MT skrev:*S* Precis som du skriver så beror det på vad du skall göra med dom!
Jag fotograferar ALLTID på den högsta upplösningen som går (om inte det blir dåligt med utrymme för då måste man ju sänka lite för att få plats med bilder).
Detta gör jag pga om jag skulle vilja göra en förstoring eller nått annat av en bild så skall inte kvaliten avgöra vad jag kan göra med bilden.
Har du en bild med högre upplösning så kan du ju med beskära den om det är nått som du vill speciellt framhäva.
Det kan ju vara tråkigt om man tar en jättebra bild och skulle vilja få ut den på fotopapper och tvingas att gå ner i storlek pga man har valt en lägre upplösning!
Detta problem med kvaliten är ju inget som man upplever med negativ film ( i storleksmässigt iaf) så man får tänka om lite.
Sedan så fotograferar jag kanske på ett litet annat sätt av vad en "vanlig" person fotograferar.
Jag har tex alltid med mig en megasmart pryl som gör att jag inte behöver tänka på det där med utrymmet.
Det är igentligen en liten box med en hårdisk ifrån en bärbar dator och en kortläsare inbyggd i boxen.
När kortet är fullt så stoppar man bara in det i kortläsaren och för over dom till hårdisken.
I mitt fall så har jag en 20gb disk i så jag skulle i teorin kunna ta ca 6000 bilder och föra in på hårdisken i boxen innan den är full.
Sedan när man kommer hem är det bara att koppla in den till datorn via USB 2 och föra över dom till datorns hårdisk!
Den kostar en slant men jag kan varmt rekomendera det om man fotograferar mycket!
Finns här:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/xdrive-vp2030.html
Du skall även tänka på att 89 bilder är ganska mycket!
Det motsvarar mer än 2 st vanliga 36: exp filmrullar!
Ja de har du nog rätt i... den dagen man tar ner upplösningen så kan man ju ge sig fan på att man tar världens bästa bild...
Så det blir till att köra på högsta.. man kan ju alltid radera såna som inte blev såå bra, om minnet börjar ta slut, eller gå ner lite i upplösningen... så .. så blir det
övertankningsdosa ..ja de måste ju va oslagbart om man knäpper mkt bilder.. men än så är man ju bara amatör
om man ska skicka in för papperskopior.. såna vanliga 10*15 som man får med den ordinare kameran. så kan man ju antingen maila dom ...eller bränna på skiva..
vad kräver dom för upplösning då osv... ?? eller kan jag beslära dom som jag vill ha dom.. o spara för webben tex.. o bränna o lämna in ?? trots allt är det ju trevligt med ett vanligt fotoalbum att bläddra i... utan att behöva slå på datorn varje gång.