Skriver ihop mitt bygge lite för den som vill se hur man kan göra istället för att ha det i 60 sidor projekttråd...
Det hela började med att jag hade en GSXR750 som sällan användes och hellre ville ha en hoj som man kunde ha roligt på året om. Gixxern såldes och en CRF450 '02-ram med 17" Excel-fälgar, Brembobroms och TAG-clamps dök upp på Blocket. Chassit blev mitt för 9000 kronor i augusti 2010, mindre än vad fälgarna kostar nya över disk
Nu när man läst på mer så hade ett CR125 '02-'07 chassi varit att föredra då det hade krävt lite mindre modifieringar. På en fyrtaktsram behöver man höja Y-et vid utblåset ca tre tum - 7,5 cm.
I november hittade jag äntligen en lämplig donatorhoj. En relativt oskruvad CR500 från 1999.
Tror att jag fick den för 15 tkr.
Den provkördes lite under vintern '10-'11
http://youtu.be/3R1fDlq-wZ0
I oktober 2011 tittade jag efter inrådan in i insuget och fann en spricka i kolven. Notera det tjocka godset och de trånga kanalerna.
Det blev dags att påbörja projektet. Steg ett - Renovera motorn
Jag portade först cylindern genom att förstora kanalerna och höja portarna
Utblåset matchades mot stosen. Ser ni kanten på väster halva - den stör flödet.
Mycket grovavverkning. Tog tid, även med tryckluftsfilen. Det finns speciella sådana för aluminium och om de doppas i T-röd under arbetet kleggar det inte fast lika mycket material i filen.
Utblåset höjdes 3 mm. Rita med tusch i överkant av porten, ställ skjutmåttet på det du vill höja och dra en repa parallellt med kanten så ser du hur långt du ska avverka. Jag breddade även utblåset lite i överkant ca 1-2 mm.
Var rädd om mellanväggen i utblåset. Den ska inte göras tunnare. Den är lite ömtålig.
Insuget öppnades upp rejält. Lämnas med lite grov yta för att förhindra droppbildning.
Därefter fick jag hjälp av Johnnymannen och hans vinklade dremel för att kunna höja transferportarna 1,5 mm
Morgonen efter lämnades cylindern till Lindome motorrenovering söder om Göteborg för borrning till andra överdimension 89,50 mm. 7-800 kr nånting kostade det. Utblåset är jämnt och polerat för bästa flöde. Dekompportarna i överkant av utblåset är inte nödvändiga. Höjningen av utblåset gör den mer lättstartad ändå. Här är spåren efter de gamla bara.
Närbild. Portarnas kanter ska gradas av efter borrningen!
Wisecos smidda och molycoatade kolv #871 kom från USA via Johnny som också skulle ha kolvar. Runt 14-1500 kr för den inkl ringar men EJ med kolvbult! Fick köpas separat.
Top-end färdig:
Obs! Kolven ska borras två hål för smörjning av avgasbryggan. Instruktioner följer med kolven.
Det hela började med att jag hade en GSXR750 som sällan användes och hellre ville ha en hoj som man kunde ha roligt på året om. Gixxern såldes och en CRF450 '02-ram med 17" Excel-fälgar, Brembobroms och TAG-clamps dök upp på Blocket. Chassit blev mitt för 9000 kronor i augusti 2010, mindre än vad fälgarna kostar nya över disk
I november hittade jag äntligen en lämplig donatorhoj. En relativt oskruvad CR500 från 1999.
Tror att jag fick den för 15 tkr.
Den provkördes lite under vintern '10-'11
http://youtu.be/3R1fDlq-wZ0
I oktober 2011 tittade jag efter inrådan in i insuget och fann en spricka i kolven. Notera det tjocka godset och de trånga kanalerna.
Det blev dags att påbörja projektet. Steg ett - Renovera motorn
Jag portade först cylindern genom att förstora kanalerna och höja portarna
Utblåset matchades mot stosen. Ser ni kanten på väster halva - den stör flödet.
Mycket grovavverkning. Tog tid, även med tryckluftsfilen. Det finns speciella sådana för aluminium och om de doppas i T-röd under arbetet kleggar det inte fast lika mycket material i filen.
Utblåset höjdes 3 mm. Rita med tusch i överkant av porten, ställ skjutmåttet på det du vill höja och dra en repa parallellt med kanten så ser du hur långt du ska avverka. Jag breddade även utblåset lite i överkant ca 1-2 mm.
Var rädd om mellanväggen i utblåset. Den ska inte göras tunnare. Den är lite ömtålig.
Insuget öppnades upp rejält. Lämnas med lite grov yta för att förhindra droppbildning.
Därefter fick jag hjälp av Johnnymannen och hans vinklade dremel för att kunna höja transferportarna 1,5 mm
Morgonen efter lämnades cylindern till Lindome motorrenovering söder om Göteborg för borrning till andra överdimension 89,50 mm. 7-800 kr nånting kostade det. Utblåset är jämnt och polerat för bästa flöde. Dekompportarna i överkant av utblåset är inte nödvändiga. Höjningen av utblåset gör den mer lättstartad ändå. Här är spåren efter de gamla bara.
Närbild. Portarnas kanter ska gradas av efter borrningen!
Wisecos smidda och molycoatade kolv #871 kom från USA via Johnny som också skulle ha kolvar. Runt 14-1500 kr för den inkl ringar men EJ med kolvbult! Fick köpas separat.
Top-end färdig:
Obs! Kolven ska borras två hål för smörjning av avgasbryggan. Instruktioner följer med kolven.
Last edited: