Coola Top Fuel Dragster fakta

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Jag tror att det var på Zatzy jag läste att dom en klar bit över 6000 pållar nu, närmare 7000 med dagens motorer tydligen. Dock så har dom tydligen vissa svårigheter att få ner så mycket i backen... :bow

Om någon av er råkar ha 1000 hästar ni inte behöver så skicka dom i ett PM till mig, jag kan nog fördela dom på mina fordon... :p

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Bj.O.rn skrev:
6000 hästar i tillförd effekt (läs, bränslefödets energiinnehåll) är nåt jag kan tror på, vad man får ut därbak är en helt annan femma, förlusterna på en sån motor måste vara enorma..

Borde vara enklare att räkna ut effekten genom förhållandet Acceleration/vikt/effekt/luftmotstånd...

Det lär ju vara bra mycket mer än 6000hk i tillförd effekt, såvida inte motorerna har en 100%:ig verkningsgrad.

Jag tror också att det är enklare att räkna på slutfarten, luftmotståndet och vikten på ET för att få ut ungefärlig drivhjulseffekt.

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
det roligaste av allt är att det är en 19årig svensk tjej som e ganska duktig på sporten... (3:a på förra EM....) - svider nästan... sen att de accar 0-100km/h på 0,8s.. vad är det mot en bal på slottet.... (alltså ytterst nära den fysikaliska gränsen för vilken acceleration en människa överlever utan syrgas...)

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Vet nån vad en sån rackare väger? Jag kan räkna ut teoretisk effekt på morosostickan om nån hittar viktuppgifter.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Fick fram lite egna uppgifter. Den väger ungefär 1000kg, om däcken har fullt grepp hela repan så åker du på 4,17sek vilket inte är så långt från verkliga tider trots allt.

Baserat på vikten och tiden den där snubben fick i texten så skulle han ha 5626,39hk på bakhjulen :D
Det är ju inte direkt slött. :tummenupp

Men hur bra felar Morosostickan?

Fräna grejer :bow

Men jag läste att vid jump start på afterburn från ett hangarfartyg
så går 0-100 på 0,5sek.
Det lär ju kännas i ryggen=)
Accelerationen är så fruktansvärd att en del av piloterna/förarna får synproblem på grund av de krafter som ögat utsätts för har jag läst. :fakta

coola grejer=)

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Polarens farsa var mek åt Viveka Averstedt -91 och jag hängde med till Sko Uno ett par dagar. Jag förstod aldrig vad som var utmaningen.. Det team med mest pengar och bäst mekaniker vinner. Men visst är det enormt imponerande. Först uppstart i depå där ljudnivån känns fysiskt genom alla celler i hela kroppen och efter några tiondelar sprutar ögonen tårar av all nitrometan. Sedan körningen. Man måste stå vid målgång för att förstå hur fort det går. Har för mig att de hade 60 liter soppa i hennes "bil" som gick åt på de där 400 metrarna. Och alla grunkemojjer i motorn-det var många prylar som de rev ner mellan körningarna och inspekterade/bytte.
Men redan efter en dag gäspade man bara åt hjullyften. Roligast var när det blev lite action som att bromsfallskärmen på någon bil brann upp eller något exploderade (i alla fall från en 14-årings perspektiv..).

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Jag tror att Morosostickan felar en del när det handlar om sådana extrema farter eftersom luftmotståndet blir ganska avgörande, såvida den inte är utformad för T.F-bilar.

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Är det någon som vet om det går något race ner i skåne i sommar.

Hade varit mäktigt att kolla och känna ljudet i magen! :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Varför skulle man inte kunna bänka en sådant monster? Bänkade inte Neil singer (tror han hette så) sin motor i början på 90-talet?
Eller så är det kanske så att alla kör med uppskattade uppgifter :(

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Det är bara att hoppas att Top Fuel Tour besöker Tullinge i sommar med :tummenupp

Det är fan sjukt vad dom går, måste upplevas live för att "förstås" :skrämd

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Bjorn N skrev:
Jag förstod aldrig vad som var utmaningen.. Det team med mest pengar och bäst mekaniker vinner.

Har du luskat ut vad utmaningen var för något? ;)

Tror du fortfarande att mest pengar och bäst mekaniker vinner? Du behöver se fler Top Fuel race. Du tror inte att psyke, reaktionsförmåga, avsaknad av rädsla, respekt, peddle-intuition etc har någon inverkan?

Själv tycker jag att det är lite fjolligt att köra med 4 hjul. Två hjul (utan stödhjul) är mer utmanande, "trots" att det bara går rakt fram.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...