Covid-19 viktig information!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nu när tex Spanien har en galopperande smitta igen, och det verkar öka på andra håll också. Varför gör vi samma misstag igen och struntar i att testa/ sätta resenärer i karantän när de anländer?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu när tex Spanien har en galopperande smitta igen, och det verkar öka på andra håll också. Varför gör vi samma misstag igen och struntar i att testa/ sätta resenärer i karantän när de anländer?

Jag ser ingen mening med det när smittan är lika utbredd här i Sverige. Det skulle dom ha gjort i januari-februari.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Först släpper man ut smitta i världen, sen profiterar man på det uppkomna läget i världen.
Jag önskar allt mer att resten av världen bojkottar Kineserna.

Bifogat

• SouthChinaSea.jpg
    SouthChinaSea.jpg
    110.1 KB · Visningar: 23

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag sade för drygt fyra månader sedan att detta skulle pågå i fyra månader till!!
Detta virus är skapat i ett laboratorium Kina, och har ingen "naturlig" fiende!
Många har har säkert läst på Internet media etc att detta virus har muterat ett antal ggr.

Man behöver inte vara professor i immunologi för att förstå att något vaccin INTE kan tas fram mot ett virus som muterar hela tiden!

De enda som kan tänkas tjäna pengar på detta är läkemrdelsbolagen vars aktier stiger kraftigt!

Ett ypperligt sätt att förstöra nationer ekonomi och göra detsamma svaga!
Att testa hur många som bär på viruset är MENINGSLÖST utom för de mest utsatta!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ser väldigt normalt ut just nu.

Att medelvärdeskurvan går både under och över medellinjen är gissningsvis inom standardavvikelsen.

Såg tidigare i veckan att Ohio har 0.35% döda, av hela befolkningen, värre än Bronx.
Vet inte varför Ohio fått så hög dödlighet men det skulle motsvara 35000 döda i Sverige. Inte så långt ifrån de 40000 som jag i våras höftade till som slutresultat innan en flockimmunitet.

Bifogat

• dead_21aug.png
    dead_21aug.png
    65.9 KB · Visningar: 11

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och nu kan man tydligen smittas igen...:3freak :4skrika
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...dar-person-blivit-coronasmittad-en-andra-gang

Kan ju bli lite jobbigt om det är sant. :huvet

Lägg till en Argentinsk kvinna idag, också efter 4 månader.
Hur många okända liknande fall finns det nu?

Nu går experterna bananas med påhittade obekräftade förklaringar, som ska få oss att inte tappa hoppet om den där flockimmuniteten.

Team Tegnell borde kanske inte tagit ut målvakten redan i början av matchen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Nu går experterna bananas med påhittade obekräftade förklaringar, som ska få oss att inte tappa hoppet om den där flockimmuniteten.

Och hur verksamt kan ett vaccin bli?
Tar det alla lätt muterade varianter eller måste det fram ett nytt var 5'te månad?
Säkert en skit-korkad fråga för en som är medicinskt kunnig...:)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Och nu kan man tydligen smittas igen...:3freak :4skrika
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...dar-person-blivit-coronasmittad-en-andra-gang

Kan ju bli lite jobbigt om det är sant. :huvet

Och hur verksamt kan ett vaccin bli?
Tar det alla lätt muterade varianter eller måste det fram ett nytt var 5'te månad?
Säkert en skit-korkad fråga för en som är medicinskt kunnig...:)

Aftonbladet är trams. Alltid. Läs inte skiten. Stöd inte skiten. Besök inte skiten.
Även om det finns ett korn av sanning i enstaka fall försöker de alltid vinkla det till största möjliga chockfaktor.

Såhär är det: Personen som återinfekterats blev det av ett SARS-CoV-2 som var något muterat mot det han fått tidigare. Därför var hans antikroppar inte tillräckligt effektiva för att hindra insjuknande helt och hållet. Däremot var de tillräckligt effektiva för att hindra svår sjukdom och han fick bara milda symptom.
Ur ett vetenskapligt perspektiv är det inte det minsta märkvärdigt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Aftonbladet är trams. Alltid. Läs inte skiten. Stöd inte skiten. Besök inte skiten.
Även om det finns ett korn av sanning i enstaka fall försöker de alltid vinkla det till största möjliga chockfaktor.

Såhär är det: Personen som återinfekterats blev det av ett SARS-CoV-2 som var något muterat mot det han fått tidigare. Därför var hans antikroppar inte tillräckligt effektiva för att hindra insjuknande helt och hållet. Däremot var de tillräckligt effektiva för att hindra svår sjukdom och han fick bara milda symptom.

