Crash Course i hur man lagar spruckna kåpor.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan vara idé av alla som skriver att förtydliga syftet med just den tekniken. Det är en sak att stå i depån med 1h till start och försöka lappa ihop kåpfästen och grejer så det håller ett race, en helt annan att få originalfinish på fin-klubban som blivit vält på mc-parkeringen.

Tips bara så folk vet vad de egentligen läser om och inte blandar ihop allt för mkt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan vara idé av alla som skriver att förtydliga syftet med just den tekniken. Det är en sak att stå i depån med 1h till start och försöka lappa ihop kåpfästen och grejer så det håller ett race, en helt annan att få originalfinish på fin-klubban som blivit vält på mc-parkeringen.

Tips bara så folk vet vad de egentligen läser om och inte blandar ihop allt för mkt.

Klart att man kan fixa orginalfinish och bättre än orginalfinish även på en lagad kåpa. Men det beror ju förståss även på hur nogrann man är samt var man har tummen placerad.

En kåpa som måste repas innan start lagar man genom att borra en djäkla massa småhål längs sprickan och sedan syr man ihop den med ståltråd.

Att plasta i depån är nog ingen höjdare eftersom plasten behöver tid att härda.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Klart att man kan fixa orginalfinish och bättre än orginalfinish även på en lagad kåpa. Men det beror ju förståss även på hur nogrann man är samt var man har tummen placerad.

En kåpa som måste repas innan start lagar man genom att borra en djäkla massa småhål längs sprickan och sedan syr man ihop den med ståltråd.

Att plasta i depån är nog ingen höjdare eftersom plasten behöver tid att härda.

Silvertejp? :näsblod
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Klart att man kan fixa orginalfinish och bättre än orginalfinish även på en lagad kåpa. Men det beror ju förståss även på hur nogrann man är samt var man har tummen placerad.

En kåpa som måste repas innan start lagar man genom att borra en djäkla massa småhål längs sprickan och sedan syr man ihop den med ståltråd.

Att plasta i depån är nog ingen höjdare eftersom plasten behöver tid att härda.

Var sa jag att man inte kunde få originalfinish??

Jag påpekade bara att det finns ett värde i att förtydliga syftet med just det man själv föreslår/rekommenderar, så att läsaren som inte har koll faktiskt får styr på vad är lämplig NÄR.

Typ liksom såhär ba´..
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
När det gäller rep av glasfiber/kolfiberkåpor, skulle jag vilja slå ett slag för en riktigt tunn men tät, väv (100g/m2) jag hittat. Den har ett slags fiskbensmönster, som gör att man kan klippa ut en kvadrat men dra den till en väldigt avlång romb. Det är väldigt praktiskt med så god formbarhet när man har dubbelkrökta ytor med liten krökningsradie, man ska laga. Eftersom väven är så himla tunn, räcker det att slipa ner gelcoaten på utsidan och lägga väven där också (förutom på insidan) utan att det bygger för mycket. Med väv både på insida och utsida, gör denna "sandwich-konstruktion" att kåpan blir riktigt stabil och inte spricker så lätt på samma plats. Väven går att få tag i hos plastfirmor, båtreparatörer etc.

Ett annat tips är att om man behöver laga ett ställe där väven inte vill ligga till, utan lyfter, kan man tejpa ner den med silvertejp. Tejpen fäster inte i polyesterplasten, utan går att dra av när plasten härdat. Om kåpan är knäckt, kan man tejpa och sedan lägga träklots ovanpå och spänna ihop det med skruvtving, eller nåt. När det härdat drar man bara av silvertejpen. Bra knep när kåporna råkat bli lite väl mobbade.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Gällande rep av ABS plast så skulle jag använt Terosons Terokal 9225 SF

borra ett hål för att avsluta sprickan .. limma, slipa grunda & måla
 

Bifogat

  • trp_f0883790.jpg
    trp_f0883790.jpg
    31.1 KB · Visningar: 77

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var sa jag att man inte kunde få originalfinish??

Jag påpekade bara att det finns ett värde i att förtydliga syftet med just det man själv föreslår/rekommenderar, så att läsaren som inte har koll faktiskt får styr på vad är lämplig NÄR.

Typ liksom såhär ba´..

Jag tolkade ditt inlägg som att du tyckte glasfiberreparationer var till för akuta fulreparationer. Men det kanske bara var jag som misstolkade.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tolkade ditt inlägg som att du tyckte glasfiberreparationer var till för akuta fulreparationer. Men det kanske bara var jag som misstolkade.

Jag har nästan bara fixat glasfiber, so I wouldn't know.

Mest hållt på med båtar, och styrt hoj några ggr.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Ett bra tips när man ska göra små reparationer är att använda epoxi när man kan och undvika polyester. Var noga med att rugga upp ytan med sandpapper och gör gärna V-fogar. Rengöring med bräkleen bromsrengöring har fungerat bra för mig.

För repareration av termoplastkåpor har jag lim-rekomendationen araldite 2021.

http://www.esska.se/esska_se_s/tvaakomponentslim-araldite-2021-.html
 

Lackarballen

Medlem
Gick med
6 Dec 2008
Ort
norrort
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Vill man slippa hålla på o fixa med inköp och hemmapul i garaget så vet jag folk som jobbar med detta hela dagarna i västerort o norrort om ngn e intresserad, behöver inte kosta mer än några 100lappar. skicka ett pm
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top