Continental enhetsdäck i Pro Superbike 2010

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Så ja lilla gubben lugna sig ner nu :krama

Fattar inte vad du menar med dyra tester.. Får Ni inte köra med Contidäcken någon annanstans än på den banan som ska tävlas på? Du testar väl oavsett menar jag, innan enhetsdäcken kom, vad är skillnaden i kostnad nu? Förutom att du inte åker Pirelli?

:7petaContispons?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag har inte testat Dunlopdäcken så jag vet inte om dom är bra eller dåliga.
Och jag tror inte det kommer bli bättre race i år mot förra året. Nästintill alla körde på samma däck "Dunlop" förra året i alla fall, så det blir ingen skillnad.

Men

Jag tycker att TL slarvade en hela del med att vara på plats och leverera däck, dom var dåliga på att svara i telefon. Dom hade inte med sig däck till tävlingarna som man ville ha. Flera gånger va det några utvalda som fick dom däck som va bäst för den dagen. Och andra förare fick nöja sig med det som fans.
En gång stod vi 10 förare på SO i Karlskoga och kunde inte köpa däck på plats eller hos TL och fick därför ingan däck. För då var TL i spanien på semester, och svarade inte i telefonen. (Det löste sig dock tillslut, men efter massor med strul).
Dock var dom trevliga och serviceminded när dom väl var på plats.

Nu vet jag inte exakt hur dealen kommer se ut, men Greven ska väll vara Contis leverantör på tävlingar. Och det är bra för det funkar bra när han har hand om saker. Men Conti har väll inte samma policy som Dunlop att det bara finns en återförsäljare. Så när det inte är tävling och man behöver däck till en träning så kan man väll lösa det med sin lokala däcksleverantör. Och då finns det ju möjligheter att skaffa sponsring från dom.
Något som inte gick från Dunlop, då TL hadde monopol på Dunlop Ntec.

Sen tror jag det blir lättare att sälja Conti däck beggade då man kan sälja dom betydligt billigare än man kunde med Dunlop.

Jag tror att det blir bra med enhetsdäck för att det blir billigare.
Dock vet man ju inte förens första året är avklarat.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
När vi körde på Brno i våras så hade dom snabba killarna en del slitageproblem med Conti Endurance, troligen har dock Conti filat lite på detta så vi lär väl få se till våren om dom håller.

Själv hade jag inga problem alls med Conti, men så är jag oxo ohyggligt långsam...
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Eskilsson: Road racing är en materialsport..Först måste du prestera lika bra eller bättre med sämre material för att få det bättre materialet..Dom bästa förarana får dom bästa däcken..osv..Förhoppningsvis får alla förare tillgång likadana däck..I alla fall i början..ler
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Eskilsson: Road racing är en materialsport..Först måste du prestera lika bra eller bättre med sämre material för att få det bättre materialet..Dom bästa förarana får dom bästa däcken..osv..Förhoppningsvis får alla förare tillgång likadana däck..I alla fall i början..ler

Fast nu var det inte så, det var.

Det var lagom att köra med dom vanligaste däcken 7712, men dom hade med sig för lite av dom däcken.
Så vi andra fick välja mellan 6704 (mjukt) eller 7680 (hårt).
Och det var inget mumbo jumbo med dom. Bara att TL inte hade däck så det räckte.

Sen finns det special däck som dom sponsrade förarna fick tag på, och testade.
men det är inte dom jag pratar med. Bara dom vanliga hårdheterna.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag mekade åt Jorpes i Pro SBK, Dunlop hade alltid däck till oss alla 2 tävlingar jag var med på, dock la dom på fel bakdäck en gång på Knudan, men det fixade dom sen utan knussel.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Så ja lilla gubben lugna sig ner nu :krama

Fattar inte vad du menar med dyra tester.. Får Ni inte köra med Contidäcken någon annanstans än på den banan som ska tävlas på? Du testar väl oavsett menar jag, innan enhetsdäcken kom, vad är skillnaden i kostnad nu? Förutom att du inte åker Pirelli?

Jag menar att eftersom test tiden är så begränsad måste du ha allt klart när du kommer till race med setup osv. För att kunna göra det på ett vettigt sätt så måste du idag åka dom flesta SO/SM racen på respektive bana för att få testtid med kvalitét en bandag med 35-40 pers på banan samtidigt ger ju inte som du förstår samma möjligheter eller kvalitét.

Det kostar mycket pengar.

