Compact Flash till kameran

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
MT skrev:
*S* Precis som du skriver så beror det på vad du skall göra med dom!

Jag fotograferar ALLTID på den högsta upplösningen som går (om inte det blir dåligt med utrymme för då måste man ju sänka lite för att få plats med bilder).
Detta gör jag pga om jag skulle vilja göra en förstoring eller nått annat av en bild så skall inte kvaliten avgöra vad jag kan göra med bilden.
Har du en bild med högre upplösning så kan du ju med beskära den om det är nått som du vill speciellt framhäva.

Det kan ju vara tråkigt om man tar en jättebra bild och skulle vilja få ut den på fotopapper och tvingas att gå ner i storlek pga man har valt en lägre upplösning!

Detta problem med kvaliten är ju inget som man upplever med negativ film ( i storleksmässigt iaf) så man får tänka om lite.

Sedan så fotograferar jag kanske på ett litet annat sätt av vad en "vanlig" person fotograferar.
Jag har tex alltid med mig en megasmart pryl som gör att jag inte behöver tänka på det där med utrymmet.
Det är igentligen en liten box med en hårdisk ifrån en bärbar dator och en kortläsare inbyggd i boxen.
När kortet är fullt så stoppar man bara in det i kortläsaren och för over dom till hårdisken.
I mitt fall så har jag en 20gb disk i så jag skulle i teorin kunna ta ca 6000 bilder och föra in på hårdisken i boxen innan den är full.
Sedan när man kommer hem är det bara att koppla in den till datorn via USB 2 och föra över dom till datorns hårdisk!
Den kostar en slant men jag kan varmt rekomendera det om man fotograferar mycket!
Finns här:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/xdrive-vp2030.html

Du skall även tänka på att 89 bilder är ganska mycket!
Det motsvarar mer än 2 st vanliga 36: exp filmrullar!

Ja de har du nog rätt i... den dagen man tar ner upplösningen så kan man ju ge sig fan på att man tar världens bästa bild...
Så det blir till att köra på högsta.. man kan ju alltid radera såna som inte blev såå bra, om minnet börjar ta slut, eller gå ner lite i upplösningen... så .. så blir det :tummenupp

övertankningsdosa ..ja de måste ju va oslagbart om man knäpper mkt bilder.. men än så är man ju bara amatör :)

om man ska skicka in för papperskopior.. såna vanliga 10*15 som man får med den ordinare kameran. så kan man ju antingen maila dom ...eller bränna på skiva..
vad kräver dom för upplösning då osv... ?? eller kan jag beslära dom som jag vill ha dom.. o spara för webben tex.. o bränna o lämna in ?? trots allt är det ju trevligt med ett vanligt fotoalbum att bläddra i... utan att behöva slå på datorn varje gång.

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Upplösningen som går att köra i alla marknadens fotolabb som är digitala beror mera på hur många dpi det är!
Inget av dessa fotolabb klarar mera än 300dpi men man skall inte stirra sig blind på detta då resultatet blir mycket bättre än en bläckspruta som kan klara av 1400dpi.
För att se hur stor bild du skulle kunna göra av din kamera så är det enkelt att räkna om det i tex Photoshopen.
Om din kamera tar i upplösningen 2304*1712 och 72 dpi (antar att den gör det) så kan du alltså göra en bild som är 19,51 x 14,49 cm.
Gör såhär: Öppna bilden i shoppen. (nu vet jag inte vilken v du kör men detta är för 7.0 och jag har för mig att det är liknade i 6.0 med)--> Bild -->Bildstorlek.
Bocka ur "Ändra Bildupplösning" och skriv in 300 i fältet för Pixlar/tum.
Då ser du hur storleken ändras och det är så stor som bilden blir om man tycker den i 300dpi!

Det är alltså i fotografisk kvalite men jag har testat och det blir jättebra bilder om man går ner till en 200dpi med!
Detta är inget du behöver sitta och räkna om utan mera för att se hur stort du kan göra av en bild.

Givetvis så kan du beskära bilderna så som du vill ha dom men tänk på att du minskar antalet pixlar med då så det blir en midre bild!

En annan sak som du skall tänka på är att din digitalkamera tar i formatet 3x4.
Vanlig negativ film är formatet 2 till 3. Dvs 10 x 15.
Cmosen är alltså mera som en 4 kant än ett negativ.
Om du skulle skriva ut en bild rakt ut och eftersträva måttet 10 så blir alltså den andra kanten 13,46.
Detta är heller inget du behöver att tänka på om du lämnar in filerna men du skall veta om att bilden kommer att beskäras ifall du vill ha en 10x15 kopia om du inte gjort
beskärningen innan du lämnar in filerna.

Du skall inte välja alternativet "spara för webben" när du har justerat klart din bild om du skall skriva ut den.
Det som händer då är att bilden jpg komprimeras för att kunna visas på bilskärmen och blir helt enkelt mindre bra.
Därimot så behöver du absolut inte spara filen som bmp, tiff eller liknande för det syns ingen som helst skillnad.

Gå på "Spara som" och välj att jpg.
När du klickar på spara så kommer det upp en ruta om kvalite.
Välj 12 dvs maximal kvalite - stor fil.

Hoppas att jag har rätat ut ett par st ? åt dig!

X driven är helt kanon men det är ju precis som du skriver om man tar extremt mycket bilder man har behovet av en sådan!

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
MT skrev:
Upplösningen som går att köra i alla marknadens fotolabb som är digitala beror mera på hur många dpi det är!
Inget av dessa fotolabb klarar mera än 300dpi men man skall inte stirra sig blind på detta då resultatet blir mycket bättre än en bläckspruta som kan klara av 1400dpi.
För att se hur stor bild du skulle kunna göra av din kamera så är det enkelt att räkna om det i tex Photoshopen.
Om din kamera tar i upplösningen 2304*1712 och 72 dpi (antar att den gör det) så kan du alltså göra en bild som är 19,51 x 14,49 cm.
Gör såhär: Öppna bilden i shoppen. (nu vet jag inte vilken v du kör men detta är för 7.0 och jag har för mig att det är liknade i 6.0 med)--> Bild -->Bildstorlek.
Bocka ur "Ändra Bildupplösning" och skriv in 300 i fältet för Pixlar/tum.
Då ser du hur storleken ändras och det är så stor som bilden blir om man tycker den i 300dpi!

Det är alltså i fotografisk kvalite men jag har testat och det blir jättebra bilder om man går ner till en 200dpi med!
Detta är inget du behöver sitta och räkna om utan mera för att se hur stort du kan göra av en bild.

Givetvis så kan du beskära bilderna så som du vill ha dom men tänk på att du minskar antalet pixlar med då så det blir en midre bild!

En annan sak som du skall tänka på är att din digitalkamera tar i formatet 3x4.
Vanlig negativ film är formatet 2 till 3. Dvs 10 x 15.
Cmosen är alltså mera som en 4 kant än ett negativ.
Om du skulle skriva ut en bild rakt ut och eftersträva måttet 10 så blir alltså den andra kanten 13,46.
Detta är heller inget du behöver att tänka på om du lämnar in filerna men du skall veta om att bilden kommer att beskäras ifall du vill ha en 10x15 kopia om du inte gjort
beskärningen innan du lämnar in filerna.

Du skall inte välja alternativet "spara för webben" när du har justerat klart din bild om du skall skriva ut den.
Det som händer då är att bilden jpg komprimeras för att kunna visas på bilskärmen och blir helt enkelt mindre bra.
Därimot så behöver du absolut inte spara filen som bmp, tiff eller liknande för det syns ingen som helst skillnad.

Gå på "Spara som" och välj att jpg.
När du klickar på spara så kommer det upp en ruta om kvalite.
Välj 12 dvs maximal kvalite - stor fil.

Hoppas att jag har rätat ut ett par st ? åt dig!

X driven är helt kanon men det är ju precis som du skriver om man tar extremt mycket bilder man har behovet av en sådan!

Kanon !! skrev ut de där.. så jag har de kvar :tummenupp
jo jag har åxå 7.0 och testade nu att ändra, kameran knäpper med 72 dpi automatiskt.. så jag ändrade där till 300. Då får jag bilder som är 60.36 * 81.24 ... de verkar ju vara enormt ??? ja menar.. om jag skickar in såna bilder och dom beskär till 10*15 då vet man ju inte om det är det jag vill som ska vara kvar.. som åxå blir kvar när dom satt saxen i bilden.. :confused:

om jag inte gör nånting med dpi.. alltså har 72 där, då får jag 14.49*19,5´...
hm.. va gör jag nu då ??
ska jag ha 300 dpi ?? om dom ska skickas till labbet ?? fan... de här va inte helt enkelt... :bow

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Var borta hela helgen så kunde inte svara förren nu!

Hmmm! Låter skumt att du får en så stor bild om du ändrar till 300dpi.
Jag kör 6.0 på jobbet men det ser lika dant ut ung.
Se denna bilden hur du skall ändra:

Bifogat

• photoshop.jpg
    photoshop.jpg
    24 KB · Visningar: 86

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Detta är bara för att få ett hum om hur stora bilder du kan göra så du behöver
absolut inte göra det innan du lämmnar in bilderna utan det fixar dom som sköter labbet till utan problem!

Det där med att dom beskär biderna lurade jag dig nog lite!
Det jag menade var att i en digitalkamera så blir bilden 3x4 dvs 10x13 och inte 10x15.
Om du då vill ha en 10x15 av den bilden så måste den maskas lite för att man inte skall förvränga propotionerna.
Dvs man får förstora 10x13 bilden lite för att den skall fylla ut hela 10x15 kopian och då försvinner det lite i kanterna på bilden!
Se bild:

Bifogat

• 10.jpg
    10.jpg
    14.9 KB · Visningar: 86

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
MT skrev:
Detta är bara för att få ett hum om hur stora bilder du kan göra så du behöver
absolut inte göra det innan du lämmnar in bilderna utan det fixar dom som sköter labbet till utan problem!

Det där med att dom beskär biderna lurade jag dig nog lite!
Det jag menade var att i en digitalkamera så blir bilden 3x4 dvs 10x13 och inte 10x15.
Om du då vill ha en 10x15 av den bilden så måste den maskas lite för att man inte skall förvränga propotionerna.
Dvs man får förstora 10x13 bilden lite för att den skall fylla ut hela 10x15 kopian och då försvinner det lite i kanterna på bilden!
Se bild:

ok... ja jag testade igen att ändra .. och då ser det ut så här i mitt photoshop...

Bifogat

• pixlar.jpg
    pixlar.jpg
    62.8 KB · Visningar: 81

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Men hur gör jag för att dra ut korten i kanterna då...?? eller gör dom de automatiskt...??

och... ska jag ha 300 dpi..? eller va ska jag skriva där...
fan, nu snurrar de ....

kan jag inte bara maila dom med högsta upplösningen till dom.. va händer då ? iof så är ju bilderna så stora ... så 24 bilder med ett par meg per st, så tar det ju en stund me ADSL....

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Alla som framkallar bilder gör det åt dig eller har den funktionen i maskinen som gör det med automatik!
Du behöver inte ändra ett dugg utan dom fixar till allt med storleken åt dig!

Att maila med högst upplösningen är nog det bästa men kolla om butiken verkligen kan ta imot så mycket filer via mail innan!
Annars så är det ju bra med en Cd R eller RW och knalla in till butiken!

Om vill krympa ner dom så kan du ju ändra på Bredd en ner till 15 cm (hojden blir då 11,5 cm i ditt fall men det spelar ingen som helst roll).
För att göra det så får du bocka i rutan " Ändra Bildupplösning" efter du har ändrat till 300 pixlar/tum.
Annars så räknas bilden om igen och du kommer att hamna på en 390 pixlar/tum och då blir ju filen inte speciellt mycket mindre.

För att se hur jag menar med att dina bilder kommer att beskäras se denna bilden.
Det som är gråmarkerat kommer inte att komma med på dina kopior om du vill ha en 10x15!

Bifogat

• 10.jpg
    10.jpg
    53.2 KB · Visningar: 65

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
MT skrev:
Alla som framkallar bilder gör det åt dig eller har den funktionen i maskinen som gör det med automatik!
Du behöver inte ändra ett dugg utan dom fixar till allt med storleken åt dig!

Att maila med högst upplösningen är nog det bästa men kolla om butiken verkligen kan ta imot så mycket filer via mail innan!
Annars så är det ju bra med en Cd R eller RW och knalla in till butiken!

Om vill krympa ner dom så kan du ju ändra på Bredd en ner till 15 cm (hojden blir då 11,5 cm i ditt fall men det spelar ingen som helst roll).
För att göra det så får du bocka i rutan " Ändra Bildupplösning" efter du har ändrat till 300 pixlar/tum.
Annars så räknas bilden om igen och du kommer att hamna på en 390 pixlar/tum och då blir ju filen inte speciellt mycket mindre.

För att se hur jag menar med att dina bilder kommer att beskäras se denna bilden.
Det som är gråmarkerat kommer inte att komma med på dina kopior om du vill ha en 10x15!

ok.. men då tar ja dom via skiva o går in med i stället...
o har man bara lite marginaler på fotot så går det ju bra,, ja menar då gör de ju inte sååå mkt att dom kapar i bilden lite.. de runt omkring har ju sällan betydelse... :tummenupp

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Det är nog enklast att göra så om det är många bilder!

Bara man tänker på att det beskär lite så är det inga problem!
Och som du säger så oftast så spelar det ingen roll men det kan vara mycket bra att veta om!

Det finns förresten butiker som gör bilder i det "riktiga" formatet 10x13 om du skulle vilja det med!
Dock tycker jag bättre om formatet 10x15!

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
MT skrev:
Det är nog enklast att göra så om det är många bilder!

Bara man tänker på att det beskär lite så är det inga problem!
Och som du säger så oftast så spelar det ingen roll men det kan vara mycket bra att veta om!

Det finns förresten butiker som gör bilder i det "riktiga" formatet 10x13 om du skulle vilja det med!
Dock tycker jag bättre om formatet 10x15!

tack för hjälpen... säg till om du är i krokarna så bjussar jag på en helkroppsgipsning .. eller nå annat trevligt... :crash

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Det var så lite så!

Ser fram imot helkropps gipsningen :tummenupp

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Håller på att kika på lite digitalkameror eftersom mina päron har lovat att köpa en åt mig i 30-årspresent. (Snälla föräldrar)

Fler och fler kameror har börjat använda sig av en CMOS som är 135 mm, alltså samma som en vanlig kamera. Det är lite kul tycker jag.

Nu gäller det bara att bestämma sig vilken man vill ha...

Ett annat inlägg i debatten om storlek och minneskort. Har aldrig lyckats göra slut på ett minneskort under en kväll. Över 80 bilder är en herrans massa och som någon påpekat... man kan radera de som blir misslyckade direkt. Gäller bara att ha extra batterier med sig.

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Det är bara delvis sant det där med Cmos i 135 mm format!

Mig veteligen så är det bara Canons Eos 1 digitala serie som har en CMOS som är i samma storlek som ett negativ.
Min Canon Eos 10D har tex en CMOS som är ngt mindre än ett negativ så det blir en förstorings grad på 1.6.
Dvs om jag har ett 100mm objektiv på så blir förstoringsgraden 160mm ist.

Dock så håller cmos formatet 2-3 så det blir samma format som ett småbilds negativ!

Allt flera kameror har 2-3 formatet med och jag kan inte och vet inte alls varför man har kört med 3-4 formatet tills nu?!?

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Tjena.. för att snurra till det ytterligare

En 2 Megapixelskamera räcker (precis) till att få "vanligt" fotoformat 10x15 i bra kvalité
Se bild för lite info:
rez_guide.jpg

Och detta med att proportionerna är olika löses som sagt av de som framkallar genom att kapa lite.. ELLER som hos vissa, där har de istället ett format som är 11 x 15, och alltså i digitalkamera-format. Som hos Colormailer . Eg några millimeter hit eller dit.. kommer inte ihåg de precisa millimetermåtten.. men det blir rätt iaf.
Enda problemet med det är väl om man har ett gammalt fotoalbum man ska sätta in i som facken är 10x15... då passar det ju inte riktigt. :(

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...