Covid-19 viktig information!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Plottade först Sverige relativt världen och eftersom det man i tidigare länk kan se att tredje världen har lägre medianålder tog jag även med Finland.

Jag vill nog hävda att den där förklaringen om äldreboenden är en lögn.

Gjorde jag även en med log-axel för att de gör skillnaden mer synlig.

Som jag förstått så handlar det inte om att Sverige skulle ha fler äldre (så är det ju bevisligen inte som du konstaterar), utan hur man hanterar smittrisken på äldreboendena. Åtminstone är det den anledningen som Region Skåne lyfter fram som en av de främsta orsaker till att man haft färre dödsfall i Skåne än i många andra delar av Sverige och att man t.ex. i Malmö lyckats mota ut smittan från äldreboenden. När corona började bli en realitet i Europa så startade man inom regionen tidigt planering för hur det skulle hindras även i äldrevården. En viktig del som angavs har varit hur personalen varit organiserad, att det funnits chefer på plats som kunnat upprätthålla de smittskyddsåtgärder man tagit fram. Malmö Stad uppger att det faktum att man driver samtlig äldrevård i egen regi som en stor hjälp för att upprätthålla riktlinjerna. Dessutom har regionen ett mobilt ”virus-team” som aktivt letat upp smitta innan den gett synliga symptom. Uppenbarligen har detta lyckats ganska väl.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ofattbart att vi kan vara så här efterblivna som land
00cee6a16e1e12b86f654e0e7b8ed8b9.jpg

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som jag förstått så handlar det inte om att Sverige skulle ha fler äldre (så är det ju bevisligen inte som du konstaterar), utan hur man hanterar smittrisken på äldreboendena. Åtminstone är det den anledningen som Region Skåne lyfter fram som en av de främsta orsaker till att man haft färre dödsfall i Skåne än i många andra delar av Sverige och att man t.ex. i Malmö lyckats mota ut smittan från äldreboenden. När corona började bli en realitet i Europa så startade man inom regionen tidigt planering för hur det skulle hindras även i äldrevården. En viktig del som angavs har varit hur personalen varit organiserad, att det funnits chefer på plats som kunnat upprätthålla de smittskyddsåtgärder man tagit fram. Malmö Stad uppger att det faktum att man driver samtlig äldrevård i egen regi som en stor hjälp för att upprätthålla riktlinjerna. Dessutom har regionen ett mobilt ”virus-team” som aktivt letat upp smitta innan den gett synliga symptom. Uppenbarligen har detta lyckats ganska väl.
Väldigt obehagligt att Malmö Stad väljer att göra politik av detta men föga förvånande.
Är det mer eller mindre Corona i Staffanstorp än i Rosengård förresten?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Väldigt obehagligt att Malmö Stad väljer att göra politik av detta men föga förvånande.
Är det mer eller mindre Corona i Staffanstorp än i Rosengård förresten?

Vem är det som försöker göra politik av det nu? Projicerar du kanske lite, Markus?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vem är det som försöker göra politik av det nu? Projicerar du kanske lite, Markus?
Inte alls men jag förstår att du tog åt dig, samt varför.

Eller var det här neutralt och balanserat?

"faktum att man driver samtlig äldrevård i egen regi som en stor hjälp för att upprätthålla riktlinjerna"

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Inte alls men jag förstår att du tog åt dig, samt varför.

Eller var det här neutralt och balanserat?

"faktum att man driver samtlig äldrevård i egen regi som en stor hjälp för att upprätthålla riktlinjerna"

Ok. Jag tänkte ju att du som är kritisk till hur Sverige hanterat corona-viruset skulle vara intresserad av att hitta konkreta tillvägagångssätt som förbättrar situationen, i landet som helhet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ok. Jag tänkte ju att du som är kritisk till hur Sverige hanterat corona-viruset skulle vara intresserad av att hitta konkreta tillvägagångssätt som förbättrar situationen, i landet som helhet.
Och det skulle vara förstatligande?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Löfven har ju uppfunnit ett nytt tillstånd för att släta över det hela.
Nu har vi en helt normal överdödlighet.

Ur ett historiskt perspektiv kan ju en överdödlighet inte vara normal, men kanske om man antar att det är den här överdödligheten vi kommer ha i framtiden så kan det ju kanske bli det nya normala i framtiden.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Och det skulle vara förstatligande?

Vem säger det? Faktum att Skåne klarat sig bättre än stora delar av landet är övrigt. Vad är det man lyckats med här som övriga landet inte klarat av? Jag har svårt att tro att det skulle bero på att skåningarna är extra osjälviska och säkerhetsmedvetna...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Löfven har ju uppfunnit ett nytt tillstånd för att släta över det hela.
Nu har vi en helt normal överdödlighet.

Ur ett historiskt perspektiv kan ju en överdödlighet inte vara normal, men kanske om man antar att det är den här överdödligheten vi kommer ha i framtiden så kan det ju kanske bli det nya normala i framtiden.

Haha smart. Bara byta referensvärde lite efter vad somm passar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vem säger det? Faktum att Skåne klarat sig bättre än stora delar av landet är övrigt. Vad är det man lyckats med här som övriga landet inte klarat av? Jag har svårt att tro att det skulle bero på att skåningarna är extra osjälviska och säkerhetsmedvetna...
Sverigedemokraternas framträdande roll förmodligen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ok, dryg å sido, att/om man har kontroll på äldreboenden är sannolikt en viktig del. True that Ola

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Jag tror att det är oerhört viktigt att hitta dom kommuner som klarat detta bra och dra lärdom från dom.
Sölvesborg, Örnsköldsvik, Malmö osv.
För jag gissar att detta kommer upprepas inom en inte alltför lång framtid och då måste vi helt enkelt göra det bättre.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Obs, missa ej när AFA-snubbens brud skämmer ut sig/er/oss.

https://www.facebook.com/560498230/posts/10157569120693231/

Det är plågsamt att skåda. Jag fick börja om och det säger något om hur illa det är när så många behövt fler försök för att ta sig igenom. Första gången såg jag ca 1/3 och trodde det skulle fortsätta ungefär så. Det blev värre.

Tycker ändå ni ska beskåda denna evighetslånga historiska fadäs innan alla Winston Smithar gjort sitt för att revidera och låta oss veta vilken bejublad och intellektuellt överlägsen insats utrikesministern gjorde när hon krossade den chanslösa intervjuaren.

I verkligheten måste man beundra S Kelly, även om det är ett tankebrott under Stöfveln.

Do it! I challenge you.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Obs, missa ej när AFA-snubbens brud skämmer ut sig/er/oss.

https://www.facebook.com/560498230/posts/10157569120693231/

Det är känns så underbart befriande att det för en gångs skulle dyker upp en journalist som ställer relevanta frågor till våra politiker.
Och Lindes oförmåga att ge bra svar på någon endaste fråga visar på hur lata våra politiker blivit av att ha denna svenska media som mer verkar utgöra någon slags reklambyrå för politikerna.

Skulle alla journalister vara på det här viset så skulle Sverige se totalt annorlunda ut idag.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år