Tack, kvällstidningar är skit, jag vet.
Därför läser jag SportHoj.
För i detta lilla mikrocosmos finns alltid nån som vet. :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

https://www.bbc.com/news/health-53889823
https://www.theguardian.com/world/2...econd-time-stokes-reinfection-fears-hong-kong
https://www.nytimes.com/2020/08/24/health/coronavirus-reinfection.html
https://time.com/5882907/covid-19-reinfection/

Blir det trams bara för att viruset muterat?

Slutsatsen är väl ändå fortfarande densamma? Flockimmunitet blir ändå ett fantasifoster.
Vidare blir hoppet om vaccin också ett ganska svagt halmstrå att greppa eftersom viruset muterar.

Påminner väl lite om vanliga vinterinfluensor, det kommer nya varje vinter så den som vill vaccinera sig behöver nytt vaccin varje vinter. Vilket förstås förutsätter att det finns något vaccin.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Personen som återinfekterats blev det av ett SARS-CoV-2 som var något muterat mot det han fått tidigare. Därför var hans antikroppar inte tillräckligt effektiva för att hindra insjuknande helt och hållet. Däremot var de tillräckligt effektiva för att hindra svår sjukdom och han fick bara milda symptom.

Det där är samma spekulationer som kvällstidningarna tramsat med. Det statistiska underlaget av en enda person är alldeles för litet för att säga att det ÄR på det viset.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är ju ännu ingen som vet hur bra skyddseffekten är på individnivå av genomgången sjukdom. Finns ju ingen sjukdom där skyddseffekten är 100% så det vore konstigt om dessa återsmittsde personer inte hittades för eller senare. Om det sen beror på drift i genomet hos viruset så att antikropparna inte matchar längre eller det är sjunkande nivåer av antikroppar och andra minnesfunktioner i personens immunförsvar är bara gissningar.

En gissning baserad på extrapolering av data är dock att just detta virus inte kommer att drabba samma population mer än en gång. Det är betydligt sannolikare att vi får en ny pandemi med covid-23 om några år....

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
https://www.bbc.com/news/health-53889823
https://www.theguardian.com/world/2...econd-time-stokes-reinfection-fears-hong-kong
https://www.nytimes.com/2020/08/24/health/coronavirus-reinfection.html
https://time.com/5882907/covid-19-reinfection/

Blir det trams bara för att viruset muterat?

Slutsatsen är väl ändå fortfarande densamma? Flockimmunitet blir ändå ett fantasifoster.
Vidare blir hoppet om vaccin också ett ganska svagt halmstrå att greppa eftersom viruset muterar.

Påminner väl lite om vanliga vinterinfluensor, det kommer nya varje vinter så den som vill vaccinera sig behöver nytt vaccin varje vinter. Vilket förstås förutsätter att det finns något vaccin.
Allt levande samt alla virus muterar och utvecklas hela tiden, det är inget nytt och inget onormalt.
Konstaterat är att SARS-CoV-2 har ungefär samma mutationstakt som andra Coronavirus, vilket inte är särskilt snabbt alls och absolut inte i nivå med influensavirus.
När väl ett vaccin kommer får vi hoppas att det ger ett såpass fullgott skydd att spridningen kan stoppas helt förutsatt att en tillräckligt stor del av befolkningen vaccinerar sej.
Man får räkna med att SARS-CoV-2 kommer bli en del av mänsklighetens standardpatogener, och allt eftersom viruset muterar kommer nya vaccinvarianter behöva utvecklas men eftersom mutationstakten är relativt låg blir det långt ifrån varje år.

Flockimmunitet är definitivt möjligt mot Covid-19, men det inte önskvärt eftersom kostnaderna för samhället i liv, lidande och pengar blir orimliga.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
På semestern längs västkusten trängdes det och hånglades runt som inget hänt , nu borde man se effekterna av det men det verkar ha uteblivit nån större puckel

Blev två restauranger som fick stänga då all personal blitt sjuka :gnissla :tuttar

Man borde fått en jävla ökning , vi får la se när skolan rullar och kylan sätter fart på spridningen med rinnande näsor

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Norge och Danmark har kris.
UK införde nya regler igår.
Smittan skenar i stort sett i hela Europa utom Sverige.
Indien hade 95'+ nya fall på en dag.

Det är en stund kvar på den här skiten. :4skrika

Läste att Covid-19 kostat mer än WW2 för UK (vet inte om jag kommer ihåg rätt?).
Och det har kommit tre virus på 10 år ca.
Han som pratade sa att UK omöjligt har råd att sköta nästa våg på samma sätt.
Det kommer bara att vara "survival of the fittest" som gäller framåt. :(

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...