Crf 450 -2004 problem

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
Tja, har rätt nyligen köpt mig en crf 450 som för 40 timmar genomgick denna operation:

Ny:
vevstake
ramlager
ventiler
montering av bigbore 490kit.

Till problemet, förra åkturen började den trycka vatten ur anslutningen uppe vid locket (dränering?) samt att den börjat baksmälla och skjuta lågor ur avgasröret när man släpper gasen.


Vad kan problemet vara?
Har provat rengöra förgasaren samt hotstarten är rengjord och smörjd (tänkte att denna kanske låg lite öppen).

Tips mottages gärna!

varmt avgasrör Bild

 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är bara för små munstycken i förgasaren,, sätt i 10% större lågfart och 10% större högfart som utgångsläge. Lågorna och kokningen = övertrycket i kylaren beror i första hand på för litet lågfartsmunstycke. Man måste även skruva på bränsleskruven tills man får en stabil tomg som går ner från en upvarvning snabbt och stabilt upprepade ggr. Ställ in dena skruv efter en 5-10min repa för annars blir de helt fel motorn måste ha full arbetstemp. Köp extra lång bränsleskruv som går att justera med händerna i annars är de spårmejsel djupt in ett elände att justera (om de inte sitter det redan)

En sådan måste du ha annar blir du tokig och bränner dig.

https://www.lellesmcdelar.se/forgasare-220/luftskruv-B1007
 

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
De är bara för små munstycken i förgasaren,, sätt i 10% större lågfart och 10% större högfart som utgångsläge. Lågorna och kokningen = övertrycket i kylaren beror i första hand på för litet lågfartsmunstycke. Man måste även skruva på bränsleskruven tills man får en stabil tomg som går ner från en upvarvning snabbt och stabilt upprepade ggr. Ställ in dena skruv efter en 5-10min repa för annars blir de helt fel motorn måste ha full arbetstemp. Köp extra lång bränsleskruv som går att justera med händerna i annars är de spårmejsel djupt in ett elände att justera (om de inte sitter det redan)

En sådan måste du ha annar blir du tokig och bränner dig.

https://www.lellesmcdelar.se/forgasare-220/luftskruv-B1007

Hej!
Tack för ditt svar, nu är jag amatör men är det inte lite konstigt att detta fenomen uppkommit då allt fungerat bra tidigare? Blir ju såklart superglad om det skulle visa sig vara munstyckena.

Tomgången ligger stabilt i dagsläget, fast du kanske menade att denna ska justeras efter byte sv munstycken?

Några andra teorier?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kan vara topplocks packningen om den trycker ut vatten men då borde det oso bli vatten i oljan tycker jag, värt att kolla när alla enkla saker är kollade.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Börja med att testa ett annat lock till kylaren om den trycker ur sig vatten.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej!
Tack för ditt svar, nu är jag amatör men är det inte lite konstigt att detta fenomen uppkommit då allt fungerat bra tidigare? Blir ju såklart superglad om det skulle visa sig vara munstyckena.

Tomgången ligger stabilt i dagsläget, fast du kanske menade att denna ska justeras efter byte sv munstycken?

Några andra teorier?

Ok jag missade att de hände plötsligt. Om du har tur så har bara bränsleblandskruven vibrerat lös den sitter underifrån förgasare långt fram på förgasaren. De ska finnas en justerskruv djupt inne i ett hål eller stor skruv med ratt på som sticker ut (länken jag visade). DE är väldigt vanligt att den skruven lossnar på kehin fcr. Om ej de felet så Rengör lågfartsmunstycket igen. Använd koppartråd som du gör veck på så den river bättre. Du hittar lämplig tråd i elkablar. Högtalarkabel brukar ha fina trådar som ex. Blås igenom alla hål du kan hitta på förgasaren med tryckluft.
Fråga ,är den svårstartad varm?
 

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
Ok jag missade att de hände plötsligt. Om du har tur så har bara bränsleblandskruven vibrerat lös den sitter underifrån förgasare långt fram på förgasaren. De ska finnas en justerskruv djupt inne i ett hål eller stor skruv med ratt på som sticker ut (länken jag visade). DE är väldigt vanligt att den skruven lossnar på kehin fcr. Om ej de felet så Rengör lågfartsmunstycket igen. Använd koppartråd som du gör veck på så den river bättre. Du hittar lämplig tråd i elkablar. Högtalarkabel brukar ha fina trådar som ex. Blås igenom alla hål du kan hitta på förgasaren med tryckluft.
Fråga ,är den svårstartad varm?

Sitter en såndär lång skruv med ratt på som man ställer tomgången med :)
Verkar sitta korrekt, ska prova rengöra allt igen såfort jag klivit av arbetsveckan.
Jag upplever hojen som lite svårstartad varm.
Detta kan dock stå i relation med min dåliga kondition och att den är rätt tungkickad ??
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sitter en såndär lång skruv med ratt på som man ställer tomgången med :)
Verkar sitta korrekt, ska prova rengöra allt igen såfort jag klivit av arbetsveckan.
Jag upplever hojen som lite svårstartad varm.
Detta kan dock stå i relation med min dåliga kondition och att den är rätt tungkickad ??

Om den är svårstartad varm så kan de va ventilerna som behöver ställas. De blir för tight ventilspel när ventilen utvidgar sig av värmen så ventilen börjar läcka när motorn är varm. De kan även ge dessa eldflames och poffar. Men obs om detta fel kom helt plötsligt så lär de inte va för tight ventilspel för de kommer smygande. Men om du har otur så är en ventil bränd pga att den körts länge med för tight ventilspel de däremot kan komma ganska fort.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sitter en såndär lång skruv med ratt på som man ställer tomgången med :)
Verkar sitta korrekt, ska prova rengöra allt igen såfort jag klivit av arbetsveckan.
Jag upplever hojen som lite svårstartad varm.
Detta kan dock stå i relation med min dåliga kondition och att den är rätt tungkickad ??

Som busaberg skriver så är ena skruven med ratt tomgångsskruven den du ställer höjden på trotteln med. Däremot bränsleskruven sitter mitt under i framkant på förgasaren och där har många bytt ut den svåråtkomliga ställskruven mot en lång skruv med ratt på som påminner om tomgångsskruven. Om de inte syns en utvärtes skruv så måste du kolla om original ställskruv sitter kvar djup där inne för den brukar vibrera lös för många och då smäller den och dummar sig som din gör. Den blir också enormt svårstartad varm när man inte startar den med choke.
 

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
Problemet verkar löst :)

Hade upp ventilkåpan, ventilspelet verkar vara lite på den tajta sidan..
Upptäckte att gummipackningen upp mot tändhatten var lite skadad, med olja på tändhatten som följd och misständningar.

Lite packningsklister för att komplettera packningen och torka av tändhatten går nu hojen bra igen :yoparty
Hade även lös avgassystemet, rengjorde samt kontrollerade så det inte är läckage nån stans.

Tack för alla som lagt ner tid i detta, väldigt tacksam
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top