crf 450 ljuddämpare

pontiac

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
luleå
Hoj
fighterretta
har köpt en crf motard som har crossdämpare på min fråga är.
måste den bestyckas om mot orginaldämparen,är det storskilnad på ljud och effekt cross/motard dämpare?i så fall vad är lämpliga munstycken på förcross/motard dämpare ha..de...
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Om man kör med en original motarddämpare kan det strypa ca 8-10hk. Jag satte själv på en Leovince effektdämpare på min men märkte först inte så stor skillnad på effekten, däremot på ljudet :yoparty När jag sen fick öppnat upp luftburken och bestyckat om förgasaren så blev det stor skillnad - på både ljud och effekt! Mitt tips är att:

GÖR DETTA!! :tuttar annars går den inte så fint..
 

pontiac

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
luleå
Hoj
fighterretta
det är ju som sagt crossdämparen på så den är väll relativt öppen skulle jag tro, jag tycker den är sjukt vass. som en super trimmad moppe hade en xr650r som jag sålde förra veckan och den kändes som att köra buss i gämförelse.
åter till tråden.
det sitter ju crossdämpare på den och den går bra men den smäller lite när man gasat och släpper gasen samt när du släpper gasen från typ 2000varv till tomgångsvarv så är det som markant "på och av"men det kanske ska vara så men det har inte varit så på mina tidigare hojar xr 650,wr426
pleese svara .vill även veta vad normal bestyckning med cross dämpare ska vara för motard :yoparty :yoparty
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Crossdämparen är nog öppen, tror inte det skiljer så mycket mellan den och en effektdämpare. Däremot menar jag att luftburken ska öppnas upp, dvs den lådan där luftfiltret sitter under sadeln innan förgasaren. Har nog uppgifter angående bestyckningen med cross/effektdämpare hemma, återkommer med det sen..
Sen när det gäller smällandet från dämparen så gör min oxå så ibland, oftast när man släpper gasen och när man motorbromsar..
 
Last edited:

pontiac

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
luleå
Hoj
fighterretta
jag byte till större munstycke så nu känns allt mycket bättre..du har ingen bild på hur du har tagit upp luftburken?
 

hondacrf

Enduro åkare gör det i skithålet!!!
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Mariefred
Hoj
Yamaha XJ600S, TWS PRO R2 2005
Jag har också en crf450HM och när jag kör med crossdämparen så skjuter den när man släpper gasen, men när jag använder HM dämparen så går den väldigt fint, men det är en väldig skillnad på hoj när man byter mellan dämparna, Dom säger att motorn bromsas ca 6-8 hk när man sätter på HM dämparen och det märks, men den går väldigt tyst och fint med HM dämparen.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Brukar det inte sitta ca:175 i huvudmunstycke på hondorna? (Crossarna)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top