Jag tror intäkterna från privatkopieringsavgifterna är större än alternativet att du inte fick/kunde rippa din CD till MP3 utan tvingades köpa samma skiva igen.
Samtidigt är privatkopieringsavgiften inget man talar högt om från branschens sida, utan vidmakthåller gärna bilden att du ska köpa samma musik om och om igen.
Att branschen sitter på en guldgruva med guldavtal behöver man inte betvivla.
En DJ köper en skiva - intäkt.
Han spelar den på en krog - krogen betalar stim baserat på antal besökare m.m. - intäkt igen.
I vissa länder betalar även DJn en licens att ens få spela upp den redan köpta skivan -
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_DJ_licensing - intäkt igen.
<radiokanal> spelar skivan - intäkt.
Konsument köper skivan - intäkt.
Konsument köper hårddisk för att rippa skivan till MP3 - intäkt.
Konsument köper mobiltelefon - intäkt.
Konsument köper USB-drive - intäkt.
Konsument köper tomma CD-skivor - intäkt.
Konsument köper tomma DVD-skivor - intäkt.
Konsument köper tomma BluRay-skivor - intäkt.
Konsument köper skivan i filform från <online skivbutik> - intäkt.
Spotify - intäkt.
Det är inte så att de vänder femtioöringar under arbetsdagarna precis.