det när du skall tanka ur bilderna som du kommer att märka störst skillnad på hastigheten om du hade
valt ett snabbare!
Eller om du upplever att kameran är låst väldigt länge efter en bildserie eller filmning!
Är det inga problem idag så kommer det att funka perfa med det nya kortet med!

Om vi skall jämföra dom olika korten med övertakningshastighet så tar det 7.1min att tömma ett 4x 256 ( i teorin)
8x - 3,5 min
12x - 2,3 min
24x - 1,18 min

Ok... ja nu vet jag varken fram eller bak.. =)
men jag beställde ett kort ifrån http://www.dataparadiset.com
Men de va alldeles innan du svarade..

de blev ett 256 ... för 562 spänn inklusive frakt. Det stog inte hur snabbt minnet var... ?? finns det nåt standard ??

Kameran jag har är en Pentax 430 RS med 4.0 Megapixlar.
det går åxå att ta serier med den.. och filma nåra sekunder.
Men om jag har fattat de rätt så är det när jag ska har ur bilderna ur kameran som det kommer att ha störst betydelse ?? minnet alltså..??
Kameran har 11 meg inbyggt minne åxå..
[/QUOTE]

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
MT skrev:
Precis som du skriver så är det när du skall tanka ur bilderna som du kommer att märka störst skillnad på hastigheten om du hade
valt ett snabbare!
Eller om du upplever att kameran är låst väldigt länge efter en bildserie eller filmning!
Är det inga problem idag så kommer det att funka perfa med det nya kortet med!

Om vi skall jämföra dom olika korten med övertakningshastighet så tar det 7.1min att tömma ett 4x 256 ( i teorin)
8x - 3,5 min
12x - 2,3 min
24x - 1,18 min

ok, ja då blir de säkert bra med de jag beställde..
det va billigt allafall. Och för mig som knäpper på amatörnivå, så spelar det ingen roll om det så tar hela kvällen att få ur bilderna ur kameran. bara jag får plats med många i den när jag väl knäpper... Tackar för hjälpen :tummenupp

Högsta upplösningen i kameran är på 2304*1712
Nån som har en aning om hur många kort man får plats med då..
med ett 256 minne alltså... ??

Det torde ju räcka ett tag ...

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Med den upplösningen så borde varje bild bli runt 1,5 mb beronde på hur hårt kameran komprimerar bilderna i det högsta läget och hur mycket färger det är på det du fotograferar.

Alltså ca 380 bilder ung blir min gissning!

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
MT skrev:
Med den upplösningen så borde varje bild bli runt 1,5 mb beronde på hur hårt kameran komprimerar bilderna i det högsta läget och hur mycket färger det är på det du fotograferar.

Alltså ca 380 bilder ung blir min gissning!

Kanon !!! de kommer jag att klara mig länge med...
tack... :tummenupp

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Var inte så säker på det...
man tar mer kort än man tror faktist när man vet at det inte kostar någe med framkallning osv :)

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
pulade i minneskortet som kom i går.. 2 dagar tog de, så de får man väl kalla snabba ryck :tummenupp

men några hundra bilder blir de inte,
på högsta upplösning som är 2304*1712 kan jag ta 89 st.

Men går jag ner till 1600*1200 så ökas de till 228 st..

får väl införskaffa ett till kort så småningom, kan va bra att ha i fickan :)

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Ööö hur faan räknade jag igentligen? :confused:
Såg mitt tidigare inlägg och det vart nog ganska fel där!

Det vart tydligen baklänges.
256 / 1,5 = 170 Så ca 170 bilder skulle det vart ist!

Nu vet ju du redan hur mycket bilder som du får in på kortet och hoppas att jag inte villselett dig!

Med 89 bilder så skall bilderna bli snitt 2,8mb alltså!

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
MT skrev:
Ööö hur faan räknade jag igentligen? :confused:
Såg mitt tidigare inlägg och det vart nog ganska fel där!

Det vart tydligen baklänges.
256 / 1,5 = 170 Så ca 170 bilder skulle det vart ist!

Nu vet ju du redan hur mycket bilder som du får in på kortet och hoppas att jag inte villselett dig!

Med 89 bilder så skall bilderna bli snitt 2,8mb alltså!

ja de är ju ingen fara.. 90 bilder räcker väl, sen e de ju bara hem o tanka ur dom...
men.. hur hög upplösning bör man använda sig av..
en del säger att kör på den absolut högsta som går..

ja nu svarar du ju såklart.. ja de beror på vad du ska göra med dom . göra förstoringar eller bara vanliga bilder =) men finns de andra anledningar.. :confused:

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
*S* Precis som du skriver så beror det på vad du skall göra med dom!

Jag fotograferar ALLTID på den högsta upplösningen som går (om inte det blir dåligt med utrymme för då måste man ju sänka lite för att få plats med bilder).
Detta gör jag pga om jag skulle vilja göra en förstoring eller nått annat av en bild så skall inte kvaliten avgöra vad jag kan göra med bilden.
Har du en bild med högre upplösning så kan du ju med beskära den om det är nått som du vill speciellt framhäva.

Det kan ju vara tråkigt om man tar en jättebra bild och skulle vilja få ut den på fotopapper och tvingas att gå ner i storlek pga man har valt en lägre upplösning!

Detta problem med kvaliten är ju inget som man upplever med negativ film ( i storleksmässigt iaf) så man får tänka om lite.

Sedan så fotograferar jag kanske på ett litet annat sätt av vad en "vanlig" person fotograferar.
Jag har tex alltid med mig en megasmart pryl som gör att jag inte behöver tänka på det där med utrymmet.
Det är igentligen en liten box med en hårdisk ifrån en bärbar dator och en kortläsare inbyggd i boxen.
När kortet är fullt så stoppar man bara in det i kortläsaren och för over dom till hårdisken.
I mitt fall så har jag en 20gb disk i så jag skulle i teorin kunna ta ca 6000 bilder och föra in på hårdisken i boxen innan den är full.
Sedan när man kommer hem är det bara att koppla in den till datorn via USB 2 och föra över dom till datorns hårdisk!
Den kostar en slant men jag kan varmt rekomendera det om man fotograferar mycket!
Finns här:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/xdrive-vp2030.html

Du skall även tänka på att 89 bilder är ganska mycket!
Det motsvarar mer än 2 st vanliga 36: exp filmrullar!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...