CRF 450 2006 Vattenpump som läcker..

Rolandc

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Honda CRF 450
Halloj!


Har en läckande vattenpump, läcker i underkant och bara när motorn är igång, antar att det är packningen som gått.. Hur som helst, vart får jag tag på bara den packningen eller en "reparations"-sats till vattenpumpen? Känns som att jag har letat överallt men jag hittar det ingenstans..

En ny vattenpump kostar ju ett par lappar och det känns onödigt då den jag har fungerar (förutom att den läcker). Kanske går att komma undan lite billigare om man bara köper packningar...

Tacksam för all möjlig hjälp! :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nu tycker väl jag vilken honda-handlare som helst med lite pejl på crossarna borde kunna skaka fram en packning till dig, men utan att ha mer än sneglat lite snabbt på polarns' CRF450 så lär väl lite packningssilikon fungera hur bra som helst. :)

Less is more när det kommer till packningssilikon, du vill inte att det kletar ned invärtes. :hihi
 

Rolandc

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Honda CRF 450
Nu tycker väl jag vilken honda-handlare som helst med lite pejl på crossarna borde kunna skaka fram en packning till dig, men utan att ha mer än sneglat lite snabbt på polarns' CRF450 så lär väl lite packningssilikon fungera hur bra som helst. :)

Less is more när det kommer till packningssilikon, du vill inte att det kletar ned invärtes. :hihi



Allright! Tack för sjukt snabbt svar! :)

Jag testar med det till att börja med så får vi se!
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Det brukar sitta ett skvallerhål på undersidan av pumphuset för att uppmärksamma ägaren på att en tätning runt axeln har gått, jag gissar på att det är därifrån det läcker och inte i skarven. Isåfall lär du byta minst en packbox, gärna båda när du ändå är igång.

Tätningarna finns hos Honda-handlaren för en 50-lapp styck ungefär.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Rolandc

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Honda CRF 450
Det brukar sitta ett skvallerhål på undersidan av pumphuset för att uppmärksamma ägaren på att en tätning runt axeln har gått, jag gissar på att det är därifrån det läcker och inte i skarven. Isåfall lär du byta minst en packbox, gärna båda när du ändå är igång.

Tätningarna finns hos Honda-handlaren för en 50-lapp styck ungefär.


Allright, Är det meckigt att byta dom? Har för mig att man blir tvungen att klyva motorn för att komma åt den innre...

//Gustav
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Allright, Är det meckigt att byta dom? Har för mig att man blir tvungen att klyva motorn för att komma åt den innre...

//Gustav

Det är inte så svårt, det fixar du nog utan större problem.

Motorn behöver inte klyvas för att byta den inre, räcker med att plocka bort den stora "kåpan" eller vad man nu ska kalla den. Slänger med en bild på vad som måste bort.

Bifogar även en bild som visar vart skvallerhålet sitter så du kan kika om det är där det läcker.
 

Bifogat

  • telltale.jpg
    telltale.jpg
    34.4 KB · Visningar: 423
  • vattenpump_crf.jpg
    vattenpump_crf.jpg
    55.3 KB · Visningar: 851

Rolandc

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Honda CRF 450
Det är inte så svårt, det fixar du nog utan större problem.

Motorn behöver inte klyvas för att byta den inre, räcker med att plocka bort den stora "kåpan" eller vad man nu ska kalla den. Slänger med en bild på vad som måste bort.

Bifogar även en bild som visar vart skvallerhålet sitter så du kan kika om det är där det läcker.


Nice! Tack så hemskt mycket för svaren! :) Kommer nog att trivas bra här på sporthoj! :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är inte så svårt, det fixar du nog utan större problem.

Motorn behöver inte klyvas för att byta den inre, räcker med att plocka bort den stora "kåpan" eller vad man nu ska kalla den. Slänger med en bild på vad som måste bort.

Bifogar även en bild som visar vart skvallerhålet sitter så du kan kika om det är där det läcker.

:yoparty :tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det är vanligt att man får byta axeln också för att få det tätt.
 

Rolandc

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Honda CRF 450
Det är vanligt att man får byta axeln också för att få det tätt.


Ok, Då är det kanske lika bra att köpa exeln också när jag endå håller på. Har fortfarande problem att hitta en butik som säljer detta, har kollat på 24mx och dom ser inte ut att ha det.


Någon som har tips på bra butik som skulle kunna ha detta? Helst i stockholmsområdet.. :)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ok, Då är det kanske lika bra att köpa exeln också när jag endå håller på. Har fortfarande problem att hitta en butik som säljer detta, har kollat på 24mx och dom ser inte ut att ha det.


Någon som har tips på bra butik som skulle kunna ha detta? Helst i stockholmsområdet.. :)

Valfri Hondaåterförsäljare, ska du ha märkesspecifika motordelar annat än slitdelar såsom kolvar, lager och koppling får du vända dig till märkesåterförsäljare.

www.hondacity.se
 

fiendclub

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2011
Ort
mora
Hoj
2002
Det brukar sitta ett skvallerhål på undersidan av pumphuset för att uppmärksamma ägaren på att en tätning runt axeln har gått, jag gissar på att det är därifrån det läcker och inte i skarven. Isåfall lär du byta minst en packbox, gärna båda när du ändå är igång.

Tätningarna finns hos Honda-handlaren för en 50-lapp styck ungefär.



Tja! Jo jag har en crf 450 2002 med samma fel som killen ovan. Tänkte ang det lilla hålet under "Kåpan" till pumpen, kan det funka att bara täppa för hålet med något? vad tror ni?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tja! Jo jag har en crf 450 2002 med samma fel som killen ovan. Tänkte ang det lilla hålet under "Kåpan" till pumpen, kan det funka att bara täppa för hålet med något? vad tror ni?

Med den filosofinhar du snart större problem än en läckande vattenpump:näsblod Det är inget jag tror utan det är något jag vet.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Halloj!


Har en läckande vattenpump, läcker i underkant och bara när motorn är igång, antar att det är packningen som gått.. Hur som helst, vart får jag tag på bara den packningen eller en "reparations"-sats till vattenpumpen? Känns som att jag har letat överallt men jag hittar det ingenstans..

En ny vattenpump kostar ju ett par lappar och det känns onödigt då den jag har fungerar (förutom att den läcker). Kanske går att komma undan lite billigare om man bara köper packningar...

Tacksam för all möjlig hjälp! :)

Hur kan du säga att du letat överallt när du inte ens ringt din lokala Hondahandlare?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Är det vatten som går ut är det den yttre packningen, dom ger med sig ibland. Täpp absolut inte igen hålet då har du snart vatten i motorn istället.

Den innre behöver du inte byta.

Skruva bara bort pumpen 3 skruv sedan släpper du impellern och så kan du rycka ut packboxen och trycka dit den nya. Se till att få den på rätt håll annars får du snart göra om det igen.

Har du otur är axeln sne men troligtvis är det bara packboxen.

Kan vara ett tipps att tömma hojen på vatten först annars blir det blött..... ganska självklart men ...
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
jag skulle nog bytt samtliga boxar + lagret när du ändå håller på !!

kontrollera även axelns tätyta , annars har du ett återkommande problem
 

Gunsmoke

Framgång kostar på!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Pajala
Hoj
KTM 525exc -05
Packningen är ju bara göra av mjölk/jucie paket funkar lika som köpes ;)
Men då du skulle byta hela pumpen och packningar så får du ju med nytt men kan vara bra kunskap någon gång :p
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top