Crescent eller Nishiki (tramp) cykel ?

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Jag ska köpa ny cykel men har så svårt att bestämma mig för vilken bara.
Är lite insnöad på Crescent men var till en cykelåterförsäljare idag och visst han sa att Crescent är en bra cykel men Nishiki får man mer cykel för pengarna.
Nishiki tillverkas i Göteborg och man betalar för grejerna som sitter på och inte så mycket för själva varumärket.
Så va ska man välja nu? är det någon som kan nått om cyklar och rekommenderar en Nishiki istället för en Crescent ?
Man kan ju aldrig lita på vad en återförsäljare säger.

Tack på förhand.

sportbike

Guest
Haft båda sorterna,både racer och mountain,och Nishiki är det absolut inget fel på.tror man betalar lite mer för namnet Crescent.
Vilken typ ska du ha?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Svårt att säga vad du skall välja om man bara går på namnet men annars bör du väl kika på vilka komponenter som sitter på cykeln...

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Haft båda sorterna,både racer och mountain,och Nishiki är det absolut inget fel på.tror man betalar lite mer för namnet Crescent.
Vilken typ ska du ha?

Funderar över antingen en Othala 308, 8-vxl eller Helag 304, 24-vxl Crescent
Nishiki vet jag inte än men har tittat på lite olika modeller.
Jag vill ha en hybrid av nått slag med skivbromsar.

sportbike

Guest
Funderar över antingen en Othala 308, 8-vxl eller Helag 304, 24-vxl Crescent
Nishiki vet jag inte än men har tittat på lite olika modeller.
Jag vill ha en hybrid av nått slag med skivbromsar.

Det var länge sen jag vräkte ut pengar på trampcyklar,men lärde mig ett par saker i alla fall:
Fler växlar är inte alltid bättre,man använder oftast bara hälften av dom ändå.
Skippa fjädring bak,bara hoppigt och jobbigt i uppförsbackar.
Kolfiberramar är dyra och knirrar,jävligt irriterande.
Shimano gör överlag bra grejor,femtusen extra på ett baknav märker man oftast inte fördelen av.
Köp en cykel som är kul att använda,inte en som blir en ekonomisk belastning.
Over and out.

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Jag vill ju helst inte ha så många växlar, räcker gott och väl med runt 8
så lite växlar som möjligt som kan krångla så lite som möjligt.
Tack för alla tipps :tummenupp

Svårt att säga vad du skall välja om man bara går på namnet men annars bör du väl kika på vilka komponenter som sitter på cykeln...

Ska kika runt lite och jämföra va som sitter på dom olika modellerna. Som det verkade på försäljaren så va det väldigt stor skillnad mellan Crescent och Nishiki i just komponenterna och då va det Nishiki som hade bra mycket bättre komponenter än Crescent om man jämför i samma prisklass.

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Cresent är ju onekligen ett Svenssonmärke som de flesta känner till sedan barnsben medan Nishiki är ett märke som kommit rejält på senare år.

En lite dyrare och finare cykel tar du bättre hand om och kommer ge dig mer bang for the buck i slutändan...köp den som du sitter bäst på och är den lätt så är det ju alltid en fördel. Finare växlar brukar visa sig effektivare om du t.ex växlar upp när du tar i men annars är det nog mest vikt man jagar om man degar för giftigare komponenter...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hittade en ny GT men av äldre årsmodell som var till salu för 2kkr hos en handlare. Har glömt vad modellen heter men den hade LX växlar.

Är GT bra cyklar?
Inte mycket pengar för en ny cykel men håller en sådan för en tur i skogen då och då? Eller bör man slanta upp mera pengar?

Vill man ha skivbromsar och dämpad framgaffel?
Mina naiva cykelåsikter är att skivkbromsen bara är bättre på blött underlag eller har jag fel?
Och en stel framgaffel är bättre än dämpade framgafflar av lågprismodeller. dvs man måste slanta upp en bra slant för att få en dämpad gaffel som verkligen funkar.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hittade en ny GT men av äldre årsmodell som var till salu för 2kkr hos en handlare. Har glömt vad modellen heter men den hade LX växlar.

Är GT bra cyklar?
Inte mycket pengar för en ny cykel men håller en sådan för en tur i skogen då och då? Eller bör man slanta upp mera pengar?

Mina naiva cykelåsikter är att skivkbromsen bara är bättre på blött underlag eller har jag fel?
Och en stel framgaffel är bättre än dämpade framgafflar av lågprismodeller. dvs man måste slanta upp en bra slant för att få en dämpad gaffel som verkligen funkar.

Har en gt som jag köpte billigt på samma sätt och har funkat kanon. Stor skillnad på skivbroms och skivbroms. Alla modeller är bättre än vanliga om inte annat så för underhållet, då de är enklare att få att fungera bra. Annars finns det ju de som fungerar som en vanlig cykelbroms och de som är hydrauliska. Skillnaden är givetvis stor men även prisskillnaden :tummenupp

Kneedrag

Guest
Har haft både Crecsent och Nishiki. Båda cyklar i 7000-8000 kr klassen

Tycker Crescent har tappat i kvalitet kontra vad man betalar, om man jämför med vad de haft förr.
Lever nu mycket på det rykte man byggt upp tycker jag.
Crecsent Nikka är en cityhybrid med dämpare fram. Det är många småfel man stör sig på.
Störande saker som racingventiler som inte gick att pumpa med vanliga grejer.Luften gick ur de däcken (slangarna) efter en dag. (bytt slangar och borrat upp så det passar nu)
Kedjeskydd som lossar utan uppenbar anledning.
Växelreglage som är av en billage sort än de haft innan.
Tröga lager ,cykeln rullar riktigt dåligt.

Så tröttna på Crecsent köpte en Nishiki cityhybrid inte nöjd med den heller.
Ramen svajar känns det som när man cyklar över trottoarsten inte alltid men ibland , har inte orkat titta efter felet och nej jag väger normalt.
trögrullad.

Nej nu blir det en Monark för min del

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Denna länk fick jag när jag frågade om cykel för ett par månader sedan. Man kan konstatera att det är billigare att handla från England, och med postens mentalitet så skulle jag inte bli förvånad om det går snabbare att få grejjerna därifrån jämfört med från norrland eller dylikt.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Någon som kan tipsa om något bra märke

Jag kör på en Trek. Dämpare fram (hardtail) och skivbromsar fram och bak. Funkar hur bra som helst, aldrig haft problem med den och den har misshandlats ganska så rejält i min ägo. Vurpats i skidbackar, downhillbackar och många andra ställen. Rekommenderas varmt! :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Den enda Nishiki jag haft låg i de lägre prisklasserna (har för mig det var ca 3500kr på rea). Och även i de lägre kvalitetsklasserna.

Varje gång jag ställde mig upp och skulle ta i lite när jag trampade så kändes det som att kedjan kuggade över.

Fick nog återvända med den cykeln till affären ca tio gånger för justeringar och byte av delar innan den fungerade ok. Det blev ny kedja, nya kedjekransar, nya växelförare och något till som fick bytas. Men sedan fungerade den bra, tills den blev stulen. Och det var aldrig något tjafs från affären med att de skulle fixa den utan de tog in den direkt varje gång jag kom och gnällde.

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj

Är GT bra cyklar?

Jag har en GT Avalanche 1.0 utan skivbromsar (hardtail). Ångrar lite idag att jag inte tog modellen med skivbromsar. Den käkar klossar (eller bromsar jag för mycket) och det är inte helt gratis att byta dom. Köper iofs inte de allra billigaste för då gick det för fort (nada bromsverkan i blött) :tungan
Tror det sitter LX växlar på den men inte helt säker. Har i alla fall fungerat utan problem bara man håller dom rena mellan gångerna.
Dämparen fram är av billigare sort men fungerar bra för min körning. Går att justera en hel del och går att låsa så man får en stel framgaffel.

Kör det mesta i hyfsat snäll terräng (mindre stigar, grusvägar e.t.c.) men har dragit ut den på lite äventyr i skogen också. Lite allmän service & rengöring samt fått fälgarna riktade efter lite entusiastisk körning på stenrika stigar.
Har fungerat utan problem i ganska många år :tummenupp

-Freddy-

Guest
Jag har en Scott Tampico MTB, det enda jag saknar är faktiskt skivbroms, vanliga funkar inte så bra när det kommer smuts på fälgarna. Verkar som att alla billiga dämpare är rätt dåliga också. Hade klarat mig lika bra utan faktiskt.

Annars funkar den bra, köpte däck på Coop (vad ska man med dyra däck till) och cyklade 3,7mil flera gånger i veckan i sommras. Finns bra guider för hur man justerar växelförarna på nätet, det är grymt skönt att kunna justera själv så dom funkar klockers!

Snart blir det dubbdäck, eller så byta till en såndär fjantig citybike, stänkskärmarna på en MTB är ju inte direkt optimala.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping