Corvette vs R6 på krokiga vägar

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Tycker R6:an bara myskör ju.. Inga probs att ta de där kurvorna i 120 minst? Han ligger ju mellan 80 och 120 som max. R6:an måste ju kunna piska skiten ur en vette hur lätt som helst? E väl inga bilar som hakar på en modernare hoj på kurvig väg?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
BillSkullman skrev:
Tycker R6:an bara myskör ju.. Inga probs att ta de där kurvorna i 120 minst? Han ligger ju mellan 80 och 120 som max. R6:an måste ju kunna piska skiten ur en vette hur lätt som helst? E väl inga bilar som hakar på en modernare hoj på kurvig väg?

Voine vad fel du har... 80-120 vaddå, km/h eller mph?

Vilken bil som helst kan gå in i en kurva med lite sladd utan att man dör av det... vilken hoj som helst som får släpp skrämmer sin förare utan dess like. På *kurvig* väg har en modern sportbil (kanske inte vette, men 911 etc) fördel, för den har mer grepp i just inbromsning och i kurvorna. På raka vägar, alltså där vikt/effekt och inte just grepp är avgörande, vinner en modern sporthoj.

Föressten, bäst att ta fram :corn

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Pejo skrev:
vilken hoj som helst som får släpp skrämmer sin förare utan dess like.

Har aldrig fått släpp med hojen.
Är inte det j**ligt svårt att få?
Jag meskör inte direkt heller :rolleyes:
Trodde det var bra mycket bättre väghållning i en hoj..

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
BillSkullman skrev:

Jag har inte heller fått släpp med hojjen - vågar helt enkelt inte gå in så hårt i kurvor med en hoj. Med bil är det bara fräsigt... det gör ju inget om man flyttar sig två dec i sidled...

Om vill veta riktig riktig sanning... jämför varvtider mellan stcc och veidec trophy...

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
BillSkullman skrev:
Lägg ner såpass att knäet ta i å vrid fullt ska du se att du nog får mer än släpp med bakhjulet ;)

*Edit, jag trodde inte jag mes-körde heller förns jag åkte första gången på bana. Fyfan va fort man kan köra med en liten R6a ;)

Last edited:

LalleBalle

Guest
Jag vill bara säga att det är mph på han hastighetsnätare. Det ståt det i hörnet på den :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är MPH! Miles Per Hour! USA, nånstans.

BillSkullman skrev:

Du kör inte din hoj på gränsen. Du kan få råsläpp med R6an vid hårdkurvtagning, både in och ut ur kurvan och mitt i. Öh, varför säger jag att det går? hehe

Du kan även få släpp med bilen om du går in för hårt i en kurvan... behöver jag inte heller säga. lol

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Pejo skrev:
Jag har inte heller fått släpp med hojjen - vågar helt enkelt inte gå in så hårt i kurvor med en hoj. Med bil är det bara fräsigt... det gör ju inget om man flyttar sig två dec i sidled...

Om vill veta riktig riktig sanning... jämför varvtider mellan stcc och veidec trophy...
Jag har prövat det där med att flytta sig mer än 2 dec i sidleds :rolleyes:, och det första man tycker är att det nog vore lika bra att ha gått åt :död
(fyfan va bilar kostar pengar, speciellt på trafikförsäkring)

Sku gärna vilja veta utan att söka (iomed att jag brukar få dåliga resultat) hur mycket det skiljer sig mellan viedec och STCC?

Såg nån artikel nånstans där en KTM räser stordängde en (Grupp A?) bil på 300hk runt en bana anpassad för denne...

granted79

Guest
BillSkullman skrev:

med tanke på att det är mph så e det nog ganska fort han kör typ 230 eller nåt i kurvorna!!! så han myskör ju inte precis!!!

Mechanic_D

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ja
granted79 skrev:
med tanke på att det är mph så e det nog ganska fort han kör typ 230 eller nåt i kurvorna!!! så han myskör ju inte precis!!!

230 är väl ändå att ta i? :7peta
Hastighetsmätaren går väl upp till 110mph lite då och då, det motsvarar ca 170 om jag inte tänker helt fel.

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Cagiva_Mito skrev:
nej, snarare 130kph....mph * 1.609 ger kph

Är det bara jag som tycker att det inte känns särskilt fort i de kurvorna?
Jag är inte särskilt erfaren visserligen men fortare än så tar man dem väl?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Pejo skrev:
Voine vad fel du har... 80-120 vaddå, km/h eller mph?

Vilken bil som helst kan gå in i en kurva med lite sladd utan att man dör av det... vilken hoj som helst som får släpp skrämmer sin förare utan dess like. På *kurvig* väg har en modern sportbil (kanske inte vette, men 911 etc) fördel, för den har mer grepp i just inbromsning och i kurvorna. På raka vägar, alltså där vikt/effekt och inte just grepp är avgörande, vinner en modern sporthoj.

Föressten, bäst att ta fram :corn

Håller med. Vet inte exakt vilken Vette han kör, men det ser ut att vara den nya modellen! Och är det en Z06:a så går det undan vill jag lova :yoparty

"Corvette Z06"

405-hp, 5.7 Liter LS6 V8 engine
6-speed manual transmission
Goodyear Eagle F1 SuperCar Non-Extended Mobility Tires
Power steering cooler
Nurburgring-tested suspension
Titanium exhaust components (mufflers and tailpipes)
Head-Up Display

se mer på http://www.chevrolet.com/corvette/#z06

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det går inte långsamt, men att köra fortare är inga problem, varken för bilen (som inte släpper något i kurvorna vad jag kan se) och hojen (som knappt gasar på dom korta rakorna.... det ser ju inte ens nervöst ut)

Så slutsats: dom kan köra fortare båda 2, men förslagsvis på bana...

//jaG

BillSkullman skrev:
Är det bara jag som tycker att det inte känns särskilt fort i de kurvorna?
Jag är inte särskilt erfaren visserligen men fortare än så tar man dem väl?

Shaggy

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
På väg...
Hela den här diskussionen är ju hypotetisk och förr eller senare kommer argumenten om att en 911 turbo kostar 1500 KKR mot en hoj 100 KKR osv.

Bortsett från ovanstående faktor:
Förr-förra MotoGP-racet tyckte jag kommentatorerna sa att trots att Sete o Rossi stod på duktigt så skulle en F1-bil (utifrån de tider de presterat på banan) varva Moto-GP-förarna redan efter fyra varv.

Om jag kommer ihåg rätt (rätta mig gärna om jag har fel) så det ju ganska imponerande?

/Shag

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hade r6:an legat först så är det inte omöjligt att den hade dragit ifrån corvetten med nuvarande förare. Den ligger ju trots allt och nosar bakom hela tiden.

Otroligt härlig väg. Man får nästan rysningar av att titta :)

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Shaggy skrev:
trots att Sete o Rossi stod på duktigt så skulle en F1-bil (utifrån de tider de presterat på banan) varva Moto-GP-förarna redan efter fyra varv.

Vafan d e ju f-1?
Känns ju orimligt att jämföra det med gathojar? Ok porsche och ferarri-gatbilar men f-1? Förressten nån som vet 0-100 på en R6?

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
F1-bilarna är fruktansvärt snabba runt en bana. I stort sätt alla bilar där man nyttjar downforce i större grad är överlägsna gentemot hojar.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept