Henrik Y
Officiellt Invalid
- Gick med
- 7 Oct 2004
- Ort
- Falun
- Hoj
- Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Den här tråden kommer att handla om mitt amatörbygge som skall bli en liten lätt sportig hoj baserad på en Honda CR250.
Lite bakgrund till varför detta bygge:
Råkade ut för en skärmflygsolycka 2016 vilket ledde till en ryggmärgsskada och är förlamad från skinkorna och ned förutom framsida lår båda benen. Det betyder att jag kan stå så länge jag har något att hålla i men kan inte gå och använder rullstol. Jag kan sitta på en 2 hjulig hoj och hålla balansen med benen så länge den inte är för hög eller tung. En normal hoj på 200-250kg fixar jag under optimala förhållanden så länge jag inte behöver backa men om jag sätter ner foten på grus eller tippar så är det kört.
Mopeder fixar jag men när man åkt MC förut så vill man ju inte pluttra runt i 30km/h och köra trimmat och smita ifrån snuten är jag inte sugen på i.o.m. handikappet. Och nå andra roliga små lätta hojar finns ju inte här i Sverige så därför kom jag att tänka på crossen och göra ett amatörbygge. Crossen som bara väger 100kg klarar jag hantera vid t.ex. parkering samt även resa upp medans jag sitter på marken så därför vart den maskinen att utgå ifrån men också för att jag råkade ha en sedan tidigare.
Sänkning av gaffeln.
Lagerbanan var sopslut efter att tidigare ägare kört med skurna lager som svarat bort nästan 1mm. Svarvade ur och pressade i en stålhylsa.
Ekrade med nya 18" fälgar, 1,85 fram och 2,15 bak. Dom kortare ekrarna till 18" bakhjul passade precis till att bygga ett 18" framhjul men optimalt hade varit 1-2mm kortare ekrar men det är precis att dom inte sticker ut ur nipplarna så det funkar.
Lite bakgrund till varför detta bygge:
Råkade ut för en skärmflygsolycka 2016 vilket ledde till en ryggmärgsskada och är förlamad från skinkorna och ned förutom framsida lår båda benen. Det betyder att jag kan stå så länge jag har något att hålla i men kan inte gå och använder rullstol. Jag kan sitta på en 2 hjulig hoj och hålla balansen med benen så länge den inte är för hög eller tung. En normal hoj på 200-250kg fixar jag under optimala förhållanden så länge jag inte behöver backa men om jag sätter ner foten på grus eller tippar så är det kört.
Mopeder fixar jag men när man åkt MC förut så vill man ju inte pluttra runt i 30km/h och köra trimmat och smita ifrån snuten är jag inte sugen på i.o.m. handikappet. Och nå andra roliga små lätta hojar finns ju inte här i Sverige så därför kom jag att tänka på crossen och göra ett amatörbygge. Crossen som bara väger 100kg klarar jag hantera vid t.ex. parkering samt även resa upp medans jag sitter på marken så därför vart den maskinen att utgå ifrån men också för att jag råkade ha en sedan tidigare.
Sänkning av gaffeln.
Lagerbanan var sopslut efter att tidigare ägare kört med skurna lager som svarat bort nästan 1mm. Svarvade ur och pressade i en stålhylsa.
Ekrade med nya 18" fälgar, 1,85 fram och 2,15 bak. Dom kortare ekrarna till 18" bakhjul passade precis till att bygga ett 18" framhjul men optimalt hade varit 1-2mm kortare ekrar men det är precis att dom inte sticker ut ur nipplarna så det funkar.