Continental enhetsdäck i Pro Superbike 2010

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det blev klart i slutet av förra veckan, nämndes under SO-mötet och bekräftelsen kom för några timmar sedan i form av ett pressrealese.

Från stcc.se:

Nu blir Pro Superbike ännu tätare och tuffare - nästa år kör alla förare på samma däck. Continental vann upphandlingen med att leverera däck till MC-sportens tungviktsklass.

-Det här känns enormt kul och är en ära för oss, säger Glenn Pettersson, affärsområdesansvarig på Vartex AB för Continental i Sverige.

2010 införs en förändring i Sveriges tuffaste MC-serie. Alla förare kommer att köra med samma däck på sina motorcyklar. Det ger sportsligt jämnare förutsättningar och bättre villkor för teamen och förarna.

-Det har varit en fråga som vi utvärderat under en längre tid och nu har vi hittat en leverantör som lever upp till de krav vi har för att erbjuda bästa möjliga förutsättningar för våra förare, säger Per Bäckström, ansvarig för Pro Superbike hos STCC AB.

Continental har sedan tidigare haft kontrakt med Peter Lindéns team i Pro Superbike. Kontinuerlig utveckling har skett och nu gör Continental en offensiv marknadssatsning på segmentet racing.

-Att vi går in i Pro Superbike är helt i linje med vår marknadsstrategi och profilering. Vi kommer att satsa offensivt på att leverera högpresterande däck till marknaden och då blir det här en klockren arena för utveckling och profilering, säger Glenn Pettersson.

Tanken med samarbetet är att de ekonomiska villkoren för teamen ska bli bättre, sportsligt skapar det jämnare förutsättningar och erfarenheterna från bilsidan är positiva.

-Man använder framgångsrikt enhetsdäck i stor utsträckning på bilsidan både i STCC och Carrera Cup. Det har visat sig positivt och vi tror att det här beslutet ger en positiv effekt även på MC-sidan, säger Bäckström.

En av Sveriges mest rutinerade roadracingförare, Peter Lindén har med sitt team varit med och utvecklat däcket och tongångarna är positiva inför beslutet om Continental som enhetsleverantör.

-Det här kommer att bli så himla bra. Det kommer att bli fler förare som slåss om segrarna och det kommer att bli billigare för teamen. Jag har inte gillat idén med enhetsdäck tidigare men det här är ett koncept som gynnar alla, säger han.

-Jag har inte testat den senaste versionen av framdäcket men hört att det ska vara fantastiskt bra. Bakdäcket vet vi är väldigt bra, Jimmi (Lindén) låg 0,7 sekunder efter värsta Dunlop-däcken på Mantorp och det håller i över 100 varv. Det enda som är kvar är att göra det lite softare men redan nu är det väldigt bra.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Häftigt eller något.....

Jag gissar på vilda protester från förarna och att nästa års stora ursäkt för utebliva resultat blir " De där jäkla contidäcken".......
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Sägs inget om vilken typ av däck, men gissar på slicks?
 

Kid65

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2000,Triumph,Daytona
Häftigt eller något.....

Jag gissar på vilda protester från förarna och att nästa års stora ursäkt för utebliva resultat blir " De där jäkla contidäcken".......

Jag tror faktiskt inte det , dom har blivit riktigt bra dom två senaste åren och med dom senaste uppdateringarna så tror jag att det kommer att bli positivt för förarna,
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tror faktiskt inte det , dom har blivit riktigt bra dom två senaste åren och med dom senaste uppdateringarna så tror jag att det kommer att bli positivt för förarna,

Jag har ingen aning om hur bra däcken är men där finns alltid de som kommer att tycka att just det däcksmärke de körde på innan var absolut bäst. Undanförklaringen däcken höll inte är ju redan en standardfras....:tungan
 

Kid65

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2000,Triumph,Daytona
Jag har ingen aning om hur bra däcken är men där finns alltid de som kommer att tycka att just det däcksmärke de körde på innan var absolut bäst. Undanförklaringen däcken höll inte är ju redan en standardfras....:tungan

Japp du har nog rätt , det är alltid lättast att skylla på däcken ,
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det var väl så att när det riktigt "släppte" för Jimmy i somras så satt det Dunlop på hojen?

Det säger en del om hur det var iår... Conti har väl betalt bäst...

2010 är ett nytt år och vilket däck som är bäst då blir spännande att se..

/ Jens
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
2010 så blir bästa däck märket i den klassen, Conti.

Jo, det är det ju självklart. Men det vore samtidigt tråkigt om tiderna i Pro Soopabajk blir sämre än i SM / SO pga däcken...

Men som sagt, det återstår att se..

/ Jens

Edit: Man kan ju skriva fel med...
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ingen som där dum idé att Conti ska ha tillbaka däcken sen va? Jag vill ju köpa beggade av er som är snabba, och var helt inne på att åka slitna N-Tech nästa säsong :hihi
 

Kid65

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2000,Triumph,Daytona
Det var väl så att när det riktigt "släppte" för Jimmy i somras så satt det Dunlop på hojen?

Det säger en del om hur det var iår... Conti har väl betalt bäst...

2010 är ett nytt år och vilket däck som är bäst då blir spännande att se..

/ Jens

Det släppte för Jimmi i somras när han fick det nya bakdäcket från Conti .
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ge det en chans. De fungerar säkert bra. Förhoppningsvis ger "fabriken" stöd till förarna genom att satsa resurser på att ta fram däck enligt feedbacken från förarnas försäsongstester. Så det inte körs på 2009 års produktion och ingen förändring sker till 2010. Då blir det "de där j-vla contidäcken" med all säkerhet. Så allt hänger troligen på om Continental gör sitt jobb och verkligen använder Pro Superbike-serien som utvecklingsklass för både racing och gatdäcken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ge det en chans. De fungerar säkert bra. Förhoppningsvis ger "fabriken" stöd till förarna genom att satsa resurser på att ta fram däck enligt feedbacken från förarnas försäsongstester. Så det inte körs på 2009 års produktion och ingen förändring sker till 2010. Då blir det "de där j-vla contidäcken" med all säkerhet. Så allt hänger troligen på om Continental gör sitt jobb och verkligen använder Pro Superbike-serien som utvecklingsklass för både racing och gatdäcken.
Men, "vi" lär väl inte vara dom enda som kan hjälpa Conti att utveckla däck? Varför skulle samarbetet med just svensk racing vara så revolutionerande? Vi är ju vare sig jättestora eller enda landet som använder deras däck :rolleyes:
 

Kid65

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2000,Triumph,Daytona
Men, "vi" lär väl inte vara dom enda som kan hjälpa Conti att utveckla däck? Varför skulle samarbetet med just svensk racing vara så revolutionerande? Vi är ju vare sig jättestora eller enda landet som använder deras däck :rolleyes:

Conti har ett utvecklings team i Italien , tyskland och sverige , det visade sig att dom som klarade av att lämna bäst och mest användbara feadbacken var Sverige ,

Dom nya framdäck som vi har fått tillverkade från den svenska feadbacken, kommer italien att testa i December , om dom inte gillar dom , vilket jag tror att dom gör , så kommer vi att få dessa däck tillverkade enbart för oss ,
Samma gäller det bakdäck som kommer att göras under december-januari ,
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Conti har ett utvecklings team i Italien , tyskland och sverige , det visade sig att dom som klarade av att lämna bäst och mest användbara feadbacken var Sverige ,

Dom nya framdäck som vi har fått tillverkade från den svenska feadbacken, kommer italien att testa i December , om dom inte gillar dom , vilket jag tror att dom gör , så kommer vi att få dessa däck tillverkade enbart för oss ,
Samma gäller det bakdäck som kommer att göras under december-januari ,
Åfan, man lär sig något nytt varje dag :tummenupp
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Åfan, man lär sig något nytt varje dag :tummenupp

Jag tror att anledningen till att Sverige är med på kartan kan väl bero på våra väderförhållanden då det är båda kallt och varmt när vi tävlar, och på så sätt så får conti feedback för alla typer av väder. Vilket Italien möjligtvis inte ka i samm utsträckning.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Inte konstigt att Lindén är positiv, enligt en svensk distributör så är han lovad fria Conti nästa år som tack för utvecklings hjälpen.

Fullkomligt idiotiskt med enhetsdäck för att få jämnare race. En fredags träning värd namnet som möjliggör test osv av hojar skulle garanterat göra mer för racen. Jag har läst en undersökning om enhetsdäckens inverkan i WSBK och MOTOGP där har det inte blivit jämnare race. MEd dagen PRO Superbike upplägg och SO/SM kalender blir man nästan tvungen att köra dom flesta racen på respektive bana som test alternativt att åka till varje bana på bandagar osv för att testa DET kostar pengar! Oavssett om man bor i KAlix och ska till Knutstorp eller Stockholm.

Allt detta handlar bara om pengar inte jämnare race, jag vet vilka pengar Pirelli var intresserade av att betala och Conti betalade mer. En till post på minus sidan för 2010.

Sen kanske däcken i sig kan vara bra det har jag ingen uppfattning om eftersom jag inte provat dom.
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
jag har själv kört på conti´s ny och gammla bak däcken å jag blev possitvt överaskad ! av det nya ! jag tycker man skall köra på de och sedan göra en egen bedömming ! dom är inte långt ifrån dunlop plus att dom har fördelar som inte dunlop har,dom fungerar i ett bredare temeratur spann(i mark temp) och att man kan köra med dom i 3-5 pass och dom fortfarande inte är upptuggade å har bra grepp! framdäcket kan jag inte utala mig om för dom har jag inte åkt på.jag tror att det kommer att bli bättre racing i pro sbk med conti :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Inte konstigt att Lindén är positiv, enligt en svensk distributör så är han lovad fria Conti nästa år som tack för utvecklings hjälpen.

Fullkomligt idiotiskt med enhetsdäck för att få jämnare race. En fredags träning värd namnet som möjliggör test osv av hojar skulle garanterat göra mer för racen. Jag har läst en undersökning om enhetsdäckens inverkan i WSBK och MOTOGP där har det inte blivit jämnare race. MEd dagen PRO Superbike upplägg och SO/SM kalender blir man nästan tvungen att köra dom flesta racen på respektive bana som test alternativt att åka till varje bana på bandagar osv för att testa DET kostar pengar! Oavssett om man bor i KAlix och ska till Knutstorp eller Stockholm.

Allt detta handlar bara om pengar inte jämnare race, jag vet vilka pengar Pirelli var intresserade av att betala och Conti betalade mer. En till post på minus sidan för 2010.

Sen kanske däcken i sig kan vara bra det har jag ingen uppfattning om eftersom jag inte provat dom.

Så ja lilla gubben lugna sig ner nu :krama

Fattar inte vad du menar med dyra tester.. Får Ni inte köra med Contidäcken någon annanstans än på den banan som ska tävlas på? Du testar väl oavsett menar jag, innan enhetsdäcken kom, vad är skillnaden i kostnad nu? Förutom att du inte åker Pirelli?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top