Har funderat lite på en Corvette C4 som sommarbil.
Dom är ju ruskigt billiga numera och säljs oftast i två-pack så handlarna ska bli av med dom.
Exempel
Nu får man ju självklart vad man betalar för och någon äkta muskelbil är det ju inte. Men dom ingår faktiskt i epitetet sportbilar, och med lite mer muskler borde dom väl kunna vara lite kul iaf. Men hur vet man det innan liksom?
Efter att ha funderat och funderat och funderat lite till, så beslöt jag mig för att det var dags att försöka ta reda på vilka fel den lider av och varför man säljer den igen innan ägarpappret har hunnit torka. Så i morse gick jag upp strax innan jag vaknade och begav mig till Hangover Ring för ett test:
Start/Målrakan & Velodromen
Airborn
Backstreet
Karusellen
Hittade inget riktigt rättvist att testa emot så den nyinköpta C4:an ställdes mot en gammal avdankad banracer.
Testobjektet
Körde först med den i originalskick. Men det gick förstås inget vidare så det fick bli att fuska så gott det nu gick med dom förutsättningarna jag hade.
Så efter en stunds mekande var bilen lättad, allt onödigt var rensat från badkar..plastkarossen, magneten bytt mot en starkare och klistrade slicks monterade. Racern kördes fortfarande utan några som helst modifieringar vilket framgår tydligt om man jämför ordningen i depåerna.
Racerdepån
C4 depån
Tävlingsupplägget var att först köra 50 varv var för sig och jämföra dels bästa varvtid och dels totaltiden, och sedan avsluta med ett dragrace.
Racedags då
Varvtiden var om inte en katastrof så iaf en besvikelse.
Varvad igen...
Som närmast låg jag nära 1,5s efter per varv, och någon totaltid fick jag inte trots tre försök då dom flesta försöken slutade någonstans utmed banan som bilden visar.
Brist på väghållning
Behöver jag nämna att den där jävla racern gick lika stadigt som ett märklintåg samtliga 50 varv redan på första försöket?
Racer 1 - C4 0
Nåja, vem bryr sig om det går att svänga med den när det ändå bara är dom klassiska 40,233" som räknas. Eftersom självförtroendet fått sig en knäck så tog jag mig friheten att köra med ett litet handikapp och startade 2mm längre fram. Inte för att det egentligen behövdes, för med lättad kaross och klistrade däck var det ju inget annat än vinst som gällde. Men better safe than sorry som dom säger.
Taggad
Nu jävlar skulle det åkas då. Trodde jag...
Ja jösses viken besvikelse. Stryk med 10".
Vad f-n säger man liksom? Bah...
Racer 2 - C4 0
Slutsatser av testet:
Jag vet fortfarande inte riktigt varför det inte blir bättre än vad det blir. Tycker ju faktiskt att den har en viss potential trots allt. Under banracet var nog den höga tyngdpunkten problemet. Borde inte ha varit så stor skillnad med tanke på att jag hade både bättre däck och starkare magnet men det räcker tydligen inte. Rakt fram finns det inte ens en förklaring. Nyklistrade däck, absolut noll i hjulspinn och gick som på räls hela repan. Nä, det har nog gått troll i dom...
Inser att jag nog inte kommer längre med den och att jag hellre åker vidare med årets sommarbil även nästa sommar.
C4:an är således till salu..... igen. Metalliclack, klistrade däck, repor och diverse lackskrap ingår...
Så passa på att gör en bra affär innan våren kommer och priserna stiger fortare än vattennivån i bäcken bredvid. Den är din för en femtiolapp...
"Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough."
Mark Twain
God fortsättning på Er...
/Strömma
Dom är ju ruskigt billiga numera och säljs oftast i två-pack så handlarna ska bli av med dom.
Exempel
Nu får man ju självklart vad man betalar för och någon äkta muskelbil är det ju inte. Men dom ingår faktiskt i epitetet sportbilar, och med lite mer muskler borde dom väl kunna vara lite kul iaf. Men hur vet man det innan liksom?
Efter att ha funderat och funderat och funderat lite till, så beslöt jag mig för att det var dags att försöka ta reda på vilka fel den lider av och varför man säljer den igen innan ägarpappret har hunnit torka. Så i morse gick jag upp strax innan jag vaknade och begav mig till Hangover Ring för ett test:
Start/Målrakan & Velodromen
Airborn
Backstreet
Karusellen
Hittade inget riktigt rättvist att testa emot så den nyinköpta C4:an ställdes mot en gammal avdankad banracer.
Testobjektet
Körde först med den i originalskick. Men det gick förstås inget vidare så det fick bli att fuska så gott det nu gick med dom förutsättningarna jag hade.
Så efter en stunds mekande var bilen lättad, allt onödigt var rensat från badkar..plastkarossen, magneten bytt mot en starkare och klistrade slicks monterade. Racern kördes fortfarande utan några som helst modifieringar vilket framgår tydligt om man jämför ordningen i depåerna.
Racerdepån
C4 depån
Tävlingsupplägget var att först köra 50 varv var för sig och jämföra dels bästa varvtid och dels totaltiden, och sedan avsluta med ett dragrace.
Racedags då
Varvtiden var om inte en katastrof så iaf en besvikelse.
Varvad igen...
Som närmast låg jag nära 1,5s efter per varv, och någon totaltid fick jag inte trots tre försök då dom flesta försöken slutade någonstans utmed banan som bilden visar.
Brist på väghållning
Behöver jag nämna att den där jävla racern gick lika stadigt som ett märklintåg samtliga 50 varv redan på första försöket?
Racer 1 - C4 0
Nåja, vem bryr sig om det går att svänga med den när det ändå bara är dom klassiska 40,233" som räknas. Eftersom självförtroendet fått sig en knäck så tog jag mig friheten att köra med ett litet handikapp och startade 2mm längre fram. Inte för att det egentligen behövdes, för med lättad kaross och klistrade däck var det ju inget annat än vinst som gällde. Men better safe than sorry som dom säger.
Taggad
Nu jävlar skulle det åkas då. Trodde jag...
Ja jösses viken besvikelse. Stryk med 10".
Vad f-n säger man liksom? Bah...
Racer 2 - C4 0
Slutsatser av testet:
Jag vet fortfarande inte riktigt varför det inte blir bättre än vad det blir. Tycker ju faktiskt att den har en viss potential trots allt. Under banracet var nog den höga tyngdpunkten problemet. Borde inte ha varit så stor skillnad med tanke på att jag hade både bättre däck och starkare magnet men det räcker tydligen inte. Rakt fram finns det inte ens en förklaring. Nyklistrade däck, absolut noll i hjulspinn och gick som på räls hela repan. Nä, det har nog gått troll i dom...
Inser att jag nog inte kommer längre med den och att jag hellre åker vidare med årets sommarbil även nästa sommar.
C4:an är således till salu..... igen. Metalliclack, klistrade däck, repor och diverse lackskrap ingår...
Så passa på att gör en bra affär innan våren kommer och priserna stiger fortare än vattennivån i bäcken bredvid. Den är din för en femtiolapp...
"Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough."
Mark Twain
God fortsättning på Er...
/Strömma
Last edited: