Covid-19 viktig information!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Läste en artikel igår om att 40-talister, alltså 70-plusare struntar i alla förmaningar om att hålla sig inne, trots detta går dom gärna ut och handlar tillsammans och strosar runt i affärer.
Det verkar stämma, kom just hem efter en timmes löprunda (sakta promenad) och det enda jag såg ute var just typ 70-plusare, inte fan flyttar dom på sig, nää ut i cykelbanan med dig gubbjävel :mad:

Drabbar det bara dom som envisas med att gå ut och umgås må det ju vara skitsamma, dom har gjort sitt val, men dom drar ju runt smittan bland såna som tar det här på allvar, som har isolerat sig och som inte vill dö.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Sedan forskare i Kina isolerat viruset och i januari informerat omvärlden om det nya coronaviruset sars-cov-2 genetiska kod är det möjligt för medicinska laboratorier att producera högkänsliga testkit. Provet för sars-cov-2 tas med en provtagningspinne, transporteras i ett provrör till ett laboratorium och analyseras sedan på jakt efter spår av genetiskt material från sars-cov-2"
"Ett exempel är att forskningsinfrastrukturen ”Science for life laboratory” i Stockholm och Uppsala som är högt kompetenta inom området och nu är villiga att med stöd av Wallenbergstiftelsen prioritera detta.
Förutsatt att detta förslag accepteras av myndigheterna och att ett antal byråkratiska hinder övervinns så skulle verksamheten kunna startas inom någon vecka för att kunna bidra med många tusen tester i veckan"

https://www.dn.se/debatt/akut-att-sverige-testar-fler-forskningslabb-kan-hjalpa-till/

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag pratade med en som säljer medicinsk analysutrustning till veterinärer, deras maskin gick att använda till att analysera coronatester, och finns hos väldigt många veterinärer.

Jag vet inte hur stort analysbehovet är, eller hur deras maskin funkar, men sitter flaskhalsen i att analysera proverna så finns där en resusrs.
Folk kan nog vänta på provsvar om deras katt är gravid eller om hunden har en inflammerad tånagel...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är lite som det här.
Det finns ett företag i Ystadstrakten som tillverkar maskiner som gör desinfektionsvätska och som renar vatten.
Det är inte alkoholbaserat, utan baserat på hypoklorsyra. Det går att desinfektera ytor med och blandar man in gel så är det som handsprit.
De har satt upp en maskin i en gammal industrilokal och tillverkar 10 000 liter om dagen. Detta skänks sedan bort till företag och lokalbefolkning.
Källor:
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-18/han-skanker-10-000-liter-desinfektionsmedel-man-kan-inte
https://www.anolytech.se/delar-ut-gratis-hand-och-ytdesinfektion-pa-fredag-och-lordag/

Trevligt iniativ och stort tack till företaget för det.
Men, när man samtidigt ser att man flyger in 1500 liter av samma vätska från Asien till Bromma (källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8o2ba/har-landar-flyget-med-15-ton-desinfektionsmedel ) så känns det som att företaget i Ystad skulle kunna sälja några maskiner till Sthlm.
Vad sägs om att man sätter upp en sån maskin vid varje större sjukhus i Sverige.
Tänk att alla större sjukhus i landet skulle kunna tillverka 10 000 liter handsprit om dagen.
Jag säger inte att han skall göra detta gratis, utan han säljer maskinerna och med tanke på att han ger bort produkten gratis just nu så lär priset vara humant.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad sägs om att man sätter upp en sån maskin vid varje större sjukhus i Sverige.
Tänk att alla större sjukhus i landet skulle kunna tillverka 10 000 liter handsprit om dagen.
Jag säger inte att han skall göra detta gratis, utan han säljer maskinerna och med tanke på att han ger bort produkten gratis just nu så lär priset vara humant.

Vad sägs om att alla sjukhus i Sverige skulle ha ett rum i källaren med en sån maskin som beredskap?

Jag menar inte just nu, jag menar att alla sjukhus alltid skulle ha det, i förväg, innan det behövs.
Lite som en BEREDSKAP (jag vet att det är ett fult ord nuförtiden, men på 60-70-80 talet var det inte det)
Sjukhus har ju Dieselgeneratorer, om strömmen skulle gå, man har batteribackup om diesegeneratorn inte skulle starta osv...

Varför är det helt plötsligt skamligt att ha beredskap på annat, bristande transportkedjor, pandemier, eller "ofred" (man får inte säga Krig längre)

Det här är förmodligen inte den sista "situationen" vi kommer att behöva hantera.

Som barn övade vi kärnvapenkrig på skolan, utrymmning till skyddsrum, hur man handvevade ventilationsanläggningen och ställde i ordning skyddsrummen som fanns i källaren, hur klassrummen skulle ställas i ordning till sjuksalar, osv, ingen av oss tog skada av att kunna det.
Beredskap var något man var stolta över.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför dör så många i Italien av Covid-19

Derfor dør så mange i Italien
1. Italien er det land i verden med næstflest ældre mennesker. Med en andel på 23 procent af befolkningen over 65 år er italinerne kun overgået af Japan, der topper med 27,5 procent.
2. Italien har store problemer med rygning og derfor dårlige lunger især blandt ældre mænd.
3. Der arbejdes ud fra en teori om et kæmpe mørketal. Ligesom I Danmark har Italien nu ændret taktik og besluttet kun at teste dem med alvorlige symptomer. Derfor er dødelighedsprocenten reelt lavere.
4. Et udbrud på hospitalerne, der har skabt yderligere problemer.
5. I Italien er der større tradition for at ses med sin familie meget tit. Derudover bor mange sammen i store familier, og dermed er eksempelvis bedsteforældre mere udsatte.

från
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/derfor-doer-saa-mange-i-italien/8060117

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad sägs om att alla sjukhus i Sverige skulle ha ett rum i källaren med en sån maskin som beredskap?
Varför bara ha det i beredskap. Det måste väl vara ganska ekonomiskt att kunna tillverka egen desinfektionsvätska även utanför kriser. :tummenupp

Jag håller med dig att vi måste ha högre beredskap när det gäller sådana här situationer och andra liknande.
Ett civilt försvar helt enkelt.
Jag är till och med för en civilförsvarsplikt jämte den militära plikten. Där alla invånare gör en kortare plikt som t.ex. brandman, light-sjuksyrra, osv.
Tänk om vi skulle råka ut för en massa skogsbränder ett år. Jag vet, det kommer ju aldrig ske liksom...
Då skulle staten kunna kalla på 20 000 utbildade brandbekämpare som röjer brandgator och bekämpar eld. Dessa skulle för sin utförda plikt få en dagpenning, tack och medalj från staten samt en rejäl dos av "jag bidrar verkligen till det här landet" känsla.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför bara ha det i beredskap. Det måste väl vara ganska ekonomiskt att kunna tillverka egen desinfektionsvätska även utanför kriser. :tummenupp

Jag håller med dig att vi måste ha högre beredskap när det gäller sådana här situationer och andra liknande.
Ett civilt försvar helt enkelt.
Jag är till och med för en civilförsvarsplikt jämte den militära plikten. Där alla invånare gör en kortare plikt som t.ex. brandman, light-sjuksyrra, osv.
Tänk om vi skulle råka ut för en massa skogsbränder ett år. Jag vet, det kommer ju aldrig ske liksom...
Då skulle staten kunna kalla på 20 000 utbildade brandbekämpare som röjer brandgator och bekämpar eld. Dessa skulle för sin utförda plikt få en dagpenning, tack och medalj från staten samt en rejäl dos av "jag bidrar verkligen till det här landet" känsla.

Tja, i vanliga fall är det nog inte många sjukhus som behöver 10 000 liter handsprit om dagen, men självklart ska man köra maskinen en gång om året (eller mera) och utbilda personal på den, då kan man ju ställa dom flaskorna i förrådet sen så slipper man köra omkring handsprit på lastbilar...

Civilplikt för alla som inte gör värnplikt är inte heller en dum idé, sonen valde bort värnplikten då han hade flera bra jobberbjudanden direkt efter avslutad skolgång, andra i hans generation valde bort värnplikten för att vara arbetslösa och sitta hemma och spela TV spel.
Han har dock kollat lite på frivillgorganisationer då han vill hjälpa till, och tycker det är kul att vara ute i skog och mark, dock har han småbarn och det tar ju sin tid, dessutom kommer han nog att behövas på sitt jobb även i krig/kris

Dottern sökte till GMU efter avslutad gymnasieutbildning, trots att hon fick erbjudande om anställning på sin praktikplats, och trivdes alldeles utmärkt med att göra GMU'n, då hon inte är den typen som har problem med att bli smutsig, bära vapen eller att bajsa i skogen, och hon funkar bra i "grabbiga miljöer".

När jag själv lumpade hade jag en bekant som absolut inte ville göra lumpen (typisk kontorsnisse), så han fick vapenfri tjänst (han hade hoppats på frisedel), och efter det sadlade han om och jobbar inom räddningstjänsten, han insåg själv att han inte var en kontorsnisse innerst inne, det hade han aldrig insett utan att göra vapenfri tjänst inom räddningstjänsten.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Vissa saknar det för att dom är för motsträviga mot förändringar, för fega för att ta ett nytt steg men du har sant, alla har inte den möjligheten och om jag har det i tillräckligt grad återstår att se. Men jag ser det positivt och tror att i förlängningen kanske slutar med att jag får nya intäkter på längre sikt.

Men jag känner andra företagare som verkligen inte kan mer än just det dom gör och gjort i nästan ett helt arbetsliv och vad fan ska dom göra nu? Jag hoppas att ingen av dom tar livet av sig i alla fall.

Det hoppas jag också:tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sjukhus har ju Dieselgeneratorer, om strömmen skulle gå, man har batteribackup om diesegeneratorn inte skulle starta osv...
Jag vill inte vara petig, men man har inte batterierna som backup ifall dieslarna inte startar, utan för att hålla spänningen uppe medan dieslarna startar. På ett av dom nya stora sjukhusen i Stockholm (Solna för att vara mer exakt) har man inte ens batterier, utan stora roterande vikter som innehåller så mycket energi att dom driver generatorerna medan dieslarna startar. Miljövänligare än batterier och blir aldrig sämre med tiden :tummenupp

Sen håller jag till fullo med om att vi behöver ett bättre utbyggt försvar som kan stötta civilsamhället i kris och krig, ett civilförsvar som kan hålla igång viktiga civila funktioner i kris och krig, och en integration i ett totalförsvar där man redan från början har en inövad struktur. Vid skogsbränderna 2018 tog det ju veckor innan dom lyckades få fungerande kommunikation mellan alla aktörer, för 30 år sedan hade alla kommuner ledningsrum i bergrum där alla hade sin plats enligt övade rutiner, så man kunde vara i full drift efter timmar, med allt från kommunledning, sjukvård, räddningstjänst, polis mm.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Här i Västerbotten behövs det inte. Vi har god kompetens att tillverka själva på Norrlands universitetssjukhus, vilket även kommer starta de närmsta veckorna.
Ett mindre problem är att alla handpumpar är restade hos leverantörerna. Det löser vi genom att återanvända.

Angående Corona-proverna så kommer det i dagsläget ca 60-70 prover per dygn, och det är något som vi på Klinisk mikrobiologi klarar av. Vår maxkapacitet antas ligga runt 200 prover per dygn med ordinarie personal och arbetstider. Dygnet-runt bemanning så kan vi förmodligen köra dubbelt så många. Om sedan universitetet och övriga avdelningar på sjukhuset kör tester har jag svårt att se att vi inte skulle hinna med även under toppen av epidemin. Problemet som kan uppstå är att vi inte får tillräckligt med reagens.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Senaste trenden:

Tyska virusrebeller möts för coronafester – hostar på äldre och ropar ”corona”

källa: Omni

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Hoj
Suzuki 1100
Senaste trenden:
Tyska virusrebeller möts för coronafester – hostar på äldre och ropar ”corona”
källa: Omni

På måndag införs samlingsförbud i Tyskland, max 2 personer åt gången, så bönpallen kan lagligt beträdas.

Idag svamlar Stefan Löven till nationen med anledning av coronapandemin.
Det fem minuter långa talet sänds i Svt2 och på SR klockan 21.15
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7435468

Sändningen på Ekot startar 21.14
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1482360?programid=4540

Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Nyheter