Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag trodde vi tjatat färdigt om hur hur förfärligt många Sverige lyckats ha ihjäl men om ni nu vill diskutera den saken igen så.

Av drygt 200 länder ligger vi, landet som påstår sig ha världens bästa sjukvård på 43e sämsta plats, från slutet i antal döda per miljon invånare.
Många länder med betydligt sämre förutsättningar har färre döda.

Ni tycker alltså det är hedervärt presterat av FoHM och regeringen att 3/4-delar av världens länder lyckats bättre än oss? Trots att vi har bland världens högsta skatter som betalar gratis sjukvård vilket många andra länder inte har.

Det är som att vara stolt för att ha fått en 2a i betyg trots att man haft rika föräldrar som lagt extra pengar på dyra speciallärare.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vi kan ju jämföra med våra närmsta grannländer och se hur många döda per capita de har. Utan extrema lock-downs eller maskkrav på högre nivå än vad vi har.

Ja, det finns länder längre bort som har lyckats sämre än oss. Men nog fanns det potential till 14000 färre döda eller så om man exempelvis jämför med Norge. Som förvisso får sägas ha klarat sig extremt bra.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kollade på
och där ligger vi på plats
43 Sverige 1452 döda/1000000 invånare
49 Ryssland 1402
62 Tyskland 1118
70 Estland 1014
109 Danmark 455
135 Finland 191
145 Norge 155
156 Island 96
177 Färöarna 41
212 Grönland 0
Det har varit mycket snack i Sverige om att det är viktigt hålla avstånd.
Och ju mer glesbefolkat ett land är, dessto lättare är det att hålla avstånd.
Våra grannländer Finland och Norge har ungefär samma befolkningstäthet som Sverige
men har betydligt färre döda.
Danmark har 3 ggr så hög befolkningstäthet som Sverige men 1/3 så många döda/1000000 invånare.
Jag säger som Frode Forland:

Så långt talar dödstalen för sig själva​

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Poängen i artikeln går uppenbarligen de flesta förbi.

Dessutom tycks ju själva inledningsförloppet, främst kring äldreboenden i utsatta områden också gå de flesta förbi, trots att det torde ha genomlysts åtminstone 100 ggr.

Är det för att man själv har ett så enormt behov av att försöka misskreditera ”myndigheterna” eller är det för att man av oklar anledning fastnat i ett narrativ framfört av ”alternativa” medier?

Svårt att veta ärligt talat.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fattar inte. Det har väl med nyhetsvärde att göra. Vi är inte just nu en extrem att tala om, därför finns inte ett lika stort nyhetsvärde i att skriva om sverige.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Poängen i artikeln går uppenbarligen de flesta förbi.

Dessutom tycks ju själva inledningsförloppet, främst kring äldreboenden i utsatta områden också gå de flesta förbi, trots att det torde ha genomlysts åtminstone 100 ggr.

Är det för att man själv har ett så enormt behov av att försöka misskreditera ”myndigheterna” eller är det för att man av oklar anledning fastnat i ett narrativ framfört av ”alternativa” medier?

Svårt att veta ärligt talat.
Är väl inte så konstigt.
Enligt artikeln är det förbjudet jämföra olika länder med varandra.
Tex. Sverige med Norge och Finland, Länder med ungefär samma befolkningstäthet som Sverige
Men varför det är förbjudet framgår inte.
Men att jämföra med andra länder görs ju av många, ta tex (s) löfte / målsättning / vison (?) jag finner väl inte rätt ord om EUs lägsta arbetslöshet. Men nån vet säkert vad rätt ord är.
Så varför ska man inte kunna jämföra antalet döda med covid. Precis som antalet trafikdöda, arbetslösa ?
Citat:
"At this point it’s positively absurd to lend credence to the absurd media, expert and Twitter narrative that claims Sweden can only be compared to its neighbors."
slut citat

Bifogat

• InteTillåtetJämföra.png
    InteTillåtetJämföra.png
    13.4 KB · Visningar: 9
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad var det vi blev uppläxade med förra året?
Covid är minsann inget världsmästerskap i att rädda liv, man kan välja att låta folket dö också.

Kanske inte exakt citat men det var så jag tolkade budskapet.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Det knepiga med denna frågan är att det är både en politisk fråga och en fråga för forskare och experter.

När det gäller politiska frågor är transparens kring information och beslut, jämförelser mellan länder osv en viktig del i ansvarsutkrävandet som måste finnas i en parlamentarisk demokrati. Men då handlar det om politiska frågor som i grunden bygger på värderingar, målsättningar och prioriteringar.

Får frågor som inte är politiska utan handlar om att som experter skaffa så bra kunskap som möjligt och ge rekommendationer blir det sällan speciellt bra om man behandlar dem som om det vore politiska frågor där ansvar skall utkrävas osv. Eftersom nya framåtskridande inom forskning och kunskapsbyggande ofta bygger på att man behöver förkasta eller omvärdera tidigare känd kunskap blir det viktigt att kunna vara transparent och sanningsenlig i allt man gör, även när man har fel. Skulle det då utkrävas ansvar för att man hade fel skulle det skapas incitament till att försöka dölja detta. Däremot kan förstås experter vara inkompetenta, vilket i en fungerande meritokratisk process då bör leda till att de inte blir långvariga i en sådan position.

I och med att Covid-frågan ligger i gränslandet mellan politik och kunskap/forskning skapas gränsdragningsproblematik från bägge håll. Vi ser politiker som gärna duckar och hänvisar till forskning och experter trots att besluten handlat om hur man väljer att prioritera när saker ställs mot varandra och det blir målkonflikter. Detta är politiska beslut som man borde kunna avkrävas ansvar för. Omvänt ser vi också expertmyndigheter som börjar agera politiskt, dvs där man inte bara ger information och rekommendationer baserat på kunskapsläget utan också väger in politiska värderingar om vad som är viktigast när saker ställs mot varandra. Om dessa prioriteringar handlar om myndigheter som agerar utifrån de direktiv som politikerna beslutat om och det är tydligt och transparent kan det väl vara ok, men ofta är det inte helt tydligt, utan det framställs som att man enbart agerar utifrån kunskapsläget, när det ligger politiska prioriteringar inbyggt i besluten.

Sammanfattningsvis: Som politiker bör man kunna avkrävas ansvar eftersom politiska beslut bygger på prioriteringar grundade i mål och värderingar. Som forskare eller expert bör man avhålla sig från att agera politiskt. Tror vi har en del att jobba på i Sverige när det gäller båda dessa saker.

Last edited by a moderator:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag kollade på
och där ligger vi på plats
43 Sverige 1452 döda/1000000 invånare
49 Ryssland 1402
62 Tyskland 1118
70 Estland 1014
109 Danmark 455
135 Finland 191
145 Norge 155
156 Island 96
177 Färöarna 41
212 Grönland 0
Det har varit mycket snack i Sverige om att det är viktigt hålla avstånd.
Och ju mer glesbefolkat ett land är, dessto lättare är det att hålla avstånd.
Våra grannländer Finland och Norge har ungefär samma befolkningstäthet som Sverige
men har betydligt färre döda.
Danmark har 3 ggr så hög befolkningstäthet som Sverige men 1/3 så många döda/1000000 invånare.
Jag säger som Frode Forland:

Så långt talar dödstalen för sig själva​

Att ett land är glest befolkat är ingen garanti för att färre blir smittade. Det har även med rörligheten att göra. Det vill säga hur mycket vi reser. Antalet avlidna som vi har fått från FHM och andra länder är med Covid-19, och INTE av Covid-19! Stor skillnad. Intressant vore att få veta hur många som avlidit som en direkt följd av Covid-19, också av jabben.

Har i min bekantskapskrets en som avlidit av covid-19 och fyra p g a brist på pengar till sjukvård.
Statistik: 5 avlidna med Covid-19. Enklast att föra statistik på detta sätt speciellt när man vill skrämmas.
"Låter stort när katten skiter".

Hur många som avlider i sjukvårdskön, och lider för att de inte får den vård de behöver, eller får men för resten av livet är det väldigt tyst om. Kanske lika bra det. Siffrorna kan vara skrämmande stora. Och de 272 barnfamiljer som blivit vräkta p g a dålig ekonomi/arbetslöshet.

Har en kollega där sonen har fått operationen inställt tre gånger. Han hörde av sig till sjukhuset och sade:
-Ge mig inte en tid för operation förrän ni vet att jag kan bli opererad för jag vet inte om jag klarar det psykiskt för en operation som sedan inte blir av. Han är 23 år gammal. Skadan i nacken uppkom p g a "misstag" av kirurgen vid tidigare operation.

PS: Det tog ca fem år innan världen trodde på att nazisternas koncentrationslägren existerade och dödade judar i gaskamrar etc. Nu åttio år senare finns dem som hävdar att de aldrig funnits.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
antalet suicid var färre 2020 jämfört med 2019

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Att ett land är glest befolkat är ingen garanti för att färre blir smittade. Det har även med rörligheten att göra. Det vill säga hur mycket vi reser. Antalet avlidna som vi har fått från FHM och andra länder är med Covid-19, och INTE av Covid-19! Stor skillnad. Intressant vore att få veta hur många som avlidit som en direkt följd av Covid-19, också av jabben.

Har i min bekantskapskrets en som avlidit av covid-19 och fyra p g a brist på pengar till sjukvård.
Statistik: 5 avlidna med Covid-19. Enklast att föra statistik på detta sätt speciellt när man vill skrämmas.
"Låter stort när katten skiter".

Hur många som avlider i sjukvårdskön, och lider för att de inte får den vård de behöver, eller får men för resten av livet är det väldigt tyst om. Kanske lika bra det. Siffrorna kan vara skrämmande stora. Och de 272 barnfamiljer som blivit vräkta p g a dålig ekonomi/arbetslöshet.

Har en kollega där sonen har fått operationen inställt tre gånger. Han hörde av sig till sjukhuset och sade:
-Ge mig inte en tid för operation förrän ni vet att jag kan bli opererad för jag vet inte om jag klarar det psykiskt för en operation som sedan inte blir av. Han är 23 år gammal. Skadan i nacken uppkom p g a "misstag" av kirurgen vid tidigare operation.

PS: Det tog ca fem år innan världen trodde på att nazisternas koncentrationslägren existerade och dödade judar i gaskamrar etc. Nu åttio år senare finns dem som hävdar att de aldrig funnits.
Och vad man gör för att minska smittspridningen. Rörligheten.
Tex
Provtagning på samtliga som kommer till landet.
Karantän för samtliga som kommer till landet och saknar sympton tillräckligt länge för om de är smittade ska få symptom och om dom får symptom karantän i 2 dagar efter febern borta.
Karantän för samtliga som kommer till landet och och har symptom till symptomen borta.
Osv.
I somras var det krav på negativ test högst 24 timmar gammalt + 5 dagars karantän för bosatta i Norge när dom reste in efter utlandsresa.

Det enda jag hört om Sverige är att utlänningar på semester ej varit välkommna.
Men ska du jobba i Sverige t.ex söka jobb eller tigga, inga problem
Annars fritt fram, Sverige har prioriterat rörligheten.

Apropå: Nu åttio år senare finns dem som hävdar att de aldrig funnits.
Jag har faktiskt inte sett en artikel i traditionella medier 2021 om att i år är det 100 år sedan Sveriges Riksdag med acklamation godkände en motion som var undertecknad av riksdagsmän från alla riksdagspartier , däribland bondeförbundaren Nils Wohlin och den socialdemokratiske psykiatrikern Alfred Petrén - de båda motionerar senare också för tvångssterilisering.
Allt tyder på att motionen om ett rasbiologiskt institut var författad av docenten , Herman Lundborg som blev den förste chefen för institutet.

Så jag undrar hur många som känner till SIFR i Sverige idag ?
Citat:
"Sverige blev under 1920-talet första hälft känt som ett föregångsland när det gällde rasbiologisk forskning. Uppsalainstitutet var världens första statliga institut för rasbiologi.
Dess tyska motsvarighet tillkom 1927 och organiserades efter svensk modell. Det tyska institutet leddes till en början av Eugen Fischer, läkare och antropolog."
slut Citat

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ha! Och Two Stroke Man som inte trodde vaccinerade skulle sköta sig när restriktionerna släpptes!
Skärmklipp.PNG

:3freak :crash :4skrika:huvet

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Något av det mest korkade i smittspridningsfrågan stod SLs kommunikationsansvariga för: Det finns ingen risk för smitta i kollektivtrafiken.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hepp, undrar om vadslagningsfirmorna tillåter bet på antal döda i vinter?
Annars är det väl bara att luta sig bakåt med popcornskålen och invänta mitten av november då jag antar att vi börjar kunna skönja resultatet av detta.

Men Brooklyn kanske kan läxa upp oss med ett försvarstal för regimen redan nu.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hepp, undrar om vadslagningsfirmorna tillåter bet på antal döda i vinter?
Annars är det väl bara att luta sig bakåt med popcornskålen och invänta mitten av november då jag antar att vi börjar kunna skönja resultatet av detta.

Men Brooklyn kanske kan läxa upp oss med ett försvarstal för regimen redan nu.
Bara att acceptera att alla som inte vaccinerar sig ungefär var sjätte månad kommer bli smittade förr eller senare.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du tror alltså inte att vaccinerade kommer bli smittade?
Jo, men inte alla, verkar ju som nyvaccinerade har ett gott skydd mot infektion men det klingar ju av snabbt så bara fylla på och hoppas på det bästa för de som behöver det.

Vi som inte behöver det, vi friska"unga"kan ju bara acceptera att det blir så eller fylla på med täta intervall.

Det är ju inte så farligt för oss som är friska, har sannolikt haft det själv tidigt men fick ju inte testas då, så det är väl bara att ta det som det är.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA