Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, men inte alla, verkar ju som nyvaccinerade har ett gott skydd mot infektion men det klingar ju av snabbt så bara fylla på och hoppas på det bästa för de som behöver det.

Vi som inte behöver det, vi friska"unga"kan ju bara acceptera att det blir så eller fylla på med täta intervall.

Det är ju inte så farligt för oss som är friska, har sannolikt haft det själv tidigt men fick ju inte testas då, så det är väl bara att ta det som det är.

Ja vi lär få ta det som det är, ytterligare 15000 döda varav 5000 fullvaccinerade innan året är över. Inga problem för de flesta av oss, men kanske ett problem för de politiker som snart vill bli omvalda

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hepp, undrar om vadslagningsfirmorna tillåter bet på antal döda i vinter?
Annars är det väl bara att luta sig bakåt med popcornskålen och invänta mitten av november då jag antar att vi börjar kunna skönja resultatet av detta.

Men Brooklyn kanske kan läxa upp oss med ett försvarstal för regimen redan nu.

Jag kan i vart fall läxa upp dig för att du drar felaktiga slutsatser av vad jag har sagt och inte sagt. :)

Försvarstalen i den mån de förekommit har snarare rört det faktum att avstånd och handhygien är det enda som kan bromsa pandemin, att globalt heltäckande vaccineringsgrad är det enda som kan få pandemin att falna och att det är ungefär det som FHM har sagt hela tiden.

Sedan att olika prognoser varit uppåt väggarna är inte konstigt då kunskapsläget varit i ständig utveckling men ju längre tiden går desto mer får man nog anse att just FHM hanterat hyfsat i jämförelse med de flesta andra länder. Och det är inte över ännu.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan i vart fall läxa upp dig för att du drar felaktiga slutsatser av vad jag har sagt och inte sagt. :)

Försvarstalen i den mån de förekommit har snarare rört det faktum att avstånd och handhygien är det enda som kan bromsa pandemin, att globalt heltäckande vaccineringsgrad är det enda som kan få pandemin att falna och att det är ungefär det som FHM har sagt hela tiden.

Sedan att olika prognoser varit uppåt väggarna är inte konstigt då kunskapsläget varit i ständig utveckling men ju längre tiden går desto mer får man nog anse att just FHM hanterat hyfsat i jämförelse med de flesta andra länder. Och det är inte över ännu.

Jag gjorde i alla fall uppenbarligen alldeles rätt gissning i inlägget du citerade. :rofl

Raderad medlem 51742

Guest
Man kan väl helt enkelt konstatera att pandemin officiellt är över, inte för att problemet är överblåst på något sätt, utan för att man från officiellt håll inte längre anser att nyttan av restriktioner överväger nackdelen med dessa, ur ett samhällsperspektiv.

Kan dock tycka att man kunde varit betydligt tydligare om att detta är en trade-off så att människor i högre utsträckning själva skulle bli medvetna om och värdera riskerna i förhållande till sitt eget agerande. Detta hade man kunnat göra genom att ha kvar tydliga rekommendationer om att vara försiktig på olika sätt - det är trots allt bara rekommendationer ändå.

Inte för att jag har en överdrivet stor tilltro till människors förmåga att tänka själva, men nu får man ju nästan intrycket att folk tolkat budskapet som att Tegnell uppmanat alla att omedelbart uppsöka närmaste nattklubb, att slicka på minst 10 dörrhandtag på vägen dit och att det inte är något som helst problem med om arbetsgivare klämmer in minst 10 hostande och snörvlande småbarnsföräldrar per kvadratmeter i de underdimensionerade kontorslandskapen.

Det viktigaste är ju trots allt inte vad som påverkar smittspridningen på riktigt utan att man säga "vi följer givetvis FHM:s rekommendationer".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan väl helt enkelt konstatera att pandemin officiellt är över, inte för att problemet är överblåst på något sätt, utan för att man från officiellt håll inte längre anser att nyttan av restriktioner överväger nackdelen med dessa, ur ett samhällsperspektiv.

Kan dock tycka att man kunde varit betydligt tydligare om att detta är en trade-off så att människor i högre utsträckning själva skulle bli medvetna om och värdera riskerna i förhållande till sitt eget agerande. Detta hade man kunnat göra genom att ha kvar tydliga rekommendationer om att vara försiktig på olika sätt - det är trots allt bara rekommendationer ändå.

Inte för att jag har en överdrivet stor tilltro till människors förmåga att tänka själva, men nu får man ju nästan intrycket att folk tolkat budskapet som att Tegnell uppmanat alla att omedelbart uppsöka närmaste nattklubb, att slicka på minst 10 dörrhandtag på vägen dit och att det inte är något som helst problem med om arbetsgivare klämmer in minst 10 hostande och snörvlande småbarnsföräldrar per kvadratmeter i de underdimensionerade kontorslandskapen.

Det viktigaste är ju trots allt inte vad som påverkar smittspridningen på riktigt utan att man säga "vi följer givetvis FHM:s rekommendationer".

Jag läste någonstans att matvaruaffärer hade plockat bort skärmskydd vid kassorna.
Vet inte om det är sant men det låter ju helt sjukt att direkt plocka bort sånt.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag läste någonstans att matvaruaffärer hade plockat bort skärmskydd vid kassorna.
Vet inte om det är sant men det låter ju helt sjukt att direkt plocka bort sånt.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om så var fallet.

Det hade ju gått att göra lättnaderna ännu mer stegvisa så att man kan se effekterna av tidigare steg innan man går vidare med nästa. Särskilt med tanke på att det är många andra smittspridande faktorer som ändå ökar samtidigt. Skolstart, kallare klimat, avklingande effekt av vaccin osv.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Sen ska det sägas att jag lider med hörselskadade. Senast på biltemas fik. En äldre man med dubbla hörapparater. Killen bak disken mumlade med krafig brytning och den gamle mannen uppfattade inte ett smack, inte ens att han var tilltalad. Folk suckade och stönade i kön så jag var glad att jag kunde hjälpa till.

Alltså, det är väl en sak att öppna upp och släppa restriktioner om man skött landet från början, men nu är vi ju inte Norge...

Tror iofs det kan bli rätt spännande där också, efter brakfest plägar en bakfylla att följa. Hoppas de klarar sig, som de har skött sig. Svensk hybris ger vid handen att vi ska inte vara sämre trots slarvig hantering. Minns att Tengele började med att fastslå att viruset inte skulle ta sig utanför Kina.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Antikropparna finns väl bara när kroppen anser att den har en aktiv smitta att hantera och sen försvinner de. Kroppens minne att känna igen viruset finns kvar och skapar antikroppar när de behövs om det inträffar.
Med andra ord. Om antikropparna inte försvinner har man ett problem nånstans.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
De smartaste av de smarta?
So, Stanford students are about twice as likely to wear a mask on a bicycle as a helmet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Försvarstalen i den mån de förekommit har snarare rört det faktum att avstånd och handhygien är det enda som kan bromsa pandemin
, att globalt heltäckande vaccineringsgrad är det enda som kan få pandemin att falna och att det är ungefär det som FHM har sagt hela tiden.

Det märkliga är att vi håller avstånd och tvättar händerna mycket bättre under sommaren än resten av året ?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ett nytt möjligt vapen mot covid.
En "oral antiviral".

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Handlar det om mercks halvimitering av ivermectin som de kan patentera och ta bra betalt för?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Compared to intravenous monoclonal antibodies, which are authorised to treat mild-to-moderate disease, small molecules like molnupiravir are less specific and run a higher risk of off-target side effects, University of North Carolina immunology and infectious diseases researcher Dr Sam Lai added.
Molnupiravir is an oral ribonucleoside analog that inhibits RNA virus replication. The drug has certain mutagenic characteristics whereby human cells can also be targeted so there is a theoretical potential for causing genetic alterations, or potentially cancers, noted research professor Dr Luis Menendez Arias at Consejo Superior de Investigaciones Científicas in Madrid.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Antikropparna finns väl bara när kroppen anser att den har en aktiv smitta att hantera och sen försvinner de. Kroppens minne att känna igen viruset finns kvar och skapar antikroppar när de behövs om det inträffar.
Med andra ord. Om antikropparna inte försvinner har man ett problem nånstans.
Inte nödvändigtvis. Antikroppar kan finnas kvar långt efter smittan läkt ut trots att inget nytt stimuli tillförs. Det finns dels individuella skillnader samt skillnader i hur antikropparna inducerats (olika smittvägar och olika vaccin).
Preliminära studier tyder t.ex. på att de olika Covid-vaccinen ger olika lång tid för hur länge antikroppsnivåerna upprätthålls.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Inte nödvändigtvis. Antikroppar kan finnas kvar långt efter smittan läkt ut trots att inget nytt stimuli tillförs. Det finns dels individuella skillnader samt skillnader i hur antikropparna inducerats (olika smittvägar och olika vaccin).
Preliminära studier tyder t.ex. på att de olika Covid-vaccinen ger olika lång tid för hur länge antikroppsnivåerna upprätthålls.
Det jag tänkte på var att den minskade mängden antikroppar inte ska ses som att man är oskyddad.

Raderad medlem 51742

Guest
Någon som vet om det gjorts några studier som undersöker i vilken utsträckning antikroppsnivåer är en indikator för risken att insjukna i Covid-19 bland vaccinerade?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Antalet ungdomar som söker psykiatrisk vård har ökat kraftigt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA