Corvette C4 som sommarbil

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Har funderat lite på en Corvette C4 som sommarbil.

Dom är ju ruskigt billiga numera och säljs oftast i två-pack så handlarna ska bli av med dom.

Exempel
vette3.jpg


Nu får man ju självklart vad man betalar för och någon äkta muskelbil är det ju inte. Men dom ingår faktiskt i epitetet sportbilar, och med lite mer muskler borde dom väl kunna vara lite kul iaf. Men hur vet man det innan liksom?

Efter att ha funderat och funderat och funderat lite till, så beslöt jag mig för att det var dags att försöka ta reda på vilka fel den lider av och varför man säljer den igen innan ägarpappret har hunnit torka. Så i morse gick jag upp strax innan jag vaknade och begav mig till Hangover Ring för ett test:

Start/Målrakan & Velodromen
20150101_205856-1.jpg

Airborn
20150101_210009-1.jpg

Backstreet
20150101_210026-1.jpg

Karusellen
20150101_210049-1.jpg


Hittade inget riktigt rättvist att testa emot så den nyinköpta C4:an ställdes mot en gammal avdankad banracer.

Testobjektet
vette-1.jpg


Körde först med den i originalskick. Men det gick förstås inget vidare så det fick bli att fuska så gott det nu gick med dom förutsättningarna jag hade.

Så efter en stunds mekande var bilen lättad, allt onödigt var rensat från badkar..plastkarossen, magneten bytt mot en starkare och klistrade slicks monterade. Racern kördes fortfarande utan några som helst modifieringar vilket framgår tydligt om man jämför ordningen i depåerna.

Racerdepån
20150101_210529-1.jpg


C4 depån
20150101_210537-1.jpg

20150101_210610-1.jpg


Tävlingsupplägget var att först köra 50 varv var för sig och jämföra dels bästa varvtid och dels totaltiden, och sedan avsluta med ett dragrace.

Racedags då
Varvtiden var om inte en katastrof så iaf en besvikelse.

Varvad igen...
20150101_210131.jpg

Som närmast låg jag nära 1,5s efter per varv, och någon totaltid fick jag inte trots tre försök då dom flesta försöken slutade någonstans utmed banan som bilden visar.

Brist på väghållning
20150101_210426-1.jpg

Behöver jag nämna att den där jävla racern gick lika stadigt som ett märklintåg samtliga 50 varv redan på första försöket?

Racer 1 - C4 0

Nåja, vem bryr sig om det går att svänga med den när det ändå bara är dom klassiska 40,233" som räknas. Eftersom självförtroendet fått sig en knäck så tog jag mig friheten att köra med ett litet handikapp och startade 2mm längre fram. Inte för att det egentligen behövdes, för med lättad kaross och klistrade däck var det ju inget annat än vinst som gällde. Men better safe than sorry som dom säger.

Taggad
20150101_211607-1.jpg


Nu jävlar skulle det åkas då. Trodde jag...
20150101_210312-1.jpg


Ja jösses viken besvikelse. Stryk med 10".
20150101_210242-1.jpg


Vad f-n säger man liksom? Bah...
Racer 2 - C4 0

Slutsatser av testet:
Jag vet fortfarande inte riktigt varför det inte blir bättre än vad det blir. Tycker ju faktiskt att den har en viss potential trots allt. Under banracet var nog den höga tyngdpunkten problemet. Borde inte ha varit så stor skillnad med tanke på att jag hade både bättre däck och starkare magnet men det räcker tydligen inte. Rakt fram finns det inte ens en förklaring. Nyklistrade däck, absolut noll i hjulspinn och gick som på räls hela repan. Nä, det har nog gått troll i dom...

Inser att jag nog inte kommer längre med den och att jag hellre åker vidare med årets sommarbil även nästa sommar.
trabbi.jpg


C4:an är således till salu..... igen. Metalliclack, klistrade däck, repor och diverse lackskrap ingår...
vette2.jpg


Så passa på att gör en bra affär innan våren kommer och priserna stiger fortare än vattennivån i bäcken bredvid. Den är din för en femtiolapp...


"Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough."

Mark Twain


God fortsättning på Er...


/Strömma
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Eloge för gött nyårsledighetsinlägg !! :tummenupp
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top