Återigen kan nog däcken vara bra tvivlar inte på att dom är lika bra som Pirelli 2010 däck (har testat dom), jag hade hellre sett ett upplägg med att pengarna som betalas går ner till förarna istället för STCC AB. Nu betalar vi först startavgift sedan har vi klass sponsor däckleverantör som betalar, bränsle (Aspen), sedan ska vi betala en gång till till ASPEN, Conti för att dom ska räkna hem sin marknadssatsning.

Tänk om pengarna hade fördelats som reseersättning, startbidrag när du är påpoängplats, och vinnaren får tillbaka pengarna fr alla däck han köpt under året.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Eskilsson: Det var nog precis det jag menade..Tror du inte det fanns några sånna däck som du vill ha undanlagda till nån "bättre" förare?..Det tror jag
Vi kom till SS 600 VM och ville ha ett däck, dom sa att det fanns inte ens tillverkat..När vi hade med oss sådana blev dom lite långa i ansiktet..Men vi hade ju inte tillräckligt av just den sorten så vi fick träna på det som dom "gav" oss..Och dom som inte fanns åkte toppgubbarna på hela helgen..
Finns så mycket exempel..

Steny: Om det inte finns träningstid tillräckligt vid tävlingstillfället, (vilket det inte finns) så måste man ju testa vid annat tillfälle.Förstår inte vad det har med Conti att göra? Eller har du testat Pirelli så mycket att nästa år när det kommer nya däck så vet du vilka du ska ha på alla banor?
 
Last edited:

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Eskilsson: Det var nog precis det jag menade..Tror du inte det fanns några sånna däck som du vill ha undanlagda till nån "bättre" förare?..Det tror jag
Vi kom till SS 600 VM och ville ha ett däck, dom sa att det fanns inte ens tillverkat..När vi hade med oss sådana blev dom lite långa i ansiktet..Men vi hade ju inte tillräckligt av just den sorten så vi fick träna på det som dom "gav" oss..Och dom som inte fanns åkte toppgubbarna på hela helgen..
Finns så mycket exempel..

Steny: Om det inte finns träningstid tillräckligt vid tävlingstillfället, (vilket det inte finns) så måste man ju testa vid annat tillfälle.Förstår inte vad det har med Conti att göra? Eller har du testat Pirelli så mycket att nästa år när det kommer nya däck så vet du vilka du ska ha på alla banor?


Jo vi måste testa vid andra tillfällen och det kostar mer pengar än att testa tex torsdag innan race samtidigt som kvalitéten blir bättre vid sådana tillfällen med bara konkurrenter som är snabba på banan ska man komplettera med att köra SO/SM finns det bara några få som kan få ihop pengar till det och finns det då en vettig torsdags träning kan dom som inte har resurserna för att åka både och kanske utjämna oddsen lite.

Det har inget med Conti att göra jag hakar upp mig på resonemanget att det blir jämnare race med enhetsdäck.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Alltså, var det inte i princip enhetsdäck förra året också. Trots att det inte stod i reglementet?

Hur många körde dunlop förra året i PRO SBK? 90%?

Om det blir billigare eller inte beror väl lite på upplägget mellan Conti/STCC/Förarna. Hur mycket att Conti's pengar går till förarna, och hur mycket går in i STCC?
Men även om det kanske blir några hundringar billigare per däck, så kan det ju gå åt mera tid och bantid för att testa och prova ut det, så i slutändan blir det same same...

Hur mycket kommer PRO förarna få betala för ett set med Conti?

Ska man vara riktigt elak/kritisk, så verkar ju som att alla som berömmer Conti däcken (och kört tillräckligt mycket på dom för att kunna ha en åsikt) antingen säljer däcken själva, eller är sponsrade av Conti...

Jaja, vi får väl se hur det blir....
 
Last edited:

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Alltså, var det inte i princip enhetsdäck förra året också. Trots att det inte stod i reglementet?

Hur många körde dunlop förra året i PRO SBK? 90%?

Om det blir billigare eller inte beror väl lite på upplägget mellan Conti/STCC/Förarna. Hur mycket att Conti's pengar går till förarna, och hur mycket går in i STCC?
Men även om det kanske blir några hundringar billigare per däck, så kan det ju gå åt mera tid och bantid för att testa och prova ut det, så i slutändan blir det same same...

Hur mycket kommer PRO förarna få betala för ett set med Conti?

Ska man vara riktigt elak/kritisk, så verkar ju som att alla som berömmer Conti däcken (och kört tillräckligt mycket på dom för att kunna ha en åsikt) antingen säljer däcken själva, eller är sponsrade av Conti...

Jaja, vi får väl se hur det blir....

Tack MAC! Nu fattar jag vart Steny ville komma. Har full förståelse.
Jag har själv testat Conti vid nått tillfälle och dom har funkat för mig, bra mycket bättre än BRIDGESTONE (Macke, hehe :D )
Sen har jag tyvärr haft tveksam inställning till TL, tycker det har varit sjukt hur man fått be om att få köpa däck ibland, även om jag alltid fått bra service av Thomas när vi setts och jag ringt så har man alltid varit orolig att man ska stå där "naken" utan däck dagen innan race.

Återstår väl å se vad som händer, själv tror jag att det kan bli bra.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Vad jag vet så är det precis det dom har: Grevens mc delar om jag är insatt på rätt sätt har "monopol" på Conti & Pirelli/Metzeler racedäck i Sverige!!

n tec är ju sjukt att få tag i,har försökt med hjälp av en som jobbar inom deras consern men de kan inte ens själva få tag i däck.
pirelli går ju att få tag i till lägre priser än hos greven men det är inte enkelt.
metzeler ingen aning.
conti,alla vartex återförsäljare har de,köpt genom en mc firma här i stan till bra pris så det är inget svårt att få rätt att sälja de eller få de till ett pris man kan sälja vidare de på med förtjänst.
skillnaden är däremot att greven inte väljer att ta ut så mycket i förtjänst.gillar han:)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
conti,alla vartex återförsäljare har de,köpt genom en mc firma här i stan till bra pris så det är inget svårt att få rätt att sälja de eller få de till ett pris man kan sälja vidare de på med förtjänst.
skillnaden är däremot att greven inte väljer att ta ut så mycket i förtjänst.gillar han:)


Jag köper Conti av Grefven, han har bra priser och är dessutom trevlig och serviceminded.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Vad jag vet så är det precis det dom har: Grevens mc delar om jag är insatt på rätt sätt har "monopol" på Conti & Pirelli/Metzeler racedäck i Sverige!!

Jag misstänker också att det kan vara så.
Men jag hoppas innerligt att vartex löser det på så sätt att vi ProSuperbike förare får köpa däck av greven till ett reduserat pris. Och att då även Grevn får köpa in däcken till reduserat pris. Men att dom normala vartex återförsäljarna får fortsätta köpa däck till samma pris som dom gjort tidigare.

Så om man står där och ska dra på träningsläger, och greven är på semester eller något. Så ska man kunna köpa däck av sin lokala leverantör till ett lite högre pris eller något.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Jag misstänker också att det kan vara så.
Men jag hoppas innerligt att vartex löser det på så sätt att vi ProSuperbike förare får köpa däck av greven till ett reduserat pris. Och att då även Grevn får köpa in däcken till reduserat pris. Men att dom normala vartex återförsäljarna får fortsätta köpa däck till samma pris som dom gjort tidigare.

Så om man står där och ska dra på träningsläger, och greven är på semester eller något. Så ska man kunna köpa däck av sin lokala leverantör till ett lite högre pris eller något.

Det är bara att hoppas att Greven får "färska" däck.

I år har ju dunlopdäcken bara varit 1-2 veckor gamla på rejshelgerna.

Desto fler mellanhänder, desto äldre däck...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det är bara att hoppas att Greven får "färska" däck.

I år har ju dunlopdäcken bara varit 1-2 veckor gamla på rejshelgerna.

Desto fler mellanhänder, desto äldre däck...

Fast Greven får ju racingdäcken direkt, inga mellanhänder där. Om däcken utvecklas fram till nästa vår, så blir det väl fräscha däck?;)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fast Greven får ju racingdäcken direkt, inga mellanhänder där. Om däcken utvecklas fram till nästa vår, så blir det väl fräscha däck?;)

Om man ser på de däck vi fick till Superstock 600 i år så var det sena -08 däck. Sen får man själv avgöra om det är "fräscha" däck...
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Häftigt eller något.....

Jag gissar på vilda protester från förarna och att nästa års stora ursäkt för utebliva resultat blir " De där jäkla contidäcken".......

Ja vi har ju hört rossi säga detta så vi blir trötta!
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Om däcken utvecklas fram till nästa vår, så blir det väl fräscha däck?;)

Hänger väl lite på hur "viktig" svensk rr är i Continentals näringskedja..

Jag vet för lite hur deras engagemang i europa och världen ser ut förövrigt. Det återstår att se om sverige/nordenmarknaden är något som man satsar helhjärtat på och verkligen kan/kommer att leverera färska sulor till !
 

MC Doktorn

Guest
Antar att de som tjänar mest på detta är privatförarna med i många fall begränsad budget.

Vad jag förstår var Dunlop dels svåra att få tag på men även dyra.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top