Cowtipping

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har under nattetid åkt förbi kohagar vid kanske 1000 tillfällen under mitt liv. jag har ALDRIG sett en ko som står upp och sover. alla ligger alltid ner när dom sover. dom som står upp tuggar alltid lite eller gör nått annat så att man ser att dom inte sover. var finns dom sovande kossorna som står upp undrar jag?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
Inlägget ovan, texten nedan och din avatar får en att dra vissa slutsatser.

"Mellan 200 och 300 sällskapsdjur skadas årligen på grund av sexuella övergrepp."

Källa

Men herrejävvlar. Nu får du väl ta och andas en extra gång. Att folk har hört talas om kovältning och skulle vilja prova är väl inte så konstigt? Det låter ju förbannat komiskt!...

...tills man hör att korna kan skada sig. Då är det inte lika roligt längre, men varför inte berätta det?

Merparten av Sveriges befolkning är uppvuxna i betongdjungeln och har en mycket begränsad kunskap om djur överhuvudtaget. Att inte veta om riskerna vid kovältning är inte detsamma som att sätta på Rosa.

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
Chrille skrev:
Merparten av Sveriges befolkning är uppvuxna i betongdjungeln och har en mycket begränsad kunskap om djur överhuvudtaget.

Om man medvetet skrämmer djur för sitt eget höga nöjes skull så bör man väl förstå att man gör något som djuret (i det här fallet pratades det även om hästskrämmning) mycket väl kan ta skada av?

rickards

Medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Suzuki address
Välta kossor har man ju alltid hört talas om, men sen har man ju också hört att de lätt ska kunna få innreskador och dö på kuppen...
Lite av det roliga försvinner då tycker jag.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har alltid ogillat omdemeslöst beteende riktat mot djur. Blir spyfädig av småungar som krossar skalen på levande krabbor med sten, spikar upp igelkottar i träd eller skjuter slangbella mot kojuver. Man undrar vad de har fått för hemsk uppväxt. De flesta kända massmördare har i unga år börjat med djurplågeri så det är helt klart en indikation om att något inte står rätt till uppe i hjärnkontoret.

Än värre är det när vuxna sysslar med liknande saker... Det ingår i allmänt folkvett att respektera livet och de djur som ger oss mat.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:
Att folk har hört talas om kovältning och skulle vilja prova är väl inte så konstigt? Det låter ju förbannat komiskt!...

Den som inte förstår eller bryr sig om att djur som väger 300–500 kg inte mår bra av att bli välta i sin sömn tycker säkert att annat som innebär lidande för djur verkar kul och spännande.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Oro skrev:
Om man medvetet skrämmer djur för sitt eget höga nöjes skull så bör man väl förstå att man gör något som djuret (i det här fallet pratades det även om hästskrämmning) mycket väl kan ta skada av?

Som lantis har jag sett och hört mycket som tyder på att storstadsungar får med sig en helt annan "miljö" än oss. Ungar i tio-årsåldern som får panik över att se en hög med fårbajs är ett typexempel.

Ungar med den här nivån av djurvana lär sig aldrig att ha empati för djur och då upplevs det som roligt att skrämma dem oavsett hur djuren mår. Det ser ju kul ut.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
Den som inte förstår eller bryr sig om att djur som väger 300–500 kg inte mår bra av att bli välta i sin sömn tycker säkert att annat som innebär lidande för djur verkar kul och spännande.

Upplys dom då! Berätta att det är farligt - SEN kan du fördöma dem.

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
mb skrev:
Man undrar vad de har fått för hemsk uppväxt. De flesta kända massmördare har i unga år börjat med djurplågeri så det är helt klart en indikation om att något inte står rätt till uppe i hjärnkontoret
mmm.....barn behandlar djur såsom barnen själva upplever att de (barnen) blir behandlade.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:
Som lantis har jag sett och hört mycket som tyder på att storstadsungar får med sig en helt annan "miljö" än oss. Ungar i tio-årsåldern som får panik över att se en hög med fårbajs är ett typexempel. Ungar med den här nivån av djurvana lär sig aldrig att ha empati för djur och då upplevs det som roligt att skrämma dem oavsett hur djuren mår. Det ser ju kul ut.
Oj, oj – dina fördomar om hur människor i storstäder "är" överträffar verkligen mina aningar. Att empati för människor och djur avgörs av vilken grad av urban miljö en individ växer upp i – det går ju bara inte att ta på allvar.

Chrille skrev:
Upplys dom då! Berätta att det är farligt - SEN kan du fördöma dem.

Berätta att det är farligt – tja, man ska ju inte ställa orimligt höga krav på sina medmänniskor. :rolleyes:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Lotta skrev:
mb skrev:
...

mmm.....barn behandlar djur såsom barnen själva upplever att de (barnen) blir behandlade.

Det tror faktiskt inte jag. Barn behöver lära sig att djur har ett känsloliv och är individer. Gör dom det så hänger resten på om barnen får lära sig medkänsla, mot både djur och människor.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
Oj, oj – dina fördomar om hur människor i storstäder "är" överträffar verkligen mina aningar. Att empati för människor och djur avgörs av vilken grad av urban miljö en individ växer upp i – det går ju bara inte att ta på allvar.
Vem har värst fördomar? Du tror att alla som roas av tanken med kovältning är medvetna om faran i detta nöje eller jag som tror att de roas av tanken pga okunskap?

Nyteknik skrev:
Berätta att det är farligt – tja, man ska ju inte ställa orimligt höga krav på sina medmänniskor. :rolleyes:

Orimligt höga krav i det här fallet är att förutsätta att en människa som på sin höjd träffat ett par hundar och katter förstår farorna med att välta en ko.

EDIT/felformulerat

Last edited:

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Chrille skrev:
Det tror faktiskt inte jag. Barn behöver lära sig att djur har ett känsloliv och är individer. Gör dom det så hänger resten på om barnen får lära sig medkänsla, mot både djur och människor.

Absolut.....men nu är det inte alla barn som får lära sig det...och de får troligen själva ingen medkänsla eller uppmärksamhet......

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Lotta skrev:
Låter iofs som en psykoanalytisk slutsats, men jag håller med. Att det åtminstone finns ett samband mellan att själv ha blivit behandlad illa och att behandla djur illa tvivlar jag inte en sekund på.

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
mb skrev:
Låter iofs som en psykoanalytisk slutsats, men jag håller med. Att det åtminstone finns ett samband mellan att själv ha blivit behandlad illa och att behandla djur illa tvivlar jag inte en sekund på.

Det är en psykoanalytisk slutsats ;)

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nyteknik skrev:
Eftersom du drar paralleller till tidelag så vet jag inte riktigt hur seriös du är, men om du menar allvar så vill jag bara berätta att jag inte hade en aning om riskerna vid kovältning och därför lät det som en kul grej.
Men om du tror att jag tycker nöjet uppväger risken att kon skadas så tror du fel.

Nu när jag är införstådd med riskerna så har jag självklart inga planer på att välta kor.

Veritas

Guest
klassiker,,,gjorde vi jämt om unga, försöker att trappa ner nu när jag fyllt 33.. :3freak

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nyteknik skrev:
Inlägget ovan, texten nedan och din avatar får en att dra vissa slutsatser.

"Mellan 200 och 300 sällskapsdjur skadas årligen på grund av sexuella övergrepp."

Källa
Vad har en berusad swedie med sexuella övergrepp på djur att göra? :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM