kNaS ducce skrev:
Kör gsxr1000, e trött på att de ska gå så jävla fort..
Är sjukt sugen på en 450 crf, inte för att tävla med utan för att använda som bruks/lekhoj.
Det finns hur mycket som helst om service på CRF, Husa KTM 525 osv om du söker lite grann, men vi kan väl ta det igen...
För det första. CRF (m. fl.) är en tävlingshoj avsedd för motocross, den skiljer sej i standardform inte speciellt mycket mot en VM-cykel. Det innebär att man måste ta hand om den, den har ingen garanti och den kan närsomhelst skära ihop utan någon egentlig anledning. Om man har det som utgångspunkt så är den underbart rolig att busa med. Det är fullständigt omöjligt att hålla ner framhjulet när man drar från rödljusen och det är lika omöjligt att hålla ner bakhjulet när man skall stanna vid nästa rödljus...dessutom så kan vem som helst, hur talanglös man än är, köra på bakhjulet med den eftersom den har ett fantastiskt gassvar och är väldigt lätt.
Service då? Oljebyte gör jag var tredje till femte timme, går snabbt och är ganska billigt eftersom det går så lite olja, sen gör jag...inte mycket faktiskt, tvättar, putsar och kör, jag bytte precis den berömda kolven (efter ca 45h) och den var inte alls sliten så den hade säkert gått bra många timmar mer, jag schimsade även ventilerna för första gången nu när jag ändå hade isär den (jag har naturligtvis kollat spelet flera gånger förut). Mekandet på en CRF är väldigt enkelt, den är byggd för att kunna skruvas i under tävlingsförhållanden så allt sitter där det ska.
En tävlingsmotor av typen högtrimmad motocrosstånka är byggd för att köras med mycket gas och mycket varv, den höga trimmningsgraden innebär att flampunkten i förbränningsrummet är väldigt hög och därför är den konstruerad för att använda bensin för att kylas med. Det i sin tur innebär att den mår mycket dåligt vid "slökörning" exempelvis långa transporter på landsväg. När man ligger och tuffar på jämn gas så håller men trotteln på en jämn, låg nivå, låg fart på luft/soppa blandningen alltså, det innebär att kolven blir överhettad och kan smälta i toppen, alternativt att lilländen på staken överhettas och skär och då kommer resten av staken ut genom blocket för att kolla vad det är för pucko som kör.
Smörjsystem är också konstruerat för att gå på höga varv, då blir det bra fart på oljan och den kyler också motorn. Vissa modeller av 4-takts stånkor mår också väldigt dåligt av att köras på bakhjulet under längre tid eftersom oljepickupen sitter lång fram i tråget och börjar suga luft vid långvarigt slangande, CRF:en har separat motorolja och växellådsolja så där ligger pickupen i olja hela tiden...om man inte kör "12-o clocks" hela tiden förstås
Summa summarum; Om du har förutsättningarna klara för dej så kommer du att få ett väldigt roligt utbyte av en CRF, om du inte har det så bör du välja något mindre rejsigt, glöm inte att det är en tävlingshoj.
Om du är intresserad av att byta Gixxern mot min CRF så kan du ju PM:a mej, min CRF finns på blocket
http://www2.blocket.se/view/2823994.htm?l=0&c=1&city=9