Det blev klart i slutet av förra veckan, nämndes under SO-mötet och bekräftelsen kom för några timmar sedan i form av ett pressrealese.
Från stcc.se:
Från stcc.se:
Nu blir Pro Superbike ännu tätare och tuffare - nästa år kör alla förare på samma däck. Continental vann upphandlingen med att leverera däck till MC-sportens tungviktsklass.
-Det här känns enormt kul och är en ära för oss, säger Glenn Pettersson, affärsområdesansvarig på Vartex AB för Continental i Sverige.
2010 införs en förändring i Sveriges tuffaste MC-serie. Alla förare kommer att köra med samma däck på sina motorcyklar. Det ger sportsligt jämnare förutsättningar och bättre villkor för teamen och förarna.
-Det har varit en fråga som vi utvärderat under en längre tid och nu har vi hittat en leverantör som lever upp till de krav vi har för att erbjuda bästa möjliga förutsättningar för våra förare, säger Per Bäckström, ansvarig för Pro Superbike hos STCC AB.
Continental har sedan tidigare haft kontrakt med Peter Lindéns team i Pro Superbike. Kontinuerlig utveckling har skett och nu gör Continental en offensiv marknadssatsning på segmentet racing.
-Att vi går in i Pro Superbike är helt i linje med vår marknadsstrategi och profilering. Vi kommer att satsa offensivt på att leverera högpresterande däck till marknaden och då blir det här en klockren arena för utveckling och profilering, säger Glenn Pettersson.
Tanken med samarbetet är att de ekonomiska villkoren för teamen ska bli bättre, sportsligt skapar det jämnare förutsättningar och erfarenheterna från bilsidan är positiva.
-Man använder framgångsrikt enhetsdäck i stor utsträckning på bilsidan både i STCC och Carrera Cup. Det har visat sig positivt och vi tror att det här beslutet ger en positiv effekt även på MC-sidan, säger Bäckström.
En av Sveriges mest rutinerade roadracingförare, Peter Lindén har med sitt team varit med och utvecklat däcket och tongångarna är positiva inför beslutet om Continental som enhetsleverantör.
-Det här kommer att bli så himla bra. Det kommer att bli fler förare som slåss om segrarna och det kommer att bli billigare för teamen. Jag har inte gillat idén med enhetsdäck tidigare men det här är ett koncept som gynnar alla, säger han.
-Jag har inte testat den senaste versionen av framdäcket men hört att det ska vara fantastiskt bra. Bakdäcket vet vi är väldigt bra, Jimmi (Lindén) låg 0,7 sekunder efter värsta Dunlop-däcken på Mantorp och det håller i över 100 varv. Det enda som är kvar är att göra det lite softare men redan nu är det väldigt bra.