Covid-19 viktig information!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Folkhälsomyndigheten har uppgivit att ”i stort sett alla som dör eller behöver intensivvård är över 80–90 år”, men siffror som SVT har tagit fram visar att hälften av alla coronasmittade som hittills intensivvårdats i Sverige är under 65."

-9 st patienter mellan 20 och 49 år
- 20 st patienter mellan 50 och 65 år
- 20 st patienter mellan 66 och 79 år
- Bara 6 personer på 80 år eller mer

Även i USA visar färska siffror att 47 procent av de som intensivvårdats varit personer under 65 år. I Nederländerna har hälften av de som vårdats på intensiven varit under 50 år.

Sen kanske majoriteten av dessa som får intensivvård och dör är äldre, men vad händer när/om intensivvårdplatserna tar slut?
Det lär ändra ålderspannet av de som går bort ganska radikalt.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/rubrik-79

Samt det är minusgrader här så jag kan inte köra hoj :(

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
"Folkhälsomyndigheten har uppgivit att ”i stort sett alla som dör eller behöver intensivvård är över 80–90 år”, men siffror som SVT har tagit fram visar att hälften av alla coronasmittade som hittills intensivvårdats i Sverige är under 65."

-9 st patienter mellan 20 och 49 år
- 20 st patienter mellan 50 och 65 år
- 20 st patienter mellan 66 och 79 år
- Bara 6 personer på 80 år eller mer

Även i USA visar färska siffror att 47 procent av de som intensivvårdats varit personer under 65 år. I Nederländerna har hälften av de som vårdats på intensiven varit under 50 år.

Sen kanske majoriteten av dessa som får intensivvård och dör är äldre, men vad händer när/om intensivvårdplatserna tar slut?
Det lär ändra ålderspannet av de som går bort ganska radikalt.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/rubrik-79

Samt det är minusgrader här så jag kan inte köra hoj :(

Som du säger, hur många som ligger för intensivvård kanske inte är någon bra indikation över hur många som faktiskt överlever. När det sen börjar bli ont om vårdplatser så blir kan vi nog räkna med återinförd ättestupa.
Och dina siffror visar att om personer över 80 lämnas åt sitt öde så frigör det alltså bara någonstans runt 10% av intensivvårdsplatserna. Ganska snart kommer alltså även 66+ bli bortrationaliserade av vården.

Minns Kina för en månad sedan och sjukhusen de byggde upp på några veckor, det var i princip bara lagerplats för folk att ligga och vänta på döden. Utan möjligheter till avancerad vård.

Endast 6 personer gruppen över 80 och äldre förklaras väl av att de helt enkelt inte är så många av dem kvar.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...skorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Att det är lika många personer i grupperna 50-65 och 66-79 tror jag beror på att gruppen 66-79 vanligtvis är pensionerade och lever mer isolerat. Kanske även mindre socialt liv så.

Skaffa dubbdäck! Eller jag jag tror iofs du bor där det regndäck är bättre lösning i mars.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det ska bli vårdplatser i Mässan, enligt kvällspressen

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du lägger inte 80+ med allvarlig pneumoni på IVA således hamnar de inte i IVAregistret....

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Är de inte i behov av intensivvård?

Farsgubben 83 med KOL i sista stadiet (går på ventilator nattetid men kör bil, handlar själv och friar till en gammal flamma dagtid) blev meddelad redan för tre år sedan att han aldrig kommer att bli ansluten till en respirator.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Farsgubben 83 med KOL i sista stadiet (går på ventilator nattetid men kör bil, handlar själv och friar till en gammal flamma dagtid) blev meddelad redan för tre år sedan att han aldrig kommer att bli ansluten till en respirator.

Ok.

Jäklar är det så illa.
Det är ur ett rent vårdhänseende då. Bedömningen är att man är så illa däran att utfallet är givet oavsett behandling och att det inte är någon ide att ta upp resurser som kan gå till andra som kan bli friska på riktigt.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det verkar vara ett lite lätt problem att hålla 70+are inne.

Mor min tillhör den kategorin.
Jag brukar byta däck på hennes bil när det är dags. Hon brukar komma förbi trotts att det är en 20 mil för henne. Det vill hon även i år och har pratat aktivt om det sista veckorna. Jag har sagt att vi lugnar oss lite och ser vart det bär av innan hon kommer hit.

Jag jobbar så jag är tvungen att ha kontakt med folk. Så jag försöker minimera ned all annan exponering för andra.
Men för mor min är det viktigast att få på sommardäcken just nu.
Har försökt med att jag åker dit och byter dem på plats, men det går icke. Jag har sagt att jag betalar för att någon annan gör det eller betalar böterna om hon blir stoppad, men nej.

Hon går för övrigt ut och handlar, går på apoteket, rastar hunden, klagar på att hyresvärden inte vill renovera lägenheten pga. smittrisken när hantverkare är där. Jag försöker förklarar att hyresvärdar gör så för att de inte vill döda sina hyresgäster. Döda hyresgäster ger inga intäkter liksom.
Men ingen förståelse.
:mattias
Hon var för övrigt sjuksköterska stor del av sitt yrkesliv.
Det går ju liksom inte hota dem med att de kan dö av det. De bryr sig inte :öga
*Suck* liksom...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Jag brukar byta däck på hennes bil när det är dags. Hon brukar komma förbi trotts att det är en 20 mil för henne. Det vill hon även i år och har pratat aktivt om det sista veckorna. Jag har sagt att vi lugnar oss lite och ser vart det bär av innan hon kommer hit.

Jag jobbar så jag är tvungen att ha kontakt med folk. Så jag försöker minimera ned all annan exponering för andra.
Men för mor min är det viktigast att få på sommardäcken just nu.
Har försökt med att jag åker dit och byter dem på plats, men det går icke. Jag har sagt att jag betalar för att någon annan gör det eller betalar böterna om hon blir stoppad, men nej.

Hon går för övrigt ut och handlar, går på apoteket, rastar hunden, klagar på att hyresvärden inte vill renovera lägenheten pga. smittrisken när hantverkare är där. Jag försöker förklarar att hyresvärdar gör så för att de inte vill döda sina hyresgäster. Döda hyresgäster ger inga intäkter liksom.
Men ingen förståelse.
:mattias
*Suck* liksom...

Haha.
Kortfattat men tydligt besked där.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

*Suck* liksom...

Dom är värst, båda mina föräldrar har jobbat inom vården, båda är hjärtsjuka, båda storrökare hela livet.

Isolera sig? Nja, men dom åker inte på skidresa till Italien eller Matresa till Wuhan, inte i år i alla fall...

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Om skolan är stängd är mamma eller pappa hemma med barnet. Vilket i sin tur stannar fabriker, handel, transporter.
Att många länder stänger sina gränser gör ju heller inte underverk för att tex medicin som tillverkas utomlands, där fabriken står stilla, kommer fram till konsument.
Sen är ju risken för panik i leden om detta håller på en längre tid, vi har ju redan sett knivslagsmål över en bal skithuspapper.
Och ju längre det drar ut desto större blir de ekonomiska biverkningarna, är vi på väg in i en depression efter detta?

Precis:tummenupp

tänk om kommunerna bestämmer att stänga förskolorna också & hur skullle det påverka samhället:3freak Då helt plötsligt föräldrar som jobbar inom vården måste ju vara hemma & ta hand om sina ungarna istället... Vem skulle ta hand om de gamla & sjuka då?:va

Själv tycker jag, vi måste fortsätta leva som vanligt annars rasar hela skiten & om vi inte gör det, lär nog dö flera i självmord än Corona pga ekonomiska skäl....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Precis:tummenupp

tänk om kommunerna bestämmer att stänga förskolorna också & hur skullle det påverka samhället:3freak Då helt plötsligt föräldrar som jobbar inom vården måste ju vara hemma & ta hand om sina ungarna istället... Vem skulle ta hand om de gamla & sjuka då?:va

Själv tycker jag, vi måste fortsätta leva som vanligt annars rasar hela skiten & om vi inte gör det, lär nog dö flera i självmord än Corona pga ekonomiska skäl....

Det har man ju redan tagit beslut om, vårdpersonal (bland annat) kommer att få barnomsorg även sen den är nerstängd.

Sen kanske pappa jobbar inom vården och mamma svetsar hytter på Volvo, då löser det sig själv, eftersom Volvo stänger ner.

Hur jävla nära till självmord har ni som tar upp det argumentet?
Folk har genomlidit krig och andra pandemier, men ni börjar knyta snaran när Netflix slutar strömma 4K?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det har man ju redan tagit beslut om, vårdpersonal (bland annat) kommer att få barnomsorg även sen den är nerstängd.

Sen kanske pappa jobbar inom vården och mamma svetsar hytter på Volvo, då löser det sig själv, eftersom Volvo stänger ner.

Hur jävla nära till självmord har ni som tar upp det argumentet?
Folk har genomlidit krig och andra pandemier, men ni börjar knyta snaran när Netflix slutar strömma 4K?

Hahaha... Får jag inte arbeta och gå på gymmet tar jag livet av mig.

Fan jag kommer antagligen förlora 3/4-delar av min årsomsättning ifall jag inte anpassar mig efter det nya läget men inte fan tänker jag ta livet av mig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hahaha... Får jag inte arbeta och gå på gymmet tar jag livet av mig.

Fan jag kommer antagligen förlora 3/4-delar av min årsomsättning ifall jag inte anpassar mig efter det nya läget men inte fan tänker jag ta livet av mig.

Det måste vara jobbigt att vara stadsbo, SATS stänger i ett par veckor och Starbucks tar bort stolarna så man inte kan sitta där med sin vuxenvälling, då är det bara att sätta en kula i pannan...

På landsbygden har dom aldrig haft några gym, man går ut och jobbar i vedhögen, sen dricker man kokkaffe sittandes på en stubbe och beundrar hur vedhögen växer, man får motion och man sparar pengar...

Det kan man göra även i Coronatider.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ok.

Jäklar är det så illa.
Det är ur ett rent vårdhänseende då. Bedömningen är att man är så illa däran att utfallet är givet oavsett behandling och att det inte är någon ide att ta upp resurser som kan gå till andra som kan bli friska på riktigt.
Precis....

Du lägger inte 85 åringar i respirator om de inte har en snabbt reversibel orsak till sitt respiratorbehov. Helt enkelt för att man vet att de ändå inte kommer ur respiratorn.

Och blir man så dålig av en lunginflammation oavsett om den är av coronavirus eller något annan bakterie/virus att man behöver respirator så kommer man att vara dålig i veckor, och så länge överlever inte resten av organsystemen utan du dör i en komplikation till respiratorbehandlingen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Precis....

Du lägger inte 85 åringar i respirator om de inte har en snabbt reversibel orsak till sitt respiratorbehov. Helt enkelt för att man vet att de ändå inte kommer ur respiratorn.

Frågan är var gränsen dras, och hur fort den flyttas beroende på belastning, om ett par veckor kanske vi inte har respiratorer till dom som är 70, några veckor till... Vem vet.

Nu skulle det ha varit gott att ha kalla krigets beredskapslager kvar. 630 respiratorer extra hade gjort skillnad.
Dessutom var den civila sjukvården bättre utbyggd (och spridd över landet) på den tiden.
När det här har blåst över så finns det en del tuffa beslut att ta, baserat på hur det har gått.

Jag såg på nätet att på vissa ställen parar dom ihop patienter med likartad lungkapacitet och sätter Y koppling på slangen från respiratorn, det är inte optimalt, men fungerar hjälpligt och fördubblar patienkapaciteten.

Dom har till och med provat 4 patienter på en maskin och flödet räckte till

https://www.youtube.com/watch?time_continue=202&v=uClq978oohY&feature=emb_logo

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
https://www.vk.se/2020-03-20/sva-vill-hjalpa-till-med-coronatester

"Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) erbjuder sitt labb för att analysera coronaprover. – Vi är redo att ställa våra resurser till förfogande, säger Henrik Ericsson

SVA har Sveriges största laboratorium för djurprover. Nu vill myndigheten kunna hjälpa sjukvården genom att analysera stora mängder coronaprover.
SVA har inte fått en formell förfrågan om att hjälpa till, men man har sedan tidigare fört diskussioner med Folkhälsomyndigheten och Försvarsmakten. Om behov skulle uppstå kan labbet vara igång inom en vecka, enligt Ericsson.
SVA har kapacitet att analysera många prover samtidigt, eftersom antalet individer i ett djurbestånd ofta är högt.
Myndigheten har tre säkerhetslaboratorier där personalen kan analysera virus. SVA har sedan tidigare erfarenhet av att analysera många typer av coronavirus."

Så det finns en myndighet, SVA, som har kapacitet och kunskap att utföra en stor mängd tester i en situation där man från en annan myndighets sida inte längre utför tester då man där saknar kapacitet att göra det i den skalan som behövs.
Vad sägs om att utnyttja den kapaciteten som de erbjuder...?
Typ samarbeta över myndighetsgränserna.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Är otroligt glad för att människor överlag gör mer än vad myndigheterna säger till oss att göra, tror det har och kommer rädda många liv.

.

Mycket fakta delat med lite tankar och åsikter i större skala:

Sydkorea ca 80 döda totalt på ca tre månader, Taiwan bara en enda. Snarlikt för t.ex. Hongkong och Singapore.
Deras kurvor har plattats ut och de är i en helt annan situation än oss europeiska länder.
Om deras åtgärder i slutändan kommer ses som oförsvarbara eller felaktiga/dåliga, såväl socialt som ekonomiskt, får väl framtiden utvisa, men jag har svårt att se det.

För i jämförelse så har Italien nu över 600 döda per dygn(!), totalt över 4000 döda.
Sverige och resten av Europa är fortfarande på samma utvecklingskurva som Italien, fast med 2-4 veckors eftersläp...

Italien har 12,5 intensivvårdsplatser per 100 000 invånare (före deras utbrott av Corona)
samma siffra för Tyskland är 29,2 och för Sverige är det 5,8.

Så balansgången man pratar om kan verkligen inte vara lätt för oss att klara, såväl europeiska länder och i synnerhet Sverige.

.
.

Sen har jag på många olika ställen online läst om människor som misstolkar att det mest är gamla och människor med underliggande sjukdomar som dör.

När man som sjukvårdspersonal sorterar och prioriterar patienter så kallas det triage.

I normala fall så ges vård efter behov - den som klarar sig längst utan vård blir också nerprioriterad och får vänta, därför många av oss har fått sitta många timmar på akuten/i väntrummet, för att det finns och det kommer in andra människor med mer akuta skador/sjukdomar.

Men när sjukvården överbelastas, så tvingas man vända på steken, och likt alla masskadeutfall-övningar jag varit i som stridssjukvårdare så tvingas man prioritera de med bäst chans/förmåga att överleva, övriga tvingas man mer eller mindre lämna för att dö. (I våra scenarion har det nästan alltid handlat om extrema fall som terroristattack eller välriktad artillerield, inte om ett nytt normalläge för många månader framöver...)

Så att det är många gamla och individer med underliggande sjukdomar som dör behöver inte alls betyda att de ändå skulle dö, vi skulle med all sannolikhet kunna rädda även dom, men det är brist på vårdplatser, det är brist på utrustning, det är brist på kvalificerad personal... så de prioriteras ner och lämnas för att dö...
Just nu ca 700 människor per dygn i Italien... och utvecklingskurvan ligger fortfarande på en ökning på ca 33% per dygn...

Dessutom är det inte bara äldre som är en riskgrupp
Antal svenskar i de olika riskgrupperna:
Med diabetes, 500 000
Med astma, 800 000
Med KOL, 700 000
Som får cancer, 50 000 NYA fall per år
Med hjärt-och kärlsjukdom, 2 miljoner
Över 60 år, 2,6 miljoner

(sen kan en individ ingå i flera av riskgrupperna, så det går inte bara räkna ihop alla siffror)

Så visst, i nuläget koncentreras det mycket till "bara de äldre", men ju mer belastning, desto fler tvingas man prioritera bort...

//Självutnämnd allvetare med en stridssjukvårdarutbildning i ryggsäcken, så i princip överbefälhavare av såväl sjukvård som geopolitisk politik och ekonomi på makronivå :p ;)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det måste vara jobbigt att vara stadsbo, SATS stänger i ett par veckor och Starbucks tar bort stolarna så man inte kan sitta där med sin vuxenvälling, då är det bara att sätta en kula i pannan...

På landsbygden har dom aldrig haft några gym, man går ut och jobbar i vedhögen, sen dricker man kokkaffe sittandes på en stubbe och beundrar hur vedhögen växer, man får motion och man sparar pengar...

Det kan man göra även i Coronatider.

Visst skall man vara rätt bitter om man hänger sig för att gymmet stänger. Men blir man uppsagd och inte har råd att behålla hemmet, vilket kanske inte familjelivet reder upp, och ska man sen försöka börja på ny kula med skuldsanering när hela arbetsmarknaden ligger på knäna efter några månader tvärbroms så kanske det inte är så långt kvar för många.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS